Sadeltråd; avtryck, glapp mm

alice

Trådstartare
Jag har genom buke lärt mig en del om sadlar och sadelutprovningar. Jag har bland annat lärt mig att detta är en ganska ogenomtränglig djungel. :D Det jag lärt mig rent praktist är att man kan ganska lätt få en ungefärlig bild av hur sadeln ligger genom att rida hästen svettig med en ren ljus vojlock/schabrak under sadeln. Avtrycket som blir kan säga en del om hur sadeln ligger/beter sig på hästryggen.
Nu till saken:
När jag köpte min nya häst köpte jag med den hoppsadel som fanns till (en kieffer donau). Enligt ägaren var den utprovad och justerad för hästen när hästen var i tävlingskondis och fullt musklad. Så ägaren sa att sadeln är aningens för vid i dagsläget pga hästen har tappat muskler hos fodervärden. Hästen är idag omusklad kring manke och rygglinje.
När jag ridit hästen svettig med ljust schabrak har avtrycket förbryllat mig. Jag har fått lära mig att avtrycket av smuts och svett ska vara jämt fördelat över hela anläggningsytan. När jag tog av hästen sadeln och studerade schabraket var det inte så. Baktill och till ung mitten på sadeln var schabraket smuttsigt där sadeln legat an. Framtill vid manken fanns inte någon smuts. :eek: Där fanns svett, men inte smuts. :confused:
Provade nästa dag att rida med en fårskinnspadd under för att testa. Denna gång var smutsavtrycket något ljusare baktill och det fanns lite mer smuts vid manken, men fortfarande var inte avtrycket helt jämt = mer smuts bak än fram.
I förrgår när jag sadlade hästen stod jag och pratade med en kompis samtidigt. När jag spänt sadelngjorden kommenterade hon förvånat: "men sadeln ligger ju inte an tillräckligt baktill" Jag gjorde en bekräftande koll; den ligger inte an ordentligt baktill med sadelgjorden spänd. Kompisen kände även vid manken på hästen och tyckte att den inte heller låg an riktig fram. Hon tyckte sadeln verkade lite för vid, dvs att det fanns tomrum mellan koppjärnet och manken.

Kan det vara så att sadeln är för vid och då sjunker den för mycket framtill så den glappar bak (har kollat; det finns fortfarande mankfrihet även om jag skulle önska "ett finger" till)? Och att i och med att den är för vid så ligger den inte an vid manken, därav inte någon smuts där? :confused: :confused: :confused:
När jag berättade detta för min tränare sa denna: "men så bra då! Då klämmer den inte på manken iaf."

Hur tolkar ni det? Eg skulle jag ju ta kort på avtrycket dels efter ridning utan fårskinnspadd och dels efter ridning med padden för att visa er och sadelmakare. Jag tyckte avtrycket blev aningens bättre/jämnare med padden.....

//Alice

Hellre en lite för vid sadel än en för trång.

Om sadeln inte ligger an baktill så är den antagligen mer svängd i bommen än vad hästens rygg är.

Tänk också på att en sadel kan vara för trång även om den ligger nära manken. Är det lite för lite stoppning så kan det blir så.

Har tills alldeles nyligen ridit i en sadeln som var 5-10 grader mindre än hästen och den låg nästan på manken pga för lite stoppning. :crazy: Jag bytte till en vidare sadel och nu har hästen börjat röra sig!!!! :)

mvh Jessica

Jodå, om sadeln är för vid så kan den sjunka fram och glappa bak och det låter ju som om det är så i detta fallet iom att den ligger ganska nära manken fram och iom att sadeln var utpassad efter hästen i full kondition vilket den inte var i nu. Mindre muskler tar mindre plats så då är det ganska bra att kunna fylla ut utrymmet med en pad tills hästen musklar sig. Att det blir mest smuts bak beror nu fömodligen på iom att sadeln inte ligger an baktill så gnuggas sadeln mot ryggen baktill när du rider. Detta är vad jag tror.

Det bästa du kan göra är att fråga en sadelmakare eller sadelutprovare. Det är svårt att säga hur det ligger till utan att ha sett hur sadeln ligger på hästen.

Om du sitter i sadeln med gjorden ordentligt åtspänd ska du kunna få in tre fingrar på höjden mellan manke och framvalv. Får du plats med mindre så är den för vid och får du plats med fler så är den för smal. Sen kan det också vara så att bommen har fel form (för böjd el. rak) och då ligger den inte an överallt. Är den nyligen omstoppad? Det tar ett par gånger innan stoppningen sätter sig. Om du longerar hästen med sadeln på, hur ligger den då? Glappar den när hästen travar, åker fram eller bak?

En Kieffer är knappast svängd i bommen..... Har du sett hur extrema kilbossor en Kieffer har? :crazy:

Sadeln är förmodligen för vid och tippar framåt, så att det blir hårdare tryck där. Eller hästens rygg rör sig mer längre bak. Men man ska inte ta smutsmärken så himla allvarligt, sadeln kan ligga perfekt och ändå är inte schabraket jämt smutsigt. Sällan det är det faktisk! Alltid mer skitigt längs kanterna, smutset trängs ju utöver. '

Men eftersom han har tappat muskler så kan du nog vara rätt säker på att sadeln är för vid. Fortsätt rida med pad tills han musklat sig!

Det går knappast att avgöra om sadeln ligger bra eller inte bara av att se hur mycket smuts det är på schabraket. Tänk om hästen är jätteren och det knappt blir några märken alls. Ska man tolka det som att sadeln inte ligger emot någonstans då??
Nä, Om du känner dig osäker på om sadeln ligger bra eller inte så ta hjälp av någon som kan.

Och tänk på att om du ska prova om en sadel ligger bra måste du spänna gjorden och helst även sitta i den. Det räcker inte bara att lägga den löst på ryggen.

Om hästen har tappat muskler och sadeln i dagsläget är lite för vid, så kan du inte byta till en som är smalare för då hindrar den hästen att bygga muskler i stället. Och det är ju inte heller så bra!
Ha fårskinnspadden ett tag och låt hästen muskla sig så kanske sadeln passar bra igen!

Att titta på smutsen är ett av sätten att kolla om en sadel passar eller ej. Har hittills inte träffat på någon häst som är så ren så det inte blir stöv på schabraket. Naturligtvis måste man kolla på annat också, vilket trådskaparen m.fl. har skrivit.

Ett komplement till smutstestet är svettestet. Rid hästen rejält svett. Kolla hur sedan svetten fördelar sig under sadeln. Om hästen blir ungefär lika svettig överallt (undantag ryggraden :)) så brukar det vara ett tecken på att sadeln ligger bra. Om det blir helt torra fläckar innebär det ofta att sadeln trycker där.

Jag tolkar det som att din tränare inte kan särskilt mycket om sadelanpassning i alla fall. :smirk:

Jag hade också samma problem med min kieffer, dvs jag märkte att den glappade bak.
Dessutom tyckte jag att den tryckte hårt över bogarna så jag misstänkte att den var för trång eftersom hästen musklat sig.
Jag tog ut sadelmakaren.
Han vidgade sadeln, varpå den fortfarande glappade och dessutom tryckte ner ännu mer framtill. Den vippade som en gungbräda, ungefär. :crazy:
Nu var den alldeles för vid istället och satt fortfarande dåligt. :(

Jag lät två andra sadelmakare kolla sadeln och konstatera att den inte passade. Båda två uppgav samma anledning, det vill säga det jag har sagt, oberoende av varandra.
Den ena sa också att Kieffer har bomspetsar som gör att de ligger an mycket framtill och gör att det kan trycka på manken och bogen.
Vid närmare eftertanke så var det kanske inte så konstigt att min häst slog upp huvudet efter hinder och sprang iväg. :(

Jag tror att du har exakt samma problem som jag hade med min dåvarande sadel. Det verkar ju troligt också i och med att det faktiskt blev bättre med en pad som fyllde ut.

En bra sadel är en som passar hästen och den ska varken vara för bred eller för smal.
Låt en oberoende sadelmakare bedöma sadeln på din häst.

Tack för alla svar! :bow: Nu ska denna sadel vara utprovad av en sadelutprovare, men som alla vet finns det bra sådana och "bra" sådana. :devil: :D

Jag tolkar det som att din tränare inte kan särskilt mycket om sadelanpassning i alla fall.
Kanske inte helt omöjligt... :o

Jag upplever nog inte att den är för trång i dagsläget. Snarare aningens för vid eftersom jag skulle velat ha ett "finger till" i mankfrihet. Men det kan ju vara som du säger...Ska prova som första alternativ att rida med padden en tid och se vart det leder. Givetvis med järnkoll på minsta ömhet runt rygg/manke från hästens sida.

Om jag skulle ta ut någon sadelmakare för att titta på sadeln vet jag inte vem. :confused: Vi har två "i trakten" men deras kompetens litar jag inte riktig på när det gäller sadelutprovning. :devil: :o I dagsläget finns det eg inte heller ekonomiska resurser för att ta ut någon/åka till någon... :cry: ...men det är givetvis högprio!

//Alice

Liknande trådar

Hästvård Min häst får ibland små bulor på ryggraden efter ridning. Inte alltid. Bara ibland. Precis nedanför manken. Dom ömmar inte och...
Svar
11
· Visningar
1 954
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd. Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger...
Svar
3
· Visningar
1 285
Utrustning Jag har märkt att min sadel känns lite "framtung". Jag har ridit med fårskinnspadd hela vintern och då har sadeln legat bra. Nu började...
Svar
9
· Visningar
3 304
Utrustning Hur ser svettavtrycken ut på era hästars ryggar när ni har ridit? Jag tänker att det ska vara jämnt "svettat" under hela...
Svar
2
· Visningar
6 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka