Sadelproblem

J

Judelaw

Hej!
Jag har ett sadelproblem. Det är nämligen så att min sadel glider bakåt i hoppningen när man använder magplatta kombinerat med martingal. Alltså, tar jag bort martingalen slutar sadeln att glida. Likaså om jag byter ut magplattan mot en vanlig sadelgjord. Nu är det såhär; jag kan inte rida min ponny utan martingal i hoppningen, inte ännu iaf. Jag provade använda en förbygel på honom men han kändes tillbakadragen i sprången och galoppen då, måste man kanske använda förbyglar en längre tid så hästen vänjer sig?
Jag undrar nu om någon haft liknande problem och hur ni löste det eller om någon vet bara ändå?
Tilläggas ska väl att det inte är ett problem för hästen om sadel glider lite bakåt då han har lång rygg (Sadelprovarens ord) men jag vill ändå ha en sadel som sitter på plats.

Tacksam för svar!

Sv: Sadelproblem

du kanske bör prova ut en ny sadel då..? när jag satte på förbygel på min ponny blev det inte precis någon skillnad så jag tror inte man behöver vänja dom vid det.. kanske din häst inte trivdes med det bara ;)

# 1 Näe, min sadel åker bakåt som jag skrev. En martingal ska egentligen inte påverka hur sadeln sitter men i mitt fall gör den tyvärr det.

# 2 Jag har funderat på att byta sadel men den här sitter jättebra i övrigt så.. Dessutom säger sadelutprovaren att den här sadeln sitter kanonbra på min häst så då känns det onödigt att byta.
Ja, han kanske inte gillade det bara ;p

Om du säger att en förbygel stör han i sin galopp så undrar ju jag om du inte spännt den för hårt?? Så att han känenr trycket och av den anledningen inte galopperar på?? För mitt tips skulle annars vara till dig att använda dig av förbygel, finns ju en hel del varianter på dem oxå...jag har inte sån som sitter i sadelgjorden under skänkeln utan en som fästs i sadeln och ner mellan frambenen.

# 4 Okej, då antar jag att min sadelutprovare, som förövrigt är väldigt känd, har gett mig fel diagnos. Det var iallafall så han sa till mig, att på något sätt påverkar martingalen magplattan så att den drar sadeln bakåt. Men det måste väl antagligen vara fel då? ;)

# 5 Nej, förbygeln satt inte alls hårt. Den satt lagom hårt, enligt båda mina tränare. Däremot är min häst ganska känslig så han kanske behöver lite tid att vänja sig ändå.. ? :) Jag vet inte.

Mycket knepigt?!

Behöver du verkligen magplattan är kanske en fråga du ska ställa dig själv.
Det är många som tvunget ska ha magplatta men inte har något behov av den. Givetvis ska den användas om det behövs.

Det enda jag kan tänka mig för att din sadelutprovares uttalande ska stämma är att martingalen är så pass spänd att den dra fram magplattan och då kan kanske sadeln glida lite bakåt men hade min gjort så hade jag nog inte spänt sadelgjorden tillräckligt.

Du kanske kan prova olika förbyglar som fästs på olika sätt, se om det inte finns ryttare i din närhet som kan tänkas låna ut sin förbygel för att testa.

Sen har vi också den enkla och smidiga bröstan :idea: Det är många som kombinerar brösta och martingal istället för förbygel.

Hr du testat med en brösta? det kanske funkar:D

vilket jag oxå nämnde finns ju en uppsjö av martingaler/förbyglar som sitter på alla möjliga olika vis...så kika runt lite

# 6 Jag behöver min magplatta, det har åtminstone min tränare sagt. Och tittar man på magplattan ser man märken efter hovar som slagit så jag vågar tyvärr inte chansa på att inte använda någon..
Alltså, jag kanske inte var riktigt tydlig:
Det är magplattan som drar sadeln bakåt. Men det är martingalen som får magplattan i rörelse. Hoppas ni förstår, det är svårt att förklara :)
Jag har också funderat på brösta men läste att bröstan hindrar rörelsefriheten väldigt mkt? Är det någon som vet om det stämmer?

# 7 Som jag skrev ovan, läste att rörelsefriheten blir påverkad av bröstor? Vet du om det är så? :)

# 8 Ja, någon tipsade om den man spänner både vid sadelgjorden och uppe vid manken eller hur man ska förklara men hittar den endast i full strl.. :(

Jag tror att en förbygel kan påverka hästen mer än en brösta för bröstan sitter ganska högt och med en enkel infästning. Den håller ju bara på två punkter i sadeln medan en förbygel fästs i tre eller fem punkter.

Min förbygel ser ut som ett Y framifrån (dvs fäst i ringarna på sadeln och mellan frambenen) och enligt mig påverkar den inte hästen alls medans en förbygel i en annan modell kan påverka hästen mer.

Tror fortfarande att det enklaste är att se om man kan låna och prova!

Men påverkar förbygeln sadelns position så mycket? :O Om jag skulle vara du skulle jag kolla upp med sadelprovare...

# 9 Ja det är nog lättast att kika runt och prova :)

# 10 Jag menar inte en sån förbygel. Sök på devoucoux breastplates på google så får du upp den jag menar :)

# 11 Jo jag har ju som sagt pratat med sadelutprovare men han tycker inte egentligen att det är ett problem då sadeln INTE ligger fel trots att den har åkt bak men jag vill inte att sadeln ska glida..

nej jag förstår de, men det jag vill säga är att det finns ju olika modeller, så prova gärna flera än just en modell...

Vet inte om det hjälper mot ditt problem, men det tipset jag hört av sadelexperter är att om sadeln glider bakåt ska man fästa sadelgjorden i de två bakre sadelgjordsstropparna. Jag har motsatt problem, sadeln glider fram, och när jag testade att sätta sadelgjorden i de två främre stropparna i stället för en längst fram och en längst bak så hjälpte det faktiskt :). Hoppas det löser sig :D

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 190
Senast: Lavinia
·
Fälttävlan nu i fällnings perioder så glider min sadel gärna bak i galoppen, är mellan 2 bomvidder just nu också så har en fårskinnspadd vilket...
Svar
7
· Visningar
1 924
Senast: Buck
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 317
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka