Sadeltvång

Jennienordberg

Trådstartare
Hej!
Jag tänkte höra hur ni gör med era hästar som har sadeltvång?
Jag har ett sto som har detta, dock är de inte så att hon kastar sig eller bockar, utan hon låter väldigt konstigt..
Jag brukar oftast longera en stund innan jag sitter upp, men sitter jag upp för tidigt så skjuter hon rygg och låter sådär konstigt.
Är de någon här som har bra erfarenhet utav detta och kan ge mig lite tips och hjälp hur jag ska få bukt med detta på ett vettigt sätt?
Tacksam för svar! :-)

Tror jag vet vilken häst det handlar om, men den är väl inte din riktigt än? Hursom är sadeltvång väldigt individuellt hur det ter sig. En del hästar reagerar direkt vid sadling och spänner sig, andra först när dom börjar röra sig med sadel, en del när ryttaren sitter upp osv. Om det är hästen jag tror har hon tvångat när hon är ovan med rutinen, är spänd och blir stressad. Om man kör samma rutin vid varje uppsittning och hon är igång och avspänd finns inga tvångtendenser alls.

Det bästa sättet enligt min erfarenhet med tvånghästar är dels att ha bra utrustning (passande sadel och tryckutjämnande gjord), och sen rutiner. Att alltid göra samma vid uppsittning så det inte blir ett stressmoment.

Jag hade en häst som blev bra av att få en luftstoppad sadelgjord samt luftstoppad sadel. Ett alternativ kan ju vara att skaffa bara en luftstoppad sadelgjord till att börja med då din häst inte verkar ha så grovt sadeltvång :)
Bates Cair sadelgjord har jag pch den är super för det ändamålet.

Kompisens häst behöver också rutiner.
Framförallt sadlas den ganska tidigt när den görs iordning, innan benskydd och annat, gjorden spänns försiktigt, den får promenera lite innan uppsittning där man spänner gjorden försiktigt allt eftersom. Förut linades den innan uppsittning vilket skakade av det värsta. Idag är den så himla mycket bättre med sitt sadeltvång men reagerar mest ihop med spänning, tävling, dåligt väder (blåst/regn/skrämselväder :p), eller bara för att den är lite extra på tårna just den dagen.

Viktigt med bra utrustning som i sadel, men även bra sadelgjord kan ju vara idé att skaffa som redan nämnts!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama