Sadeltvång.

sannaaah

Trådstartare
Vet att det finns fler trådar ang ämnet men ingen som stämmer in på mitt problem.

Jag köpte hästen för ca två månader sedan. Red honom regelbundet i ca två veckor sen fick han stå på bete till nu.
Har gått några promenader med honom och rida en kortis idag.
Skulle gå ut och longera först. La på honom sadeln och spände gjorden. Gick jättebra, hästen rörde inte en min. MEN när jag tog ut honom formligen FLÖG han! Han bockade som satan, stegrade, stegrade över en gång men landade tack och lov på alla benen. Han var hel lost. Sen lugnade han sig och stod blixtstilla och jag pratade med honom och klappade ett tag. Sen skulle vi gå och han flippar ur helt igen. Sen står han jättestilla och bara flämtar.

Försöker gå igen och han flyger i luften igen. Stegrar väldigt högt, på gränsen till att ramla över. Sen försöker han lägga sig, men stannar på mitten, som Bambi på hal is ungefär. Han bara flämtar och ser helt slut ut på ögonen.
Då tyckte jag att det var nog och fick till slut av honom sadeln.

Han drog en djuuuup suck och sedan longerade jag honom några varv i trav utan problem.
Min kompis hämtade en longergjord så fick han trava lite med den på några varv sen gav vi oss.

Jag antar att han reagerade som han gjorde pga att han inte haft sadel på sig på nästan två månader och att jag förmodligen spände för hårt på en gång.

Något tips på hur jag ska gå vidare? Förutom att spänna liiite i taget nästa gång och gå med honom innan jag spänner.

Har tänkt gå promenader med honom i skogen med sadel på så han vänjer sig igen, i lugn och ro.

Usch han var verkligen helt lost stackarn :cry:. Men efteråt var han helt lugn och snäll som vanligt så det var ju skönt iaf, så han inte tappat förtroendet för mig.

Kan tillägga att hästen är 3 år och inriden i feb/mars och hade även då sadeltvång enligt förra ägaren.

Sv: Sadeltvång.

Precis som du skriver om att spänna lite till att börja med låter vettigt. Att du har o göra med en unghäst får man också ta hänsyn till. Mjukstart med stort M är att föredra efter uppehåll.

Om sadelgjorden är problemet kanske det vore ett alternativ att rida barbacka emellanåt.

Det har du absolut helt rätt i!"sakta men säkert":D

Sen att du gjorde ett misstag ska du inte känna dej dum för, vem är inte lite tankspridd ibland, men de går att rätta till med tid,tid och åter mer tid tror jag iallafall:bump:

Kolla så att sadeln fortfarande sitter bekvämt på honom!
han kan ha gått upp en del av det goda betet, och det kan räcka för en häst med gjordtvång.

Resårgjord!!
Min har sadeltvång (fast inte så mycket som din, hon säger inget innan man har gått ombord:devil:) och jag märker att det händer färre överraskningsavsittningar sedan vi började med den samt att jag alltid sitter upp från pall så att sadeln inte rör sig när hon kommer direkt ur stallet (det går bra att sitta upp från marken när man har ridit ett tag, ifall man skulle behöva gå av). Är även supernoga med att spänna liiite i taget och gå en sväng emellan och definitivt innan man försöker sitta upp.

Resårgjord!!
Min har sadeltvång (fast inte så mycket som din, hon säger inget innan man har gått ombord:devil:) och jag märker att det händer färre överraskningsavsittningar sedan vi började med den samt att jag alltid sitter upp från pall så att sadeln inte rör sig när hon kommer direkt ur stallet (det går bra att sitta upp från marken när man har ridit ett tag, ifall man skulle behöva gå av). Är även supernoga med att spänna liiite i taget och gå en sväng emellan och definitivt innan man försöker sitta upp.

Vad gör din sadeltvångshäst undrar en annan sadeltvångshästägare, och hur hanterar du det. Min ville flyga iväg idag efter att ha blivit oriden i 5 dagar, igår tömkördes han dock så vila fyra dagar. Kommer hem från weekendresa till en vildhäst, kul:eek: När han äntligen stod still när foten var i stigbygeln o jag var halvvägs uppe i sadeln(vågade inte lägga över benet för jag kände inte för rodeo:crazy:) så fick han beröm o morot. Avslutade med att gå runt lite på volten bara. Ska hitta nån som kan stötta mig imorn. Skulle vilja veta hur ni andra har det o hur ni tacklar det.

Provade ett tag med pall-tricket men efter ett tag blev han jättestressad så fort han var i närheten av pallen så det kändes som att vi fick avsluta det projektet.

Min unghäst har inte sadeltvång eller liknande men har redan från första början fått lära sej att man ska stå still vid "föremål" som jag kan kliva upp i från... Så att gå nära saker att kliva upp ifrån är för honom normalt eftersom jag inte började sitta på honom förrens han var van vid att stå vid föremålet och att man bara stod där till att succesivt öka och bara sitta på honom till att sen rida iväg...
Nu har min unghäst gått på bete sen 3årstestet (maj) och kommer gå hela septembet ut med... Så när jag ska börja rida igen kommer jag börja om med inridningen fast jag hoppas att det ska sitta kvar sen i våras så man slipper ta den "långa" versionen...

Just med unghästar och långa vilor så får man nog tänka tanken att de är som "oinridna" igen även om de har vart ridna...

Två av mina har sadeltvång. Den ena är 23 år och på honom märks det om man drar gjorden för snabbt och när han blivit riden barbacka en vecka eller så. På 7-åringen märks det om man drar åt gjorden för snabbt, honom går jag alltid 10-15 minuter med innan jag sitter upp. Det som funkar är, som andra har skrivit här ovan, att dra i etapper och att gå med dom innan man sitter upp, helst från en sten eller en pall.

Bockar tills man ramlar av - hon slutar INTE innan man sitter i gruset...

Men det händer ganska sällan nu eftersom jag är noga med att dra gjorden försiktigt, sitta upp från pall för att minska obehaget att sadeln rör sig när man sitter upp samt att jag går en liten sväng efter att jag har dragit gjorden och innan jag kliver på. Det luriga är bara att man inte märker något ovanligt innan man precis sätter rumpan i sadeln de dagar det händer; då är det liksom lite för sent att göra något åt, hehe!

Hejsan.
Jag har genom åren haft att göra medett antal sadeltvångshästar, både äldre och yngre och medolika grader av tvång. Vad som brukar fungera mycket bra är att "dra frambenen" efter att man dragit gjorden. det innebär att man drar frambenen framåt/uppåt ungefär som när man stretchar fast med lätt böjt knä så att man tänjer ut den spända muskeln mitt under gjorden och sadeln lägger sig på plats. Det är det som blir resultatet av en stunds promenerande eller bockande men hästarna brukar uppskatta att få lite hjälp på traven.. Ett bra sätt att inte behöva göra en grej av sadling, uppsittning och ridning.
Lycka till!

Bockar tills man ramlar av - hon slutar INTE innan man sitter i gruset...

Men det händer ganska sällan nu eftersom jag är noga med att dra gjorden försiktigt, sitta upp från pall för att minska obehaget att sadeln rör sig när man sitter upp samt att jag går en liten sväng efter att jag har dragit gjorden och innan jag kliver på. Det luriga är bara att man inte märker något ovanligt innan man precis sätter rumpan i sadeln de dagar det händer; då är det liksom lite för sent att göra något åt, hehe!

Jo, DET känner jag igen:D Tog ut maken igår efter den dagliga 10 minutersritualen, han fick stå framför med händerna fulla med mineraler o korn som han fick mumsa på medan jag satt upp och kom ner i sadeln. Funkade jättebra! Han fick två nävar, tog väl nån minut eller två att tugga i sig o på den tiden hinner hann bli lugn:d Önskar att jag alltid kunde ha nån med mig som hjälper till!

En fråga: jag har haft min sadeltvångshäst i ett år och förra fodervärden(stod inte hos ägaren vid köpet) tyckte att jag inte skulle låta honom vila mer än en vecka i taget. Nu fick han sent omsider flytta till en beteshage igår, funderar på om jag ska ge honom en månads sammanhängande vila, han hade ju det i juni men det var pga skada. O det var inte så kul när det var dags att komma igång igen...Brukar ni ge era sadeltvångshästar sammanhängande vila o hur sätter ni igång sen?

Hej
Detta har även hänt mig med min förra häst. Verkligen olustigt eftersom de blir helt loss. Det kan vara bra med en fårskinns vojlock så att det inte blir så stumt + att aldrig hoppa upp direkt efter att man har dragit gjorden. Min fick även panik i boxen och höll på att springa ner oss som var där + även att hoppa ur:crazy:

Det enda jag kan komma på är att som sagt, spänna lite i taget. Och om hästen börjar bocka och stegra så ska man vänta tills den har lugnat ned sig och ta av sadlen på en gång då. För då förstår hästen att när den är lugn = att bli av med det obehagliga.
Lycka till!

Jag lärde min att hon får en godis av mig så snart jag har kommit tillrätta i sadeln, vilket gör att hon nu står snällt och väntar på sin belöning - men det hjälper inte de dagar hon får knäppryck (typ 1-3 gånger om året nuförtiden), då blir hon ju alldeles blockerad.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar