sadelstorlek

Galapago

Trådstartare
Då jag efter nästan 2 års desperat letande inte hittat någon engelsk sadel som passar både mig o min häst, tänkte jag prova om jag hittar en westernsadel som kan passa. jag har kollar på annonser, men alla verkar vara så små, 15-16 tum. En engelsk sadel passande normalstor häst är i alla fall 17 tum. Råkar jag bara ha sett annonser om små sadlar, eller mäter man storleken annorlunda när det gäller westernsadlar?

En 17" engelskt sadel är samma som en 16" western.

Vad är det för typ av häst du söker sadeln till? bred manke eller tunn? Hög/låg?

Jag själv hade svår för en av mina hästar att passa med sadlar. Jag köpt en pad med själv uppblåstbar luft kuddar och ett special sätt kan jag bygga upp var hästen fatas undersadeln. Nu har jag en rakt bom i rätt plats och ingen rygg besvär. Sadeln passa bra nu. De även finns för engelskt sadlar med. Det ända nackdeln med de är att de är dyrt.:cry:

Sv: sadelstorlek

Det är ett halvblod, normal till hög manke, men bakom manken är hon lixom helt rak, inga kurvor alls.

Sv: Re: sadelstorlek

jag tycker snarare att en 16" western är 18tum engelsk, en 15,5"western är enl mig 17"engelsk....

Sv: sadelstorlek

Tumstorleken ni talar om är storleken på SITSEN. Inte på bommen och har alltså ingenting med hästen att göra. Det påverkar bara ryttaren. Detta gäller alla typer av sadlar - western som engelska.

Bommen är den som ligger an mot hästen och är utformad på olika sätt för att passa olika hästar. Oftast är det bomvidden man talar om. Vid bom eller normal bom. Böand westernsadlarna hittar man ofta Full Quarterbom, XFQB etc. Det kan vara mycket varierande vilken häst som har vad. En del har normal bom på ett till synes kraftig häst medan man kan behöva en vidare bom till en till synes smäckrare häst. Det har mycket med muskulaturen att göra. En omusklad häst som sätter muskler behöver i regel en ny sadel efter ca 1 år då den gamla blivit för trång. Vbl som ofta ses som tunna hästar har i regel (enl min erfarenhet) lite vidare bom då de när de är välmusklade har ganska breda ryggar. Trots detta tror många att har man en travare ska det vara en så smal bom som möjligt.

Det handlar om muskulaturen på hästens rygg.

Bomstorleken är dessutom bara en vägledning och ingenting du ska basera hela sadelns passning på. Det är otroligt mycket som spelar in. Bommens form ska passa ryggens form. Dvs i alla vinklar, och den ska ligga an jämt framifrån ända bak, utan att belasta ryggraden.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
895
Senast: Sorgsen
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 939
Senast: Seabaz
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025