Sadeln passar hästen men inte ryttaren?

Sv: Sadeln passar hästen men inte ryttaren?

att ryttaren sadlar för långt fram eller för långt bak, inte har bra balans och dunsar i sadeln vilket gör att hästen spänner sig eller att ryttaren sitter upp mot bakvalvet i sadeln, kan vara nog för att hästen får öm rygg. kan ju vara att hästen ömmar vid typ korset och det inte märks av när ni rider barbacka.

försök vara där när medryttaren sadlar(kolla hur den ligger och ev rätta till), och se sen när hon rider, ge tips på hur hon kan få bättre sits.

du har ingen ny bild på häst + sadel? man blir lätt hemmablind på sadlar och det är ofta hästar musklar sig annorlunda med nya ryttare.

Sv: Sadeln passar hästen men inte ryttaren?

Nej, finns inte några kort. Ingen ideé att ta några nya just nu. Odjuret har lyckats ha sönder ett knä =(

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka