Sadelmärke?

acj

Trådstartare
Har köpt en arabvalack. När jag provred honom hade de en kanonskön westernsadel på honom och jag har letat som bara den efter en likadan utan att lyckas. På sadeln står det Alprima samt något i stil med Lawrence Su...(gick inte att läsa ordentligt), M119, 15½".

Någon som har den blekaste om sadeln, är det märket som är Alprima och vet någon i så fall var man kan få tag i en likadan?

Sv: Sadelmärke?

Tydligen ingen som vet.

Någon som har ett tips på en bra westernsadel till rimligt pris. Hästen är en arabvalack, normalbyggd - ser ut som araber brukar göra, cirka 150 cm hög. Jag är ganska liten - 155 cm lång, väger cirka cirka 50 kg. Ska använda sadeln i första hand till skogsridning, lite grann någon gång emellanåt för lite enkel träning i paddock. Ingen tävling, ingen hoppning.

Har tittat på ett antal olika märken via Internet - Dakota, Simco mm - men känner inte att jag har koll på vad som verkar vara bäst. Tacksam för alla goda råd!

Alprima är ett märke som jag aldrig hört talas om tidigare. Nu är jag ingen expert, men har hållit på med western i 12 år sådär och bytt häst ett par gånger och bytt sadlar ett antal gånger, så en del har man ju kommit i kontakt med. Både Dakota och Simco är helt OK märken, Double C är ett annat som är OK om man är ute efter en sadel i lite mer human prisklass.

Ja, det ser ut att vara ungefär samma. Skiljer sig åt på några småsaker (och i färg men det är ju oväsentligt) men annars verkar det vara rätt. Ska forska vidare.

Tack så jättemycket för hjälpen! :bow:

Vad bra! Tack så mycket, nu har jag något att börja med. Ska leta vidare på både Chex tips och dina. :rofl:

Är Double C något som är lätt att få info om via nätet? (Har inte hunnit titta än men ska självklart leta sedan.) Hur bedömer du kvaliteten, både ridmässigt och själva materialet på de tre märkena du nämnde? Skiljer det väldigt mycket i kvalitet och pris mellan de olika?

Det är bara att googla lite på de olika märkena så kan man få en rellativt bra uppfattning om pris och kvalite.
:bump:

Men om du vill ha en bra billig sadel så leta begagnade premier sadlar. Det finns en modell som är helt slät och ligger på ca 4000:- på beg handeln. Den har haft en passform som legat bra på araber i allmännhet och synnerhet. Kika på det. ;)

Mm, har tittat lite och fått en skaplig uppfattning om de olika varianterna. En begagnad som du skriver om är väl ingen dum idé. Kommer du ihåg något mer om den du nämner (Premier, rak modell)? Du vet inte om det finns någon modellbeteckning eller liknande?

Hmm, kommer inte ihåg namnet på modellen i huvudet just nu. Men ska leta lite åt dig.

Vad snällt! Hittar du någon mer info vore det kanon, om inte så tack ändå för alla tips så här långt.

Ja, jag tycker också det är synd att inte sadeln följde med men säljaren skulle ha den till en av sina andra hästar.

Jag har både frågat och tittat på sadeln själv men dels hade säljaren inte köpt sadeln själv från början utan köpt den från en god vän tillsammans med en annan westernsadel, dels tittade vi tillsammans på den och det vi fick fram är det jag beskriver längst upp på sidan (Alprima osv).

Den ser ju jättebra ut. Ska söka vidare på en sådan. Tack så jättemycket! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 746
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 184
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka