Sadeln för långt fram eller ej..??

H

Hammond

Tänkte på det här, islandshästen har ju sadeln så långt bak och vi "storhäst ryttare" har sadeln lite längre fram ju.
Får ofta höra att jag har sadeln FÖR långt fram, dock att den inte ligger i närheten av bogbladet.
Hörde också, senast idag att en tjej tyckte att sadeln låg för långt fram, jag förklarade att det var en hoppsadel och den har så här hm, hur kan jag förklara, "lösa vulster" liksom, alltså, vulstret ligger inte direkt emot hästen utan det är som ett mellanrum där.
Fölrestår ni hur jag menar??

Men aja, iaf åter till inläggets mening.

"Varför" har vi sadeln så "långt" fram egentligen?
Är det verkligen fel??
Vad är "positivt" och "negativt" med dessa olika sadlingar??

Jovisst, det finns ju folk som lägger sadeln för långt fram eller för långt bak. men om vi bortser detta och tänker på dom som gör rätt alltså.

Mycket tacksam för svar.

//Malin

Sv: Sadeln för långt fram eller ej..??

Det finns en bra koll på vart man ska ha sadeln på hästen.
Titta på hästen/ryggen när du tar upp ett utav frambenen (be någon annnan) rör frambenet fram och tillbaka så kommer du att se bogbladets rörelse, denna rörelse ska igentligen vara fri från sadeln. Men hoppar man högre höjder på hästen (140-160) blir det en rätt bra tryck från hästen och sadeln har då en tendens att åka bak, därför lägger många sadeln något längre fram.
Jag brukar använda mig utav en annan sak om man tex inte spänner sadelgjorden riktigt hårt från början går med den en stund så glider sadeln "på plats" rätt fort. Men man måste hålla koll så att sadeln och hästen passar ihop relativt bra.
Problemet om man lägger sadeln för långt fram kommer hästen kanske få lite förslitningar dels på bogbladet men oxå på manken, ligger den för långt bak kan den få tryck skador på rygg-, ländmuskelaturen och även på delar av ryggraden.
Det bästa är om du frågar en väl utbildad tränare då hon kan titta på sadeln, hästen och din sadling, skadar aldrig.

här kommer en liten islandsryttare som kan svara på varför just ni sadlar så långt bak.

islandshästar är ju mindre hästar och har då även kortare ryggar. Sadeln ska inte ligga för bogbladet, vilket gör att det hindrar bogrörelserna och kan ge spänningar och förslitningar. Islandshästen arbetar mycket med bogpartiet i tölten och behöver sin bogfrihet där (andra islandsryttare, rätta mig om jag har fel på den punkten).

Jag lärde mig sadla och sånt på ridskolan, där reglen var en hand mellan hästens armhåla och sadelgjorden. Det motter stämmer inte in på min islandshäst. Jag mäter efter bogbladet. Sadeln får heller inte ligga länge bak än sista revbenet, annars kan njurarna ta till skada (tror det var njurarna iaf).

Fast en del islandsryttare har faktiskt sadeln grymt långt bak kan jag hålla med om :eek:

Alla hästar behöver ha bogfrihet- sadeln ska aldrig ligga på bogbladen utan ett par fingrars bredd bakom bogbladet när hästen står.
Sen ska den heller inte ligga bakom revbensbågen.
Vissa hästar har helt enkelt inte plats för en sadel på ryggen (tänker framför allt på en del islänningar och araber som kan vara väldigt korta i ryggen).

/Migo
som lyxigt nog har en utbildad sadelutprovare hemma i stallet^^

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 171
Senast: lillamy73
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 064
Senast: AW
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 047
Senast: Vogue
·
Western Har nyligen köpt en pleasuresadel (15") till min d-ponny, med ganska lång rygg, som jag har lite funderingar över. Läst lite om hur...
Svar
5
· Visningar
1 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka