Sadeln aker pa sniskan -varfor?

Soppan

Trådstartare
Jag har nyligen blivit medryttare pa en liten (159cm) hast. Hans sadel ar for liten for mig, far ont i svanskotan nar jag rider i den sa jag haller pa att kolla upp om jag kan fa en utprovad till rimligt pris. Men, min fraga galler den sadel han har, den kom med pa kopte nar hans agare kopte honom for ca 6 manader sen.
Nar man rider sa kryper den at hoger. Sadeln ar en Thorowgood general purpose. Ar det stoppningen som blivit ojamn eller sadeln ar helt fel storlek?

Jag postade for ett tag sedan en trad om att han ar lat i ridhus/paddock men pigg pa uteritt. Kan ju kanske ha med sadeln att gora en del ocksa?

Hans agare kommer att kopa en ny sadel sa fort finanserna tillater (typ julklapp gissar jag) sa projekt sadelbyten ar igang sa att saga.

Sv: Sadeln aker pa sniskan -varfor?

Glider den åt sidan med bara dig eller med alla ryttare? Är det bara med dig kan det ju hända att du är sned i kroppen, och att det inte är sadeln det beror på. Men om sadeln passar så dåligt som du beskriver tycker jag absolut inte att du ska rida i den förrän problemet är fixat, dvs tills hästen har en passande sadel.

Glider sadeln på sned om du longerar eller jobbar vid hand? Absolut vanligaste orsaken till att sadeln glider i sidled är att ryttaren är sned i kroppen. Detta behöver inte märkas på annat sätt än just att sadeln inte vill ligga still.

Börja med att kontrollera om hästen kan jobba utan ryttare, med sadel, utan att den glider.

Vad har du för sadelgjord? Om det är med resår bara på ena sidan, så prova att vända på den så resåren hamnar på andra sidan och se vad som händer då. Om sadeln glider åt andra hållet då så är det ju bara att byta till en gjord med resår på båda sidor eller iingen resår alls.

Sadeln som följde med vår ponny gled också på snedden hela tiden så en diplomerad sadelutprovare kom ut och tittade och provade ut en ny sadel. Även den gled åt sidan och åtskilliga besök gjordes hos denna utprovare som även var sadelmakare. Personen fixade och donade med stoppning och vi hade olika sadelgjordar men inget hjälpte. Problemet uppdagades långt senare när vi var hos vet för något annat. Den första sadeln hon haft (den som följde med) hade varit för liten och ponnyn gjorde sitt bästa för att knyckla in sig i den vilket resulterade i att hon blev sned i hela kroppen och senare halt (vilket var orsaken till att vi var hos vet). På den sidan sadeln gled åt var hon lägre och något mer insjunken. Efter många besök hos kotknackare och massör blev hon helt återställd och inga sadlar åker på sniskan längre.

Eller så kan ryggraden vara bredare än luftspalten mellan bossorna på sadeln, då glider sadeln ovanpå hästen och hamnar således väldigt lätt snett.

Jag är sned som en ostkrok och om sadeln sitter dåligt glider den åt sidan på fem röda. En sadel som sitter bra på hästen glider inte lika lätt. Men jag försöker bespara hästen min snedhet så mycket som möjligt nu tills jag åtgärdat mig själv så att säga :).

En sadel som sitter dåligt på hästen glider ju även när man longerar. Jag har svårt att hitta nog breda sadlar till min, och svävar dom ovanpå så glider dom garanterat. I galoppen kan en dålig sadel försvinna på sidan av honom när jag longerar på 3 språng.

Nu har jag provat att anvanda gjorden pa andra hallet som nagon foreslog, men sadeln gled at samma hall som tidigare sa inte gjorden det ar fel pa. Pratade med nagra av de som jobbar i stallet och de sa ocksa att sadeln glider oavsett ryttare, den passar helt enkelt inte honom, inte som den ar nu iaf. Sadelprovare ska komma ut i slutet pa veckan eller nasta och da ska jag passa pa att be henne kolla sadeln, om den gar att fixa tills hans agare har mojlighet att kopa en ny.

Nu har jag haft sadelprovaren pa besok, det visade sig att sadeln dels ar lite for vid, sa han rekommenderade en front riser pad (vet inte vad det kallas pa svenska?) och dessutom ar vanster skuldra hogre an hoger, det beror tydl dels pa hur han ser ut (alla ar ju inte jamnraka) men delvis ocksa pa muskulaturen, han ar mer musklad pa vanstra sidan som enl sadelgubben beror pa 'preferable rein' alltsa, tror jag, att han ar mer riden i ett varv (vanster?) eller foredrar tex vanster galopp nar han rids ut och ar i hagen?
Nagon kanske kan forklara detta narmare?

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 754
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 355
Senast: Disen
·
Hundhälsa Hej Hej... dags for "en san dar trad" for jag behover ventilera ur mig lite. 7 manader unghund, ingen traning, hog energi (tjeckiskt...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama