Sadeltvång

F

Flyleaf

Fann ingen aktuell tråd i ämnet så jag startar en ny som jag gärna vill att ni delar med er av era erfarenheter, bra som dåliga. Hur löste ni sadeltvånget? Vad tror ni låg bakom det?

Jag har ett 4-årigt korsningssto som bytt ägare flera gånger på kort tid innan inridningen riktigt hunnit komma igång. Nu har jag börjat sitta på henne och jag börjar förstå varför hon kanske sålts vidare. Givetvis är hon besiktad innan köp och gick igenom felfritt. Inga olater nämndes vid köp.

Hon är väldigt väl grundutbildad från backen, även i lina och töm. Hon accepterar all slags utrustning men har ett ganska spänt lynne. Ibland är exempelvis täcket livsfarligt.

Som sagt har jag nu börjat sitta upp på henne och det går si sådär. Första gångerna ingen direkt reaktion och hon skrittade framåt lugnt. Longerar alltid henne med sadeln ett par varv innan jag sitter upp. Nu har hon börjat flyga i luften och bocka panikartat. Det kan vara då jag sitter upp. Det kan vara att jag sitter av. Det kan vara att jag drar ner stigbygeln. Jag sitter alltid upp så fort hon lugnat ner sig och ryttare på ryggen verkar liksom inte vara problemet. :confused: En gång lade jag reflexvästen över sadeln medan jag stängde jackan och då bockade hon som en tok tills västen föll av, samt var skärrad en stund efter det.

Är det så att hon inte är helt sadelvan? Känner mig helt nollställd trots att jag ridit både bockare och unghästar förr, men hon reagerar inte på ett typiskt sätt. Det kan gå flera gånger mellan "explosionerna" och det är sällan samma sak som utlöser det hela.

Tycker ni att det verkar finnas skäl till att jag borde röntga henne?
Eller gå igenom henne med ET? Kolla tänder?

Och än viktigare - ska jag bara fortsätta att lugnt och sakligt envisas med att sitta upp och sitta av? Lugna ned henne och hoppa upp igen? Hon har ju än så länge inte bockat med mig på ryggen men jag har bara ridit korta sträckor.

Hon är annars hur underbar som helst ju. :love:

Sv: Sadeltvång

Det finns sadelgjordar som är specialdesignade för hästar med sadeltvång. Tillverkaren är Eric Le Tixerant. Gjordarna är mycket elastiska och har som en platta mitt under magen för att fördela tryck och avlasta de områden ( nerver? ) som ger upphov till sadeltvång. De är ganska dyra - runt 2000 - men fungerar utmärkt även till hästar som inte har problem. De finns hos välsorterade hästaffärer som har lite dyrare märken ....

Jag får känsan av att det inte är enbart sadeltvång din häst drabbas av, utan att det även verkar som om den har tendenser till att vara bakskygg eftersom den reagerat när du fixat med stigbyglarna och lagt västen över sadeln.

I övrigt så kan nämnda sadelgjord lindra en del, men tror också det finns någon studie (som jag inte orkar leta upp nu, går säkert att googla) som visade att hästar med sadeltvång kan ha ryggproblem.

Sadeltvång kan orsakas av att en nerv kommer i kläm. Hästen kan då må bättre med att få en gjord med magplatta som fördelar ut trycket. Givetvis kolla över så att sadeln sitter bra och det klassiska att spänna försiktigt innan och gå brevid hästen för hand en stund innan uppsuttning.

Jag som haft en med svår sadeltvång tycker inte heller det där låter som sadeltvång/bara sadeltvång.

Hur reagerar hon när du sadlar (eller ffa spänner gjorden)?

Det låter inte som ren sadeltvång - en lite läskigare gissning är kissing spines(problemartad), så röntga ryggen!

Hur reagerar hon när du spänner gjorden?? Jag tycker inte det låter som sadeltvång (där hästen är känslig främst under magen och i sidorna), mer som att något plötsligt gör ont i ryggen? Har ni kollat ryggen? Röntgat? Vanligt sadeltvång har eg inget med sadeln att göra, det är gjorden och trycket runt bröstkorgen hästen tycker är otäckt.

Jag har en häst med sadeltvång. Han blir bättre med Tixerant gjord, akupunktur, perfekt sadel, regelbunden ridning. Men helt av med det blir man nog aldrig när beteendet väl är befäst, och hästen förväntar sig att det ska göra ont eller kännas hemskt.

Du kan läsa mer om vad sadeltvång beror på här: http://www.animalchiropractic.co.nz/pdf/girthy_horse.pdf
Googla "girth pain" så hittar du massa info.

Vår ungponny flög i luften vid olika tillfällen under ridningen, ibland vid uppsittning och ibland en lång stund in i passet. Hon började med detta efter ett par månaders "problemfri" ridning. När hon hade kastat av ryttaren ett antal gånger så lämnade vi ponnyn till en unghästutbildare och efter en månad där så har hon aldrig exploderat på det viset igen. Så att en häst gör på det viset behöver inte nödvändigtvis innebära att det är något "fel" på den (att den har ont eller så). Så om du inte hittar något fysiskt fel på din häst så kanske det bara är tålamod och skicklighet som behövs. Lycka till :)

Jag sällar mig till de som inte tycker det låter som sadeltvång. Jag tycker det verkar vara nerver som spökar. Nerver och dagshumöret. Lite lynnig. Det som är OK en dag är inte OK nästa.

Har ni provat att åka på miljöträning med henne? Där hon får lära sig acceptera det mesta? Det kan faktiskt göra underverk på den här typen av uppförande, förutsatt att det inte har några medicinska grunder.

Tack för alla era svar det uppskattar jag, har bara inte haft tid att skriva här. Det har gått en månad sen jag skrev om mitt problem och hon har inte blivit bättre på bockningsfronten. Snarare värre! :cry:

Jag provade flera olika sadlar/gordar men hon bockade oavsett och en vän (med dödslängtan :eek: ) föreslog att hon kunde prova barbacka. För att se om hon blev lika panikslagen då och ja.. det blev hon. :( Efter det började jag se mer och mer protester från hennes sida.

Hon vill inte bli fångad och är väldigt spänd när jag arbetar med henne. Hon tycker inte ens om att man lägger armen över hennes rygg utan då blir hon jättestressad. Nu när allt fler "symptom" har dykt upp förstår jag att hon förmodligen har ont. Så hon har vilat den senaste tiden. Jag har haft ut equiterapeut som kände på henne men rådde mig att åka och röntga, hon ville inte behandla innan jag röntgat.

Slutligen kan jag berätta att jag har tid på klinik imorgon. Veterinären sa att det tyvärr låter mycket som kissing spines. Så det är väl bara förbereda sig på det värsta.. :crazy:

Fast KS är ingen dödsdom, lite beroende på hur det sitter och hur mycket naturligtvis. En stor del av Sveriges ridhästar har förändringar i ryggen - dock går de att rida på ändå.

Återkom med vad veterinären kommer fram till!

Jag måste instämma i vad övriga skrivit att detta inte enbart låter som sadeltvång. Min förra häst hade sadeltvång och kunde få fullständig panik av att man spände sadelgjorden. Hon la sig ner om man spände oförsiktigt samt kastade sig framåt och var oerhört spänd ända tills man spänt upp gjorden igen. Jag löste det genom att alltid vara extremt försiktig och aldrig ha henne fastspänd när jag spände gjorden. Klappade och masserade henne även i sadelstaten för att förbereda henne.

Hoppas du får ordning på din häst och kommer på vad som kan vara fel!

Såg nu i efterhand att du fått tid på klinik så då undrar jag nog istället hur det gått med henne?

min häst hade nå sadeltvångs liknande, han ksatade sig för sadeln men jag la på en gammal skruttig sadel och bara la en täckesgjord runt lite löst några gånger vilket gjorde honom lite lungare, sen började jag använda magplatta och nu är han kolugn vid sadling :D

Fick ta bort tösen min i februari då det uppdagades både kissing spines och pålagringar på klinikbesöket, hon hade aldrig hållit som ridhäst eller ens promenadhäst.. :( Tack för era råd, tyvärr var det här ingen saga med lyckligt slut!!!!!

Min hade sadeltvång och vid röntgen av ryggen visade det sig kissinge spines. Hon kunde också bralla iväg och bocka tills jag åkte av, speciellt om hon vilat några dagar, när hon hade gått dagen innan var det aldrig nåt problem..

Så mitt tips är att åka in o röntga ryggen.. Min togs bort några år senare pga det här..Ett symtom för just KS är allmän lynnesförändring osv..

Min hade sadeltvång och vid röntgen av ryggen visade det sig kissinge spines. Hon kunde också bralla iväg och bocka tills jag åkte av, speciellt om hon vilat några dagar, när hon hade gått dagen innan var det aldrig nåt problem..

Så mitt tips är att åka in o röntga ryggen.. Min togs bort några år senare pga det här..Ett symtom för just KS är allmän lynnesförändring osv..

Halvt KL

Det där kan jag också skriva under på. Det var en häst i stallet som var lugn vid sadling men betedde sig underligt vid mer samlade rörelser och började rygga, småstegra sig osv. Han var karpryggig och länge trodde veterinären och sadelutprovare att det var sadeln som det var fel på, då han skötte sig under longering och tömkörning.

Hon måttade en Passier till hästen och Ingd*ms var ut ett flertal gånger och tittade samt ändrade om stoppningen. Hann dock ändra sig i ryggen under tiden sadeln syddes upp, vilket gjorde det hela ännu mer omständigt. Trots detta blev han inte bra utan togs in på klinik och röntgade rygg och ben. Till en början trodde de att det var problem med SI leden, men det visade sig vara KS precis under sadelläget, kring stigbygelsfästet.

Den hästen, 7 år var utbildad motsvarande de högre MSV programmen men ej mycket tävlad pga det eviga sadelproblemet, transportbyte och något nervig på tävlingsplatser. Efter diagnosen blivit fastställd togs hästen bort, då inget kunde göras samt högt försäkrad.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 064
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 415
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar