Sadeln - placering och åtspänning.

Skuggfaxe12

Trådstartare
Eftersom sadel ska ligga en handbred ifrån bogarna så att dessa fritt kan röra sig (rätt?) hur får ni sadel att ligga kvar på denna plats? Med tanke på hästens form är den ju oftast smalare längre fram mot frambenen, vilket oftast resulterar i att sadel glider framåt. Speciellt om man har en häst med lite mage. Hur gör ni? Spänner ni hårt fast den vid detta läge eller använder ni kanske svanskappa/förgjord???

En annan sak jag funderat över är hur hårt andra spänner sina sadelgjordar. Spänner du din sadelgjord så hårt du bara kan eller så att du får precis in ett finger emellan m.m.

:)

En sadel som passar hästen riktigt bra, ska inte glida fram. Men på vissa hästar är det ju helt omöjligt, så då får man ta till svanskappa eller förgjord för att hålla sadeln på plats. Angående gjorden, så spänner jag bara så mycket som behövs för att sadeln inte ska åka runt när jag sitter upp. Använder alltid pall vid uppsittning, så jag inte belastar stiglädret särskilt mycket = spänner gjorden ganska löst. Min häst trivs bäst så.

En sadel som passar hästen riktigt bra, ska inte glida fram.

Nu vill jag ut inte ut i blås väder. :D Utan skapa en diskussion. Finns det någon sadel som passar en sommarfet häst, och som ligger stilla utan div hjälp? Och som man sedan kan få att passa när hästen väl gått ner? Funderar på en bomlös. Kan det vara något? Är det acceptabelt att sadel passar någorlunda i början av "ridsäsongen" och bra i mitten och perfekt i slutet. Är man tvungen att ha en sadel för varje midjemått?
Egentligen handlar ju denna tråden inte alls om "ofeta" hästar med någorlunda bra sadelläge som ändå efter betesgång passar i sin sadel. Utan om kortryggade, "klotformade" magar som gärna kommer hos lättfödda individer vid betesgång och vid vila.

så jag inte belastar stiglädret särskilt mycket

Hur sitter du upp med pall? Sätter du benet över direkt utan att använda stigbygel eller sätter du foten i stigbyglen från pallen och sen svingar dig upp? Sätter du över benet direkt bara, antar jag att du A) har väldigt långa ben/är lång eller B) pallen är så pass hög att den gör det möjligt eller C) din häst är inte så hög i mankhöjd.

:)

Jag har en lite överbyggd tjockis :D. Jag har testat en bomlös eftersom bomsadeln inte passar speciellt bra just nu. Padden som jag har under sadeln ligger still hela tiden, MEN sadeln glider på padden :crazy:
På själva padden finns dock kardborre-remmar att dra genom öglor på sadeln och så fäster man dem på undersidan av padden. Jag ska testa att dra åt dom lite bättre nästa tur så får vi se om sadeln ligger still.
Vad jag vill säga med detta är att det är inte säkert att en bomlös sadel ligger still på hästen. Du får nog prova dig fram. Annars tycker jag att en bomlös sadel kan vara ett alternativ under den feta säsongen - om både du och hästen trivs vill säga.
//Lycka till

Jag spänner gjorde så att den inte glider runt när jag sitter upp. Får precis in handen mellen sadelgjorden och hästen, vill inte att den sitter för hårt.
Jag sitter upp från pall, dels för att jag är kort och dels för att skona sadeln och hästens rygg. Jag gör som jag skulle gjort från marken, men behöver då inte häva mig upp på samma sät om du förstår? :confused: :)

Min sadel glider alltid något framåt så jag sadlar precis bakom bogarna och hästen funkar bra ändå, hade jag kunnat sadla 5 cm längre bak så hade jag dock gjort det. Hans problem är annars att alla sadlar har lätt för att åka runt, han är klotrund!
Sadelgjorden drar jag så att jag får in två fingrar under utan att det spänner för hårt, men utan att glappa.

Det är en fit-form (den som inte säljs längre) fast jag tror att det är samma/liknande typ som barefoot.
Padden är en triko (tror jag) med tempur-liknande inlägg.
Den är otroligt skön att sitta i och pållen trivs med den. Vi har dock inte gett oss ut på några längre turer än, jag vill kolla noga att han inte får besvär av den.

Fitformen har "ull" undersida vilket gör att den gärna glider lite mer.

Jag har en Torsion Endurance bomlös sadel med Sympanova-undersida och den glider inte. Sympanova är ungefär som neopren som är perforerat så att det andas.. Sadeln finns även med mockaundersida som också förhindrar att sadeln glider.

Sadeln ligger väldigt bra på mina runda varmblodstravare, kan sitta upp utan att sadeln glider nämnvärt och behöver inte spänna sadelgjorden mer än att sadeln sitter.

Aha, är det därför den glider på padden. Annars ligger den bra, den glider inte i sidled när jag sitter upp och jag spänner heller inte gjorden speciellt hårt.
Vet du hur det är med freeformen, har den också ull-undersida? Jag tycker den ser intressant ut och skulle gärna vilja testa den.

FreeFormen har tyvärr också ullundersida, en av anledningarna till att jag inte köpte en sån.

svar till: MEN sadeln glider på padden ,
kan du inte köpa ett sånt där tunt nät man lägger under stolsdynor och mattor och lägga mellan pad och dyna? Det säljs på rulle och kostar ca 40 kr/m. Mer än en meter behöver du knappast.

Jag har en Freeform och det fungerar alldeles utmärkt med "antihalk-underlägg" mellan sadel och pad. Ull glider ju rätt kul på bävernylon annars... Nu ligger sadeln stilla - jag trodde att det var sadeln som gled på hästen, men den gled på padden!

Tack för tipset, det måste jag testa :idea:. Jag är helt säker på att sadeln glider på padden. Inte ett endaste hår ligger fel när jag sadlar av efter ridturen, padden ligger där den ska men sadeln har åkt fram :crazy:

Jag har en teori om att det är bra för hästen att man har iaf 2 sadlar som man rider i... Men jag orkar inte beskriva så ingående men kort... Sadeln ligger lite olika tex hopp och dressyr, belastar hästen på olika sätt och så därför tror jag att det är bra...

Hur sedan sadeln ska ligga kvar på en sommar fet häst...
Ja, det är ju bara att ta till de hjälpmedel som finns typ förgjord eller svanskappa.
Bomlös kan vara en bra idee det finns många bra märken...
Men jag tror att även en sån sadel måste "provas ut" enligt min erfarenhet av bomlöst så om sadeln är för lång i sätet (för ryttaren) så strävar även denna sadel framåt. Med dessa sadlar kanske det är ännu viktigare att de "passar" ryttaren för att inte vid ridning ska hamna fel på hästen.

Bara mina teorier och erfarenheter! :D

Alla verkar ha detta problem. Jag tycker det är svårt med engelska sadlar. Att få dom att ligga kvar där man placerar dom. Verkar som de är utformade för att ligga lite längre fram. Jag blev less till slut och köpte en westernsadel. Den ligger kvar där jag vill ha den :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 345
Senast: LECH
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 146
Senast: VegaL
·
Utrustning Har hittat en bra dressyrsadel till min häst. När jag fick den var den lite för vid så jag gjorde den smalare och då var hela manken...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: tuaphua
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 195
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka