Sadeln passar hästen men inte ryttaren?

EgoGirl

Trådstartare
Jag har för flera år sedan provat ut en sadel åt min häst som fungerat i alla år. Nu har hästen helt plötsligt börjat få ont i ryggen av sadeln.

Ryggproblemen började när jag var tvungen att byta medryttare för 6 månader sen. Kan det vara hon som sitter annorlunda i sadeln så hästen får ont i ryggen?
Jag håller på att bli helt knäckt av den här sadel historien och vet snart inte vad jag ska ta mig till.
Kan det vara så simpelt att hon inte passar med min sadel?

Sadelutprovare har nyligen kollat så att sadeln passar och hästen har INTE blivit riden med sadeln i 6 månader med ryggont. Hästen får inte ont när jag rider i sadeln...

Sv: Sadeln passar hästen men inte ryttaren?

Prata med vet och/eller kunnig sadelutprovare. De kan nog ge ett bättre svar än buke :)

Omöjligt att veta.

Hästen kan ha fått ont av sadlen och sadelprovaren och du har fel.
Hästen kan ha fått ont i ryggen av något helt annat är sadeln.
Hästen har fått ont i ryggen av medryttarens ridning och det hade skett oavsett sadel (exv för tung, dunsar och har sig på ryggen, rider i fel form, för mycket, för lite el dyl.
Hästen får ont i ryggen av din ridning
Hästen får ont i ryggen av ridning över huvudtaget.
etc

Det går inte driekt att ha en vettig åsikt via internet.

Ville ha lite tips härifrån om någon varit med om något liknande. Att ryttaren inte fungerar med sadeln så hästen får ont.

Håller på att bollar ideén med den som behandlar hästen för sin onda rygg just nu. Så han står inte med smärta medan jag frågar buke.

Ville ha lite tips härifrån om någon varit med om något liknande. Att ryttaren inte fungerar med sadeln så hästen får ont.

Håller på att bollar ideén med den som behandlar hästen för sin onda rygg just nu. Så han står inte med smärta medan jag frågar buke.
Fast vi ve ju inte om det är så, det är bara din teori.

Ja, det är en teori och jag hade inte tänkt mig någon diagnos från buke.

Vill du ha en underbyggd teori får du nog ge oss lite material, en blid på sadel och häst och gärna en film på dig respektive medryttaren. Man måste ha något mer att utgå från än att hästen har ont i ryggen. En beskrivning på vad hästen visar för symptom kan också ge ledtrådar.

Kan också vara så att medryttaren inte rider hästen på samma sätt som du så att hästen går och spänner sig och inte jobbar igenom ryggen.

Det enda jag ville ha svar på var om det är möjligt att hon sitter i sadeln så hästen får ont. Typ lägger mer tyngd bakåt i sadeln än vad jag gör.

Jag vet inte om sadeln är för liten för henne eller hur det är. Har inte sett henne rida så mycket eftersom jag tillbringade min sommar på sjukhuset och hästen fick ont i ryggen när jag låg inne. Han har blivit riden barbacka av henne utan att få ont i ryggen

När jag blev "frisk förklarad" red jag med sadel 2 ggr och hästen visade inget. Fick även träffa massören för att dubbelkolla ryggen och allt såg bra ut. Sen red hon en gång och hästen fick jätteont i ryggen. Endast riden i skritt av henne. Han visade tydliga tecken på obehag när hon red. Stod på bakbenen, kastade sig och var allmänt otrevlig. Han blev så när hon ridit ett tag.
Det är därför jag fått misstankar om att hon inte funkar med sadeln. Hon är några kilon tyngre än mig. Men jag vet inte om den teorin håller.
Problemet fanns inte innan hon började rida. Eller så är allt en tillfällighet.

Senast ändrad:

Du får väl vara med när hon rider och se om hon gör något som kan orsaka ryggontet.

"Sen red hon en gång och hästen fick jätteont i ryggen. Endast riden i skritt av henne. Han visade tydliga tecken på obehag när hon red. Stod på bakbenen, kastade sig och var allmänt otrevlig. Han blev så när hon ridit ett tag." Såg du ritten?

hon kanske sadlar fel? lägger sadeln längre fram eller längre bak än vad du gör?

Det går ju inte att säga. Vad jag vet red hon ensam och jag har i dagsläget ingen anledning att misstro henne.

Är man lite ängslig som ryttare kan man även uppleva saker som värre än det var?

Har den ont i ryggen, eller är det bara att den gör så när hon rider? Du skriver att den visar inget när du rider tänkte jag.

Inser nu att jag varit lite otydlig.

Sen hon började rida för 5-6 månader sedan har jag endast suttit på hästen 3 ggr.
Jag slutade rida i maj pga foglossning och tog hjälp av henne. Hon och min lillebror red hästen åt mig. Sen hamnade jag på sjukhus och blev kvar där länge pga förtidig födsel. När jag låg inne fick jag veta att hästen var oridbar pga ryggen. Då hade bara hon ridit.
Hästen fick "ridvila" från mitten av juni till mitten av augusti. Sen fick hon börja rida barbacka och allt gick bra.
Jag hade strikt ridförbud fram till början av september och jag var den första som red med sadel på nästa 3 månader. Sen red hon en gång och han fick ont i ryggen =(

Har kikat en del nu när hon ridit lektion och hon rör sig en hel del i sadeln, vilket kanske kan vara problemet.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka