Sadelprovaren var ute igår..Behöver tips om sadelmärken !!

B

briana

Min fodervärd hade sadelprovaren ute igår och hon kom fram till att albion låg bra..Provade en dressyrsadeln Albion K2 ( provade massa sadlar ) Finns det nån liknande sadel som kan passa då jag behöver en smal midja. Har ridit i en albion förr men den kändes så bred för mig..MW passade min häst bra. Vill gärna ha mkt stöd...

Tacksam för svar !

Sv: Sadelprovaren var ute igår..Behöver tips om sadelmärken !!

Kolla om det finns en K2 i en butik nära dig och provsitt. Det kan ju vara olika midjor beroende på modell.

Jag har precis köpt en Albion SLK (Platinum Ultima) och jag har för mig att de skall passa lika raka hästar. Den jag har beställt har extra smal midja, superskön. Värt att prova om inte annat.

SLK-modellen är den Albionmodell som har mest stöd och den går att få med extra smal midja, hög eller låg manke osv, osv.....

Fast prisskillnaden mellan din o en K2 är enorm....:eek: Går ju dessutom att hitta K2 begagnade till mycket bra pris har jag sett.

Morris & Nolan är också för raka ryggar, kan kännas smalare än K2 i midjan.

Jo det är rejäl prisskillnad. Men själva modellen Albion SLK finns ju ganska många begagnade på marknaden. Man behöver ju inte ha utbytbar bom och kalvläder :)

Tack för era svar !! Fy vad det är svårt i denna djungel :( Hon pratade om en slk oxå igår men hade inte den med sig..Utbytbar bom..det lät ju nåt :) Några mer tips ??

Bates Isabell Werth är ju för rakryggade hästar och har utbytbar bomvidd, dessutom så finns det en del på beg marknaden.:idea:

Fast Bates IW är inte ett dugg smal i midjan :)

Dom provade en bates oxå...Den låg och vaggade :crazy: Så den var inte lönt att sitta i ens. Vet ju inte vilken modell detta var för det finns väl massa olika i dessa oxå. Skulle vilja haft en Innova men den har jag hört ska vara lite böjd ?? Kanske lika bra å sy upp en :D Blir såå trött...

Hej du vännen;) det va en bates Caprilli vi provade.

Innovan passar nog en rakare rygg. Testa! Själv har jag hoppsadeln Albion K2. Tycker att den är helt underbar att rida i! Dressyrsadeln kanske är annorlunda. Har aldrig provat någon.

Har du testat någon av amerigos modeller?

Innovan passar nog en rakare rygg. Testa! Själv har jag hoppsadeln Albion K2. Tycker att den är helt underbar att rida i! Dressyrsadeln kanske är annorlunda. Har aldrig provat någon.

Har du testat någon av amerigos modeller?

Ska faktiskt köpa en K2 hoppsadel för den tycker jag är helt ok. Måste ju ha nån sadel.. Tycker dock dressyrsadeln är mkt bredare...KAn det beror på att man har långa läder i en dressyrsadel ?? Har provat på den förra hästen en amerigo och jag fick en hemsk stolsits :o KAnske innovan är för bred den oxå ?? Nä, tror jag rider barbacka :)

Men testa en Albion SLK. För häst med rygg åt det rakare hållet. Smal midja, ordentliga stöd, utan att man är fastlåst. Mycket, skön att rida i. Finns flera annonser på begagnade, så den lär inte vara svår att komma över.

ska se om jagkan prova en sån:)

Men testa en Albion SLK. För häst med rygg åt det rakare hållet. Smal midja, ordentliga stöd, utan att man är fastlåst. Mycket, skön att rida i. Finns flera annonser på begagnade, så den lär inte vara svår att komma över.

Alla har inte smal midja, de finns som "vanliga" och "narrow seat". De SLK som har högt huvud upplevde jag som smalare än normalt huvud och vanligt säte.

Bates Isabell Werth är ju för rakryggade hästar och har utbytbar bomvidd, dessutom så finns det en del på beg marknaden.:idea:

Den har jag. Den är helt underbar den sadeln. :love::love:

Hej du vännen;) det va en bates Caprilli vi provade.

Caprillin är mer svängd än Isabellen, så ett förslag till TS är att leta rätt på en Isabell och prova!

Senast ändrad:

Nej Isabellen är inte smal i midjan....

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar