Devinshed

Trådstartare
Jag har blivit med islandshäst för någon månad sedan, problemet är att jag inte har nån sadel som funkar riktigt. Jag fick Börjes special av en vän vars häst gått bort. Den funkar på hästen, men jag vill hitta en bättre för både mig och min kille, jag trivs inte i den.
Tidigare har jag arbetat på ett islandshästcenter och har där testat några få olika sadlar. Favoriten, av ekonomisadlarna, var ULAN (http://grand-prix.se/images/ulandisland.jpg?osCsid=1f772114a27edf6620ebc2c406a55900).
Testade även arbetsgivarens sadel, också ribbad, superskön som liknade ULAN-sadeln fast med ordentliga knästöd. Dock utan något märke, så jag har ingen aning om vad det var för sadel. Antagligen en rätt gammal ;)

Min häst är en 140 cm hög femgångare, med en kort och rak rygg. Han är inte speciellt bred, men han är inte direkt takformad heller. Svårt att beskriva, och jag har tyvärr ingen bra bild på hans rygg uppifrån heller.
Blidfari_fran_Kvarnbacka.jpg

Jag vet att det är svårt att bedöma såhär över nätet. Men vilka sadlar skulle ni rekommendera? :)
Studerar och har inte världens största plånbok, har tittat på sadlar som KI tölt och Tekna island.

Sv: Sadeltips

Du har Mustang i närheten, åk dit och prova ut en sadel som passar dig och din häst. Jag lovar dig att det blir billigaste så, och ffa det enklaste sättet.

Liknande trådar

Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 160
Senast: Nielaa
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 513
Senast: Ninnea
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 447
Senast: Rimfaxe
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama