Sadeln - placering och åtspänning.

Att många har detta problem tror jag ofta beror på att sadeln är för smal, kanske till och med utprovad för smal?? Sedan tillkommer ju problemet att många engelska sadlar är lite för långa, så de ligger an baktill så att hästens rörelser skuffar fram sadeln.

I det stora hela har jag lite svårt att se hur en orörlig sadel ska kunna ligga still på en rörlig rygg :crazy: men det är ju bara skeptiska jag det ;) :p

Jag har en häst med rejäl mage. Hans sadel ligger faktiskt helt ok. Sadlar en bit bakom bogarna (ca en handsbredd) och där håller sig den oftast. Visserliegn har sadelgjorden en tendens att åka framåt.
En hjälp är att min sadel har stroppar längre fram där man kan fästa sadelgjorden. Det hjälper till att hålla bak sadeln även om gjorden glider fram på magen. Rekommenderas!

Däremot har den en tendens att åka runt, om jag inte kliver upp från pall eller drar gjorden hårt.

En syntetsadel, Maxam har jag.

Spänner gjorden så att jag lätt får in en hand emellan, dvs endast så pass att sadeln inte glider när jag sitter upp. Har inga problem med att sadeln glider fram, och han har ändå lite sommarmage. Tycker faktiskt att det är smällar man får ta om man släpper sin häst på bete! Säger inte att man inte ska släppa hästen på bete, men om man låter hästen bli fetare och fetare utan att göra något åt det så får man faktiskt ta att sadeln ligger kasst sen :) Nu är jag "begåvad" med en lite svårfödd häst som jäser upp första veckan på betet, sen stannar han på den tjockleken, thank god :D

Intressant att flera verkar ha detta problem. Min sadel gled också fram rejält och jag mätte då vinkeln på häst och sadel. Sadeln var för trång.....hästen har 95 grader och sadeln 89...så jag hittade en annan sadel med rätt storlek i vinkeln. Den gled inte vid provridning....så jag slog till glad i hågen ! Och vad händer nu...jo den glider den också :( Det måste bero på att hästens sadelgjordsläge är för långt fram pga av att han har lite mage. Då kan man ju undra hur sadel tillverkarna egentligen tänkt att en häst ser ut. De flesta hästar har ju mage speciellt på sommaren...
Jag har provat med en anatomisk gjord men sadeln gled iallafall..nästan mera faktiskt. Läste om de där mammagjordarna det verkade intressant men reagerar inte hästen på den bakre remmen ?
Hur funkar de anatomiska gjordarna som finns på Hööks? Fanns en tråd förut om dem, kommer inte ihåg vad de hette. Jag har provat förgjord en gång på en annan häst och det verkade fungera bra fast jag har hört att den tenderar att skava hästen fram nån som vet ?
Mvh Aker

Min sadel gled något fram på min häst i början. Men nu när hon har breddat på sig så sitter den bra :bow:
Hon har inte heller nån mage direkt att tala om som trycker fram gjorden :)
Det där med att spänna sadelgjorden, får jag ofta kommentarer om, att folk tycker jag spänner den för löst.
Jag vill ha det så!
Tycker det ska vara obehagligt för hästen, att arbeta om nått spänner hårt, precis runt bröstkorgen.
Men mina sadlar sitter iof såpass bra, så jag behöver inte dra åt för att de ska ligga still :rofl:
Använder gärna resårgjord som ger med sig lite, om hästen måste ta i.

Att magen puttar fram sadelgjorden = sadeln kan nog inte tillverkarna göra mycket åt :smirk:.

Första gången man testar med mammagjord är det bra att leda eller longera hästen lite. Då vänjer den sig och man ser om den reagerar.

Min häst lyfte inte på ögonbrynet ens.

mandalaki

Min sköthästs sadel glider också fram, och hon har en liten mage. Men när hon arbetar rätt, med bakbenen, så åker den knappt fram!
Jag brukar lägga sadeln väldigt långt bak och ha den "lagom" spänd, i stället för att spänna den väldigt hårt eftersom hon (och andra hästar?) inte kan slappna av då, med ngt som stramar om "magen". När hon väl är spänd är det en omöjlighet att kunna arbeta i rätt form...

Jag brukar spänna så att jag får in en hand mellan buken och gjorden.

Enligt sadelmkaren som var ute i vårt stall för någon vecka sedan ska man INTE använda "mamma-gjord". Den ger ett tryck på bakre delen av magen där revbenen inte möts som vid bröstbenet och till stor del består av bråsk. De klarar helt enkelt inte trycket. Han var mkt bestämd på den punkten.

Det spelade ingen roll hur löst man hade den sa han. Om den nu satt så löst som den max fick sitta så satt den för löst för att göra någon verkan. Det var helt totalförbjudet att ha ngt där bak.

Mmmm.. jag är böjd att hålla med... och även förgjord har jag fått höra borde klassas som djurmisshandel (citat känd sadelmakare)

Du ovan vars sadel gled fram tills du köpte en bredare som nu också glider> hur länge sedan var det du köpte den större sadeln? kanske har hästen breddat sig ytterligare? de gör ofta det när de får rätt storlek på sadeln :crazy:

Det är bara 2 veckor sedan jag köpte nya sadeln.....har nu provat att sadla längre bak då verkar det som om den ligger bättre. Ska köpa en annan sadelgjord (anatomisk)för han har lite mage......
Mvh Aker

Oj, hade missat fortsättningen på tråden :o

Exakt vilken skada ansåg han att gjorden kan göra? Om nån kallar exvis förgjord för djurmisshandel, som skuggi beskriver, så imponerar det inte på mig förrän jag får en förklaring :)

mandalaki

Förgjord som misshandel - beror väl mycket på hästen. Jag har fjordhästar med nästintill obefintlig manke.

Sv: Sadeln - placering och åtspänning.

jag har en anatomisk gjord från hööks och det är den bästa jag har haft(den är svart med vitt foder), har resår i båda ändarna så det dras åt där det behövs när man spänner och sen är den jättelätt att bara spola av. han har aldrig fått skavsår så jag kommer inte att byta i första hand.

Sv: Sadeln - placering och åtspänning.

hööks anatomiska gjord gör ingen skillnad på min häst.
alla sadlar åker fram på honom. har sadel med utbytbara koppjärn, när det vidaste järnet användes så blev sadeln för vid , sadel och ryttare tippade framåt, ingen bra lösning på överbyggd häst med låg halssättning. åkte fram gjorde den ändå.

har även ridit med barbackagjord och fårskinnspad det åker också fram precis som westernsadeln gjorde som jag hade hem på prov.

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 345
Senast: LECH
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 146
Senast: VegaL
·
Utrustning Har hittat en bra dressyrsadel till min häst. När jag fick den var den lite för vid så jag gjorde den smalare och då var hela manken...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: tuaphua
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 195
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka