Sadelproblem...

Y

Ynthe

Här börjar man oroa sig för sadelproblem innan man ens fått hem hästen... :crazy:
Så här är det iallafall, har träffat min drömhäst, och tänker köpa honom bara han är frisk.
Han är en varmblodsvalack på 8år som inte har en endaste liten muskel på ryggen, mager och eländig.
Min gamla häst hade jag en bomlös sadel till, och tänkte använda den sadeln på honom också (förutsatt att den inte är för låg för hans jättemanke), då jag trivs mycket bra i sadeln. Men då undrar jag i mitt stilla sinne, kan man använda en bomlös sadel på en totalt omusklad häst?
Visserligen kommer jag inte att sitta på honom så mycket i början, tänkte börja bygga upp honom från marken, men är det ändå bättre att försöka leta en bomsadel som passar först, och låta honom bli lite bredare över ryggen? *villrådig*

Vad tycker ni Bukefolk som kan det här med bomlösa sadlar?
Kan tillägga att sadeln är en Barefoot, med tillhörande Skito-padd.

Tacksam för svar!

Sv: Sadelproblem...

Det tycker jag verkar ypperligt. Men varför byta till bomsadel senare.. Jag har fått min magra isis att muskla sig fint och skulle aldrig lägga på han en bomsadel nu. Jag har använt nämnda sadel. :D

Sv: Sadelproblem...

Nej nej, inte så jag menade! Tänkte om jag skulle få låta honom muskla sig i en bomsadel om det är bättre, för att sedan använda min bomlösa sadel.

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix