Sadeltips önskas!

Sv: Sadeltips önskas!

Sadeln har gett mig stabilare skänkel än någonsin, en helt underbar kontakt med min häst, men det känns som om jag har minst halvåre sitsträning framför mig för att orka/kunna sitta bra i den och hamna mer åt svanskotan och mindre på muffen/i svank.

Espaniolan har en sitsyta som passar min rumpa bättre än Dressagen, men samtidigt är det här den bästa sadel jag någonsin suttit i ändå och jag har just köpt en sadel specialbeställd åt mina korta ben som hästen dessutom älskar. Och så tappar jag möjligheten att tävla om jag byter, det ger mig ångest, önskar att jag hade en espaniola att prova för att känna skillnaden...

Men varför inte prova Gaitern från samma firma? Den har plattare säte men ser ut som en "vanlig sadel" - de har dessutom slutat sätta fast ringarna för sadelväskor numera....

Mjaa, jag vill helst ha en djup sits och jag måste i så fall specialbeställa med kortare kåpor för mina dvärgben... Det blir dessutom dyyyrt och kanske ändå inte funkar.
Igår fungerade det dock ganska bra med sitsen.

Övriga, Spider? Immer? Vad har ni att säga om det?

Min tanke är mest: kör på espanolan eftersom du gillar den.

Vill du tävla längre fram kan man alltid tillfälligt låna sadel, eller byta sadel om nu det är tvunget. Att sitta med en sadel man tycker "nja" om varje dag är inte värt det.

Ok, jag är sugen, eller så fortsätter jag rida i min fula hemmabyggda barbackapad till vardags, den gillar jag! :D

Vad säger du om sitsen då? Har det gått åt rätt håll sedan jag bytte bort min gamla bomsadel?

*kl*

Gaitern och Dressagen känns lika att sitta i,

Nej, dressagen har en betydligt djupare sits. Jag köpte en dressage men bytte den mot en gaiter och det var stor skillnad. I dressagen tippade jag framåt, bakvalvet är mycket högre i dressagen. Gaitern är planare, som islandssadlar ska vara. Ett högt bakvalv tippar bäckenet framåt.

Jag, som aldrig i mitt 46-åriga liv, haft problem med ryggen kände av den rejält efter ett par ridpass i dressagen.

Nu har jag modererat om panelerna lite till och lyckas faktiskt hitta något som liknar balans och det är inte fel för tokig som jag är så ska jag tävla om en vecka, LC:1 och LB:1...

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 551
Senast: Design05
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka