Sadelproblem

Sv: Sadelproblem

Jaoo, stämmer påt ungefär. Jag mäter alltid med tumstock så jag slipper räkna med cm. Från bakvalv till mitten på knappen ska man mäta om man ska vara noga.

På min unghäst åkte de sadlar jagprovade fram, men hon är bredare än din häst.
Jag har nu en Amerigo DJ +2,5.
Den åker inte fram.

Jag kan även ha den till min valack som är svängd i ryggen, och inte lika bred framtill, men då har jag en mattes padd under.

Jo men tänkte mer på att de väl använder samma skala på bommarna? eller är jag helt fel ute*?

rööslin är för smal, är nog därför den åkte fram. men passformen annars verkar okej.

jag tror också du kan prova en jaguar, finns många beg till ett bra pris.

Ja det hade varit kul om Röösli hade fungerat för jag gillar att rida i dem också.

Ska försöka hitta en sådan att prova..

Men jag skulle verkligen behöva hjälp med att få reda på hur man mäter bomvidden för att jag ska kunna leta eftere en som passar :)

Det finns beskrivet på flera ställen på nätet, bla rid-ins hemsida, på stall eldhestra, och agria men tror det är samma som ridins:confused: Samt flera andra ställen. Fast det är svårt ändå, tycker jag. Olika märken har olika vidd för det som kallas "normal" tex och som man då utgår från när man sen kallar npågot "vid"....samt att det även varierar mellan samma angivna bomvidd på samma märke:eek:

För att göra det ännu svårare kan samma modell av samma märke kännas som två helt olika sadlar samt ligga på hästen som två HELT olika sadlar har jag kunnat konstatera i min jakt, framförallt har det varit så med amerigos sadlar där man måste prova varenda en för att veta om den passar, det går inte att gå efter modell eller bomvidd ens......

Jag har provat tre olika DJ som kändes som tre totalt olika sadlar, nyss två cc som också var HELT olika både på hästen och för mej. Dessutom är dom gjorda kanske efter olika ryttare o hästar, dvs anpassat efter olika mått.

Man kan få en aning om var man hamnar genom att mäta men sen kanske det inte stämmer ändå.

:eek:Och nu sa jag emot mej själv, jag som mäter och kollar och dissar sadlar utifrån centimetrar:cool:

Jag har en känsla men den är bara helt ovetenskaplig, och det är att nyare sadlar har fler bomvidder att välja på och att M är snålare generellt då, medan dom förr var generösare och idag skulle kallas MW tex. Samt att det kan skilja mellan sadlar från tillverkare i olika länder, :idea: Som nova påpekade:bow:

Hahaha, det kändes ju inte bättre att vara tillbaka i sadeldjungeln efter dit meddelnade. Det är verkligen hopplöst det här med sadlar!!

Ska tänka på det du har skrivit, förhoppningsvis har jag hittat en bredare Röösli nu :)

Blider på honom i Equipen iaf:
Innan ridning:
004.jpg

006.jpg

Efter ridning
010.jpg

:)

Och lallar glatt på o späder på din problem lite till...:D Jensen sadeln ligger ju lite långt fram? Är det före ridning? Men den ser i vilket fall för rak ut...

Cobran är för smal o för svängd! Sittpunkten hamnar långt bak men ändå lättar den för tidigt så jag tippar på att den ligger som en vippbräda på ryggen o rör sig fram o tillbaka när du rider.

Rööslin är bäst hittills, drar den slutsatsen att du behöver lite svängd bom o vid eller möjligtvis MW i just Röösli.

Trist med sadlar som åker fram:mad: Har själv haft problem med det (ja eller hästen då:angel:).
Tittade på dina bilder o tycker att Equipen inte ligger så illa. Ser ut som om det är den runda magen som placerar gjorden fel= drar fram sadeln. Är inte den främre stroppen "lös" som på amerigosadlarna? Isf kan den dras ur kåpan o hamnar då längre fram. Skulle även plocka ur den främre stroppen ur "hållaren" i schabraket för att få fram den mer. Hjälpte mig då sadeln började kana.

Lycka till

equipen ligger ju inte helt tokigt utifrån bilden. men som tbt säger så har han lite rund mage och då strävar gjorden fram till den punkt som är smalast, dvs precis bakom frambenen. och då dras såklart sadeln framåt också. så det kan vara en bidragande orsak. testa att rida i den med en svängd gjord eller en gjord med magplatta (tixerant eller en kort hoppgjord).

Jag har haft Amerigo Vega +1,5 på en pålle som liksom din är lite kort och överbyggd bak. Kan kanske vara ngt.

Jag har den kvar hemma om du är sugen... ;)

Men det är väl bara islandsmodellen av Vega som överbyggda kan ha? Trodde jag? Fast det är kanske en sån du har! :idea:

Kort ja, men den är rätt uppbyggd väl? Jag vet inte, jag har aldrig haft eller provat vega men det är så jag har fattat det, kan vara fel.

Islandsmodellen har vad jag uppfattat det som ngt mer bakåtskurna kåpor för att bogbladen ska få mer plats om hästen är kort i ryggen och överbyggd. Dessutom skiljer ju sitsen, på vanliga Vega är den djup, på island är den flat.

Ja precis och därför trodde jag inte att vanliga vega passade överbyggda hästar, men jag har inte frågat eftersom det inte har varit aktuellt utan vet bara att dom inte får vara uppbyggda bak, (har ju överbyggd dam).

jag blev rekomenderad Vega Icelandic och Alto om den är kort och överbyggd.

Ja det är jag med på.:laugh: Men även DJ o cc kan funka på överbyggda om ryggen är ganska rak.

Till den här ryggsiluetten har jag fått tummen upp för Amerigo Vega, Amerigo DJ, County Competitor och Prestige Hippos Dressage. Wellington Elite/Edinburgh ligger hyfsat men inte lika bra som de andra fyra. Din häst verkar dock ha lite längre manke än vad min har.

rygg.jpg

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Har äntligen fått tag på en sadelutprovare som kan tänkas komma hit.:banana: DOCK så har hon mest islandssadlar, (men även vanliga) och...
Svar
11
· Visningar
2 828
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar