Sadelunderlägg

Lilla_momma

Trådstartare
Hej!
Jag har en fundering som har grott ett tag. Jag har en utprovad sadel som allt jämnt verkar ligga superbra på hästen och som jag använder med bara ett schabrak under, men efter att jag var och kollade på Sweden international horse show så insåg jag att det inte fanns ett ekipage som inte hade någon slags padd under sadeln. Jag utgår ifrån att hästar på den nivån inte går med sadlar som inte ligger perfekt och undrar därför om det verkligen skulle vara nödvändigt med en tjock fårskinnnspadd. Men eftersom att alla har det börjar jag undra om jag har missat något viktigt...
Jag har alltid tänkt att en välsittande sadel inte ska behöva någon padd under, utan att det snarare borde kunna bli för trångt på vissa ställen? Hur tänker ni om det här?
Använder ni padd och i så fall vilken typ och varför?
Är det någon som har erfarenhet av olika sorters paddar?
Är någon bättre eller sämre i vissa situationer?
Ser fram emot att läsa era svar! :)

Många hästar i världseliten (och en del under) går med sadlar som ligger bra, men inte perfekt. Ryttarna har MÅNGA hästar i stallet och man kan inte ha en sadel till varje häst*, utan de har några stycken som de sedan anpassar efter hästarna genom olika former av paddar.

Så ligger din sadel bra, bry dig inte om paddar. Paddar (oavsett vilken sort) gör att det finns mindre plats och en sadel som passade innan kan då bli för smal. I en del forskning har det också visat sig att har man padd under sadeln så ökar trycket (speciellt punkttryck) vilket är motsatsen till det man vill åt.

Min egen häst låg (när jag var hos sadelutprovare) mellan två bomvidder, och utprovaren sa då att tex en fårskinnspadd kan fylla ut den 'halva' storleken (vilket den gjorde, till hästen breddade sig... vilket jag inte hade räknat med). Idag går hon utan padd, och sadeln ligger bra.

Här kan du läsa mer om paddar: http://www.alltomhastar.se/artiklar/ovrigt/pad-under-sadeln-vet-du-varfor/
http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-renskinn-bast-i-sadelpadd-test.htm http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/sa-paverkar-sits-och-sadel-trycket.htm

*Med några få undantag, tex Bonzai H...

när jag hade sadelutprovare här sa hon att det bästa är att hitta en sadel som ligger bra utan pad pga av ökat tryck som Elo redan skrivit :)

Jag har padd IOM att sadeln är för vid. I övrigt ligger den bra. Den är utprovad med padd.
Jag har en bra fårskinnspadd med kanal.

Finns det någon särskild anledning att du valde just fårskinn? Funderade du på något annat, tex gel?

Jag tycker fårskinn ger bäst känsla för hästen. Den dämpar bra. Och jag kan också se på den om det punktbelastar någonstans. Det blir avtryck.

Den ena andra padd jag skulle använda är en bra memoryfoam med kanal.

Finns det någon särskild anledning att du valde just fårskinn? Funderade du på något annat, tex gel?

Speciellt gel har blivit känt för att det kan ge ett enormt punkttryck (gelen flyttar inte på sig, utan 'bygger på där trycket är) och är faktiskt ganska kassa som paddar :o . Se länkar ovan.

Min häst ändrar hrmm lite form beroende på årstid. Nu har jag äntligen köpt en sadel som fungerar på den liksom lite bredare varianten på sommarhalvåret och nu när hon har smalnat av så blir det padd under.

• Gilla
Reactions: Ace
När jag läser länkarna som Elo delade låter det ju för det mesta som att man är väldigt positiv till att använda padd, även till välsittande sadlar? Blir bara mer och mer förvirrad.

"- Det bästa är en sadel som ligger bra på hästens rygg av sig självt. Att komplettera med paddar och liknande är oftast en nackdel, då det för det mesta bidrar till ett kraftigare tryck. Tyvärr går det lite mode i sådant där vilket gör att paddar används utan grund, säger Lars.
Enligt undersökningar som gjorts är det bästa alternativet vid paddanvändning en skinnpadd av till exempel lammull. Sämst enligt teamets undersökning är de populära gelpaddarna, där gelen flyttar sig och trycket blir högre på vissa punkter i stället för att det jämnas ut över ryggen."
a, säger Helena det tycker jag studien visar att det ibland är bra att lägga en pad under sadeln, men att resultatet oftare blir sämre än bättre, när det gäller tryckfördelningen, än utan." - sits och tryck

"Ja, säger Helena det tycker jag studien visar att det ibland är bra att lägga en pad under sadeln, men att resultatet oftare blir sämre än bättre, när det gäller tryckfördelningen, än utan." - padd under sadeln

Nja, alltså. Tycker väl inte alls att det står att de är "väldigt positivia till paddar".

Dock så är den tredje 'vilken padd är bäst' handlar ju bara om tryckfördelningsförmåga, och där har ju mindre vikt lagts vid 'vad gör padden med sadeln' och mer vid 'vilken stötdämpar/fördelar vikten bäst'.

Tycker väl att över lag kan man sammanfatta alla tre med: Ibland behövs en padd, men använd ingen bara för att. Ligger sadeln bra så gör den.

Både min hopp- och dressyrsadel är utprovade med padd under. Jag har valt en bra fårskinnspad som hjälper till att fördela tryck ännu mer än vad sadeln redan gör.
Mina sadlar ligger bra med sin padd, hästen trivs och har en frisk och muskulös rygg. Vilket han säkert hade haft med en sadel utprovad utan padd oxå, men jag väljer ändå att ha padd.
Jag hade dock inte lagt en padd under en sadel som låg bra utan, med risk för att göra den för smal och orsaka tryck och kläm.

Padden är som med den mesta ridutrustningen kanon om den används rätt och med eftertanke, inte bara för att utan anledning. :)

"- Det bästa är en sadel som ligger bra på hästens rygg av sig självt. Att komplettera med paddar och liknande är oftast en nackdel, då det för det mesta bidrar till ett kraftigare tryck. Tyvärr går det lite mode i sådant där vilket gör att paddar används utan grund, säger Lars.
Enligt undersökningar som gjorts är det bästa alternativet vid paddanvändning en skinnpadd av till exempel lammull. Sämst enligt teamets undersökning är de populära gelpaddarna, där gelen flyttar sig och trycket blir högre på vissa punkter i stället för att det jämnas ut över ryggen."
a, säger Helena det tycker jag studien visar att det ibland är bra att lägga en pad under sadeln, men att resultatet oftare blir sämre än bättre, när det gäller tryckfördelningen, än utan." - sits och tryck

"Ja, säger Helena det tycker jag studien visar att det ibland är bra att lägga en pad under sadeln, men att resultatet oftare blir sämre än bättre, när det gäller tryckfördelningen, än utan." - padd under sadeln
Tycker väl att över lag kan man sammanfatta alla tre med: Ibland behövs en padd, men använd ingen bara för att. Ligger sadeln bra så gör den.

I texten du citerar frågar de tre personer varav Helena är en. Hon tycker inte padd är ett självendamål. Nästa person står det så här: "Är det alltid rätt med en pad under sadeln? Jag ställde samma fråga till Annelie som är auktoriserad sadeltekniker, hon har gått nästan alla sadelutbildningar som finns och har arbetat med det här i 10år, hon om någon borde veta. Ja, svarar hon det är nästan alltid rätt, men det är viktigt att man har rätt pad och att man vet varför den är där. "
Och den tredje säger såhär: "Är en pad under sadeln bra? Peter Winslow diplomerad sadelmakare fick också svara på den frågan, han blev nästan upprörd av att bara få frågan, han menar på att det nästan alltid är rätt med en pad."
Det måste man väl ändå tolka som övervikt till att padd är bra?

I texten du citerar frågar de tre personer varav Helena är en. Hon tycker inte padd är ett självendamål. Nästa person står det så här: "Är det alltid rätt med en pad under sadeln? Jag ställde samma fråga till Annelie som är auktoriserad sadeltekniker, hon har gått nästan alla sadelutbildningar som finns och har arbetat med det här i 10år, hon om någon borde veta. Ja, svarar hon det är nästan alltid rätt, men det är viktigt att man har rätt pad och att man vet varför den är där. "
Och den tredje säger såhär: "Är en pad under sadeln bra? Peter Winslow diplomerad sadelmakare fick också svara på den frågan, han blev nästan upprörd av att bara få frågan, han menar på att det nästan alltid är rätt med en pad."
Det måste man väl ändå tolka som övervikt till att padd är bra?

Rätt padd kan vara bra, men padd bara för att,är inte bra, är det jag läser. Fortfarande.

Min 5-åring fick sin sadel utprovad med padd under när hon var 3-4(fårskinn) eftersom hon var så tunt musklad då, padden hjälpte till att skydda. Nu är hon ganska rund och klarar sig utan, sadeln är då justerad efter det.

En bra fårskinnspad lyfter sadeln upp mer än den fyller ut. Det kan påverka hästens rörelser positivt. Om den har hög manke men bred rygg lyfter padden sadeln upp så den inte trycker mot manken i någon rörelse utan att behöva göra själva sadeln och bommen smalare vilket skulle trycka vid mankens bas.

En häst ändrar sig över tid och genom året eftersom ingen tränar och fodrar exakt likadant 365 dagar om året. Hästen blir smalare, tjockare, får mer muskler, mindre muskler, andra muskler.
Lämpligen köper man en sadel som ligger perfekt när hästen är i perfekt hull och muskulatur och övriga tiden när den fallit ut lite eller om den tränats så bra att manken rest sig, då tar man fram fårskinnspadden.

Jag rekommenderar Christ. Mattes är tjockare.

En bra fårskinnspad lyfter sadeln upp mer än den fyller ut. Det kan påverka hästens rörelser positivt. Om den har hög manke men bred rygg lyfter padden sadeln upp så den inte trycker mot manken i någon rörelse utan att behöva göra själva sadeln och bommen smalare vilket skulle trycka vid mankens bas.

En häst ändrar sig över tid och genom året eftersom ingen tränar och fodrar exakt likadant 365 dagar om året. Hästen blir smalare, tjockare, får mer muskler, mindre muskler, andra muskler.
Lämpligen köper man en sadel som ligger perfekt när hästen är i perfekt hull och muskulatur och övriga tiden när den fallit ut lite eller om den tränats så bra att manken rest sig, då tar man fram fårskinnspadden.

Jag rekommenderar Christ. Mattes är tjockare.

Tack för svaret, det är ungefär så här jag har tolkat det också nu när jag läst på lite mer. Christ är ett nytt märke för mig, är det inte så vanligt i Sverige eller?

Tack för svaret, det är ungefär så här jag har tolkat det också nu när jag läst på lite mer. Christ är ett nytt märke för mig, är det inte så vanligt i Sverige eller?

Christ har varit med länge, men de marknadsför sig inte lika hårt som Mattes gjort, därav är det färre som känner igen märket.
Googla på "Christ fårskinnspad" så ser du var du kan köpa den.

Den enda padd jag använder är fårskinn, min är från mattes. Den har åkt på i perioder när sadlarna av olika anledningar inte legat 100, men funkat med det lyftet som padden ger. Men jag föredrar att kunna rida utan padd, eftersom jag upplever att jag hamnar så ovanpå hästen med allt fluff istället för att liksom komma ner på hästen. Hästis är kinkig men är lika nöjd med padd som utan. :)

Christ har varit med länge, men de marknadsför sig inte lika hårt som Mattes gjort, därav är det färre som känner igen märket.
Googla på "Christ fårskinnspad" så ser du var du kan köpa den.

Ja precis, jag köpte min första Christ pad för mer än 15 år sen. Den är fortfarande lika fin. :)
Om man jämför dem side by side så är Mattes tjockare och klumpigare, de har mer vaddering i tillägg till fårskinnet medan Christ nästan bara bygger upp med fårskinn.

Liknande trådar

Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 979
Senast: Zandrah
·
Utrustning Har kört fast totalt när det gäller hoppsadel till min häst. Han har en ganska hög manke och rak rygg. Har testat diverse sadlar det...
Svar
5
· Visningar
3 698
Utrustning var har ni eran utrustning till hästen? är allt i stallet, eller finns det på vinden hemma? kanske på logen i stallet? allt...
2
Svar
36
· Visningar
2 103
Senast: Totola
·
Utrustning Snälla ni, hjälp mig att bestämma mig för om jag ska köpa Prestige Venus-sadeln jag har hemma på provning eller ej...... Fakta om min...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka