Sadeltips mottages!

NilaD

Trådstartare
Har en 3 åring som behöver en ny sadel då ingen utav mina nuvarande passar. Hästen har en spikrak rygg med normal manke, stora bogblad med extremt mycket aktion. Sadeln skall ha smal midja och väldigt raka kåpor, mjukt säte (gärna litet säte), inget "halkläder" då hästen är svår att sitta på som det är :D.

Sv: Sadeltips mottages!

Jag är superdålig på sadlar men är det inte läskigt att köpa en ny sadel till en 3-åring? Den kan ju ändras massor...Eller tänkte du köpa en begagnad?

enda sadeln jag kan komma på som passar en spikrak rygg och har smal midja är equipe...

nästan alla raka sadlar har bred midja av nån anledning.

Ja visst är det lite speciellt att köpa en sadel till en 3-åring eftersom han kommer att ändra sig så mkt, det är ju därför jag inte köper den där childericen som jag suktar efter ;). Men eftersom mina andra salar verkligen inte fungarar så är jag ju tvungen. Tänkte försöka hitta ngn bra begagnad, men har som centaur säger upptäckt att det inte verkar vara många som passar mina krav. Men en Equipe hade ju inte varit fel, dock inte så lätta att hitta beg.

En treåring ändras i kroppen i flera år till. Normal manke nu innebär troligen stor manke senare tex. Eller köp av ngt märke där dom tex byter in om du måste ha ny sadel. Hästen kommer garanterat att se annorlunda ut om ett år bara eller ett halvår eller mindre ändå.

Precis, och just därför köper jag ingen ny utan en begagnad. Men vad jag vill veta är om ngn har tips på en sadel som motsvarar mina krav eftersom jag inte kunnat hitta så många som passar en spikrak rygg och ändå har en smal midja.

nästan alla raka sadlar har bred midja av nån anledning.

De flesta engelska sadlar är ju raka och deras säten är uppbyggda på ett bredare sätt, över hela sadeln. Italienska är smalare och det är ju oftast de som är smalare.

Nu pratar jag om "engelsk typ" och "italiensk typ", jag tycker man kan dela upp sadlar så iaf.

Det enda jag kan komma på är kieffer som jag tycker är smal och rätt rak. Billiga begagnade. Bra kvalitet enligt sadelmakare men inte sköna, tycker jag:crazy:, men jag vet andra som tycker annorlunda i o f s. Man tycker så olika om sadlar.

Andra raka jag känner till är rätt breda, som de andra skriver.

Ett tips om man vill ha lite smalare är att inte ha spännena till stiglädren uppe vid krampan, utan längre ner vid stigbygeln, eller såna där med en rem bara som man också reglerar vid stigbygeln. Det gör lite skillnad.

Satt och läste en annan sadeltråd där en ryttare pratade om vikten utav en bra sadel som passar RYTTAREN. Tyckte att detta var ett väldigt intressant ämne som man altför sällan pratar om. Blev tydligt varse detta då jag provade en Albion på 3 åringen i tråden. Den låg helt ok på honom men min sits försämrades rejält, tror att den helt enkelt inte passar min kroppsform. Detta syntes mkt tydligt då jag blev filmad i denna sadel. Jag sitter ju helt klart mkt bättre i min andra sadel som inte pasar hästen :(. Ska man tävlingsrida så är det ju av högsta vikt att man som ryttare sitter/inverkar optimalt.

Det är väldigt viktigt att man sitter korrekt i sin sadel därför anser jag att det är lika viktigt att sadeln ligger bra på hästen samt att den passar mig som ryttare. Sitter inte du rätt inverkar du oftast inte rätt på hästen heller och det blir ju negativt:crazy: Det är därför det kan vara ett helvete att hitta sadlar:crazy:
Hoppas du hittar någon som passar er båda!!

Fast den typ av läder som inte är halt har, mig veteligen, bara dyra sadlar. Röstar nog också på Kieffer.
Hur mycket hade du egentligen tänkt använda en dressyrsadel på en treåring. Championat i sikte?

Vår nya häst har också rak rygg, inte så mkt manke men rejäl bog och stora rörelser. Vi har bokat sadelutprovaren till honom och h*n kommer imorgon!
Ska bli intressant vad h*n säger! :)

Nirak

Fast den typ av läder som inte är halt har, mig veteligen, bara dyra sadlar. Röstar nog också på Kieffer.
Hur mycket hade du egentligen tänkt använda en dressyrsadel på en treåring. Championat i sikte?

Det är väl iofs inget konstigt att ha en dressyrsadel på en treåring...? Jag har endast haft dressyrsadlar på mina unghästar. Det går utmärkt att stå i lätt sits el rida lätt i en dressyrsadel ;-), och när man väl sitter ner så är ju en dressyrsadel lämpligast då den är anpassad för detta. Det är ju inget som är SÄMRE för en unghäst med en dressyrsadel, det är väl mest om hästen är »vild« och ryttaren anser sig sitta kvar bättre i en annan typ av sadel. Har man råd kan man ju också uppdatera sadeln vid behov. // Talat av en dressyrryttare som aldrig ägt varken en alround- eller hoppsadel.

Jeremy Rudge passar spikrak rygg o är inte våldsamt breda i alla fall. Kostar 20 000 ca nya men finns en del på begagnat marknaden. De i buffelskinn är garanterat halkfria!

Spännande, slinker in o styvlyssnar för att få tips om sadel till spikrak rygg.. Som inte är halkig..

Jag kan uppdatera sen idag också vad vår sadelutprovare sa! :)

Nirak

Det är väl iofs inget konstigt att ha en dressyrsadel på en treåring...? Jag har endast haft dressyrsadlar på mina unghästar. Det går utmärkt att stå i lätt sits el rida lätt i en dressyrsadel ;-), och när man väl sitter ner så är ju en dressyrsadel lämpligast då den är anpassad för detta. Det är ju inget som är SÄMRE för en unghäst med en dressyrsadel, det är väl mest om hästen är »vild« och ryttaren anser sig sitta kvar bättre i en annan typ av sadel. Har man råd kan man ju också uppdatera sadeln vid behov. // Talat av en dressyrryttare som aldrig ägt varken en alround- eller hoppsadel.

Konstigt och konstigt, det är i och för sig upp till var och en. Jag personligen föredrar en rigid bom på en grön häst, därför går i princip samtliga dressyrsadlar bort. Tycker att det är mer ryttarkomfort och mindre hästkomfort med en dressyrsadel.

Jag vet att detta är omdiskuterat men jag föredrar hoppsadel pga att den är tycker jag balansmässigt anpassad till lättsits och lättridning bättre än dressyrsadeln, som är gjord att sitta bra i med rätt långa läder, ska man enbart rida lätt som jag i alla fall gör i början samt stå i lätt sits i galopp så funkar det sämre i dresssyrsadeln, man får korta lädren mer än vad som blir bra i förhållande till knästöden, sadelns tyngdpunkt osv. Dessutom känns det säkrare i hoppsadeln när man är ute på en liten knatte som eventuellt kan hitta på bus.

Så känns det för mej, i alla fall. Sen kommer dressyrsadeln in mer så småningom däremot.

Japp, jag har championat i siktet :D.

Jag kan tänka mig att spendera en del även på en begagnad sadel eftersom den troligen behåller sitt värde ganska väl även om jag får sälja den efter ett år. Däremot är det väl inte aktuellt att tex måttbeställa en childeric i dagsläget :angel:

Nira K: Uppdatera mig gärna vad sadelutproveren sa.

Mozart: Jeremy Rudge har jag aldrig sett ngn men jag ska försöka kolla upp detta, buffelhud är ju inte fel :bow:
Har detta på min gamla hoppsadel, har räddat livhanken på mig många gånger vid inridning utav ystra unghästar :D

Jag är inte säker på om de är tillräckligt raka, men Prestige har vissa sadlar som är av rakare modell (har på mina 2 som jag haft svårt att hitta en ny tillräckligt rak på), och de finns även med kalvskinn så man får ordentligt grepp!

Precis som du söker jag en rätt rak sadel med buffel eller kalvskinn för att kunna sitta kvar :p. Svåårt! Antingen passar den mig eller så passar den hästen....

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: poetin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka