Sadelstorlek (problemlösning, någon?)

Blueberry

Trådstartare
Jag har en Prestige Golden Star till min häst, vi köpte den för ungefär 1½ år sedan, inprovad, lite utvidgad och den passade superbra = storlek 35.
Även om det är olika storlekar på olika märken är det ganska brett.

Hur som helst: Det har fungerat jättebra, fram till nu.
Hon har fått mer muskler och breddat sig ännu mer. Igår var kiropraktorn här, och som avslutning provade vi sadeln. Hon säger att den behöver breddas ungefär 3 storlekar :eek:
Så vitt jag vet är 37 största storleken som Prestige har, vilket kanske kan bli ett problem...

Samtidigt så blir jag lite ställd: Det är ju ingen nordsvensk jag har. Det är en liten connemara/fullblodskorsning. :crazy:

Sv: Sadelstorlek (problemlösning, någon?)

Om du lägger in bilder tagna från sidan och ovanfrån är det mycket lättare att råda dig i sadeldjungeln men det jag kan säga är att Prestige 35 är inte speciellt brett.

Ptja, Peia är treårig connemara och har en Prestige Versailles i 37+2. Provades ut i maj. Vid efterkontrollen nu efter sommaren var den för smal... Den är därför utpressad ännu mer och därmed till max.
Och Peia är ingen tjock ponny, bara oerhört rund över ryggen och i total avsaknad av manke.

(Hennes mamma är mer praktisk och har bomvidd 31 i sina M&N-sadlar.)

22888463.jpg

22888509.jpg

Okeys, men 37+2... motsvarar det logiskt nog 39?
Det är ju jättebra om det går att vidga över 37 :bow:

Jag har en viss fördel i och med att jag bor ungefär 2 mil från Equalityline, så jag ringde dit och ska ta med mig häst och sadel och komma i morgon. Det borde resultera i någon form av problemlösning, i sure hope.
Norps har väldigt breda bogblad, och hon är ganska rund - men har ändå manke.

Hittade en konstig ryggbild:
tin_sept_21743989.jpg

En till

Hmm, jag vet faktiskt inte vad det motsvarar. Jag är helt ärligt inte jättehaj på det här med sadlar och ryggar. Jag bokar sadelutprovning och säger amen och ja tack, typ.
Får hoppas att ni kan hitta en lösning på det hela :laugh:
Själv bävar jag för om min lillstrumpa börjar bredda sig ännu mer. Då är det nog dags för måttsydd sadel och det är inte så kul på en 3-4-årig ponny...

plus2 betyder att det är större kåpor än orginal, har nog inget med bombredden, enl utprovare när jag provde ut min versailles.

Det är förstås mycket möjligt. Jag har ganska långa ben ;)
Lyssnade kanske inte så noga när de nämnde det.

Jag har också hört att det går att få Prestige Golden Star till 38 i bomvidden. Min ponny har 37 på sin Golden Star, den tycker jag är riktigt vid. Än så länge har jag inte någon annan häst kunnat ha hennes sadel, alldeles för vid. Och det är en rätt smäcker ponny jag har ändå, men tydligen bred i bålen.

Jo, det är faktiskt speciellt brett. :idea:

Nej, det är det inte, vem har lurat dig att tro det? 34 är ju normalvidd och 35 blir då ca MW.

Din länk leder inte till nån pad och jag skulle fortfarande vilja se din hästs rygg på fler bilder och gärna med sadeln på...det lilla jag såg av ryggen på din bild säger mig att en 35:a är för smal.

Men var och en blir salig på sin tro.

'Thermo Sensitive' från Prestige:

17170023_1.jpg

Jag har precis varit på equalityline och provat sadeln tillsammans med deras sadelkonsult, och enligt dem så är 35 definitivt bredare än normalt. Nu är ju inte jag någon expert, men jag antar att de är. Prestige är ju ändå ett av deras främsta märken, att de inte skulle vara insatta i det låter väldigt konstigt. Jag litar på deras bedömning.

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Emiro
·
Utrustning Har en Prestige Green Star som är på håret till för smal för kusen. Det är en tidigare 34:a som värmts om till 35. Som sadeln är nu...
Svar
4
· Visningar
1 089
Senast: carmarnic
·
Utrustning Jag är just nu på jakt efter en sadel åt min inte-så-unga men inte inridna (under inridning) häst, men jag blir helt tokig på...
Svar
2
· Visningar
2 413
Utrustning Finns det någon hoppsadel(eller allround mot hopp) med samma eller väldigt nära samma bomform som en prestige top dressage med bomvidd...
Svar
6
· Visningar
1 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka