Sv: Sadelproblem
Det finns beskrivet på flera ställen på nätet, bla rid-ins hemsida, på stall eldhestra, och agria men tror det är samma som ridins
Samt flera andra ställen. Fast det är svårt ändå, tycker jag. Olika märken har olika vidd för det som kallas "normal" tex och som man då utgår från när man sen kallar npågot "vid"....samt att det även varierar mellan samma angivna bomvidd på samma märke
För att göra det ännu svårare kan samma modell av samma märke kännas som två helt olika sadlar samt ligga på hästen som två HELT olika sadlar har jag kunnat konstatera i min jakt, framförallt har det varit så med amerigos sadlar där man måste prova varenda en för att veta om den passar, det går inte att gå efter modell eller bomvidd ens......
Jag har provat tre olika DJ som kändes som tre totalt olika sadlar, nyss två cc som också var HELT olika både på hästen och för mej. Dessutom är dom gjorda kanske efter olika ryttare o hästar, dvs anpassat efter olika mått.
Man kan få en aning om var man hamnar genom att mäta men sen kanske det inte stämmer ändå.
Och nu sa jag emot mej själv, jag som mäter och kollar och dissar sadlar utifrån centimetrar
Jag har en känsla men den är bara helt ovetenskaplig, och det är att nyare sadlar har fler bomvidder att välja på och att M är snålare generellt då, medan dom förr var generösare och idag skulle kallas MW tex. Samt att det kan skilja mellan sadlar från tillverkare i olika länder,
Som nova påpekade