Sadeltips tack! Hittar inte vad jag söker i andra trådar..

E

Egonson

Min häst är BRED (ca 115 grader), bred platt rygg, har ingen direkt manke och så är hon ganska mycket svankryggig.

Söker en hoppinspirerad/allround mot hopp sadel att rida ut i skogen med, ganska bred kanal vill jag ha på den (minst 4 fingrar mellan bossorna på det smalaste alltså).

Har hemma en Wintec Wide just nu och provar på min häst, den ligger perfekt i fram med mellanjärnet i, men jag tycker att den blir lite för rak så att den trycker mer där bak och fram än i mitten, tror sadeln har kilbossor (ej bra på det där med bossors namn..)
Den ligger bra där bak med det vidaste järnet, men då ligger den nästan på manken där fram och trycker mer där i stället.

Ur ryttarsynpunkt var den väl OK, skön att sitta i och ligger still på hästryggen.
Men jag tycker den var för flat i sätet och för "dressyriga" kåpor. Då ger min bomfria Torsion mer stöd än WW faktiskt..

Vill hellre ha en hoppinspirerad sadel som ger mera stöd där fram.
Upplevde också som sagt sitsen som för flat, skulle vilja ha en lite djupare sits så att man kommer ner lite mer..

La en Frank Baines dressyrsadel på henne när min syster hade hemma en, den var lite för smal men i övrigt låg den perfa (följde precis bananformen på hennes rygg). Den hade för övrigt rundbossor tror jag? ( ;) )

En häst i stallet har en FB hoppsadel, den är svängd, hade den varit ett par bomvidder vidare hade den legat bra på min med.
Tror ni FB kan vara något att prova?

Prestige / Appaloosa har jag hört också, men de är väl rätt dyra i beg. också?
(Vill INTE ha en sån med vitt bakvalv, har alla gamla modeller det? :angel: ;) )

Kan tänka mig prisklass 5000 kr när det geller beg. Och just det, BRUN ska sadeln vara :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadeltips tack! Hittar inte vad jag söker i andra trådar..

Bomlös???.........

Har en bomlös redan. Vill ha en bomsadel med.

Putteliputtputt..

Ger mig inte :D Lägger in de bilder jag har på ryggen.

Här ser manken mycket större ut än vad den är, iom att hon har huvudet nerböjt.
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Lina3008.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/23sept073.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Nyabilder014.jpg

Ganska mycket svängd rygg (pga fyra föl och lite av ålder). Och som sagt cirka 115 grader (mellanjärnet i Wintec Wide passar bra i fram).

En Henri De rivel? Prestige? Lewa?
Dom två förstnämnda finns i vida storlekar men det är sällan dom finns beg.
lewa har någa svängda modeller som även är breda.

//Amanda med lika bred häst fast rakare rygg (med inte tillräckligt rak för zaldi och griffin samt för rak för att wintecen ska passa)

På min blev tyvärr Wintec Widen för svängd, men för övrigt en trevlig sadel..Hittade istället en Griffin xxw som var ngt. för rak men det är en baggis att fixa på dessa två sadlar.

Det man då gör är att man tar något passande material och stoppar under bossen (mellan boss och säte)där man behöver mer sväng så vips så får man en mycket välpassande sadel med lagom svängda bossar.

Du kan även i ditt fall lägga in material i främre delen under bossen samt runt framvalvet om den ligger bra resterande med det vidaste i.

Prova de olika varianterna innan du ger upp denna sadel.

Menar du då att jag ska lägga in extra material i fickan som blir mellan bossan och underdelen av sitsen? Eller fattar jag helt fel nu.. :p

Hm.. Måste prova :D

Fast jag tycker ju från min egen synvinkel som ryttare, att den är för platt och det känns som om jag skulle falla av framåt liksom.
Men jag ska prova :)

Ja jag har haft en Lewa förut, tyvärr bara 100 grader men den låg på henne när hon var omusklad. Nu passade den inte alls längre så vi har sålt den.
Har kikat på Prestige, får bli en äldre modell i så fall ju för en ny har jag nog.. inte råd med eller vill lägga ut :crazy:

HdR har jag med tittat på, fick dock för mig att dom var för raka i bommen men det kanske dom inte är?

Och som sagt de gamla Frank Baines är ju rätt svängda. Men vet inte om dom finns tillräckligt vida.

Henri de riveln vi har är rätt sängd! Svårare att hitta så breda dock.
För 5000kr kan du få en presitge.

Jag fipplade med liggeúnderlagsbitar i en sadel, fungerade bra men behövde bytas ut då och då. Då var den en sigma, den är så pass mjuk och omformningsbar, griffin tyckte jag var svårt att få till bra med uppbyggnad.
(det var till en mindre häst som på den tiden gick i vidbom, men nu drar xx-vid)

Jag skulle tipsa om Piab Redline. Fast iof har jag bara sett svarta så det kanske faller där... De är iaf riktigt vida inställt på det vidaste samt svängda i bommen. Något djupare sits för att vara flatback dessutom och en kloss för överskänkeln.

Okej :) Ska luska lite mer på Piab sadlarna då.
Inte SÅ farligt om de är svarta, jag dör ju inte för det ;)

Jag har en Prestige hippos dressage och den är vidd 37 (den vidaste) och den är precis att den passar min pålle som har blivit mätt till 105grader.

Antar (men vet inte) att det samma gäller för hoppsadlarna?

jag har haft en till salu nyligen (tror att den är såld iaf - har inte fått pengarna ännu för den...) som jag satte ut för 4500 men då var den nästan i nyskick. Har sett fler Piabsadlar i flatbackmodell (dock ej redlinemodell) ute på nätet för billigare pris men vet inte om de är likadana i bommen. Redlinen (iaf min) var det ändringsbar bomvidd på och det vidaste var riktigt XXvid.

Men jag har fortfarande kvar bilder på den om du vill se hur den ser ut?

Ja tack visa gärna bilderna :) Du vet inte hur många grader den var i det vidaste som gick att ha?
Kollade på Wintec Wide den ser ut som att ha blivit överkörd så platt är den när den har vidaste järnet i :rofl:

Har du inte sålt den så hör gärna av dig :angel:
Har tittat på bilder jag hittade på internet och den ser mkt lovande ut hittils :)
Skit samma om den är svart. Vem bryr sig? :p

Du vet inte vart man kan handla såna sadlar nya och vad dom kostar då?

Okej, ja 105 blir nog för smalt. Behöver runt 115 grader.

piabavant7.jpg

piabavant4.jpg

piabavant2.jpg

Den ligger i framåtlut på översta bilden. Man ändrar bomvidden genom att byta skruvar i bombenen som sticker ut på andra bilden. Den är riktigt mjuk och skön att rida i. Blev tvungen att sälja den då min nya häst hade för rak rygg och jag har inte råd att bara ha den hängande för ev. framtida användning. Tyvärr tillverkas ej piabsadlarna längre... :( Utan har man tur så hittar man en begagnad i fint skick.

Har tyvärr aldrig mätt något gradantal på det vidaste. Minns bara att jag testade att spänna ut den till det och reagerade på att "herregud, vem behöver ha en sån här vid sadel?!" :angel: :o :D

Hm.. Okej. Får då jaga en begagnad :D Synd att jag missade din.. Hm :D Får nog fråga kompisen om hon kan följa med mig att jaga sadlar på lördag. Fast hon rä inte hästintresserad men det får hon bannimig göra ändå :D ;)

Svar: JAG behöver en sån vid sadel :angel:

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 852
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix