Sadelmärke till övergyggd häst?

HannaZ

Trådstartare
Hade en försäljare/sadelutprovare till stallet igår.
En häst är överbyggd och behöver således en sadel som är bananformad (inte för rak i allafall) och som har tunna bossor.

De trista var att de sadlar som kunde passa var typ passier PSL samt comet, nån dyr sadel (23000kr) med latex, och ev nån mer.

Har ni erfarenhet av hoppsadlar som ni verkligen VET ligger bra på en överbyggd häst/ har tunna paneler och inte är för rak.

//Hanna

Jag antar att man ska ha i bakhuvudet att sadelförsäljaren förordar de märken h*n själv säljer, så man får väl kolla vidare omkring.
Appaloosas sadlar ska ju passa hästar med svank.Har du provat någon sådan?

jag har en jaguar till min överbyggda häst. Men du ska akta dig för kilbossor och raka bommar(precis som du sa)
Det är svårt att säga att en sadel ligger bra på "alla" överbyddga hästar, så det är nog säkrare om du provar dig fram.

Att han förordar de sadlar han säljer har jag ju tänkt på och det var därför jag undrade vad andra har för erfarenheter.
Han säljer Apaloosa och han menade att en sån sadel inte skulle vara bra på den här hästen.

Han är inte så svankryggade utan det är mer att han sluttar jämnt framåt. En gammal galoppör. Det är inte min häst men eftersom jag är en del här på buke så tänkte jag lägga ut en tråd.

Min kompis har också en fd galoppör som är överbyggd bak ( har också hög manke), hon har visserligen ingen hoppsadel men hennes dressyrssadel passar väldigt bra och det är en County (lite äldre) En "vanlig" sadel som är "rak" passar inte alls, då hamnar man i nerförsbacke. Jag tror att det är lättare att hitta en passande sadel bland de lite äldre modellerna, de flesta nya moderna sadlarna jag provat är väldigt raka och passar hästar med rund rak rygg.

*lånar tråd*

Minnordis kille är ochså över byggd bak å efter 17engelska sadlar å fem wetsern så hittade jag en mycket äldre sadel (vet ej dock märke) men de är en islans sadel! ligger bra på honom nu tills han musklar om sig.

Lycka till!

Mvh anna :banana:

Om jag förstår dig rätt, så är din häst INTE svankig, men ryggen går lite "uppåt"? Då kan jag förstå att Appaloosa inte passar, annars är dom bra på överbyggda hästar, tunna bossor och svängda bommar, men om hästens rygglinje är rak så kommer den glappa längst bak.

Min unghäst är också aningens överbyggd, har mkt hög och lång manke. Ryggen är ganska rak. Han är mer än 50% fullblod, vilket spelar in en hel del tror jag. Det ända som passar honom är Passier och stubben (det gillar inte jag, så dom utgår...). Jag fick köpa en Passier Comet FS, med kilbossar och ullstopp.

Köpte först en Pessoa, men den klämde ryggraden! :eek: Prestige skulle jag hälst ville ha, men dom passar som sagt bara om ryggen är som en liggande C (lite överdrivet!!)

Har du någon bild på hästens rygg? Och var det en sadelmakare eller en försäljare som var ute?? Försäljare har oftast dåligare koll än en själv.. Har erfarat det den hårda vägen... :crazy:

Jo han är försäljare men det är även han som provar ut sadlar. Till hans försvar ska väl sägas att han är väldigt noggrann och han verkar faktiskt påläst. Han plockade också fram "rätt" sadlar för den här hästen med en gång.

Jag har en Passier PSL Hopp som den här tjejen lånat ibland och den menade han låg rätt bra.
Fick tips om Passier Comet, men utan kilbossor.

Vi får väl se hur tjejen gör.

Fördelen med passier är ju att bomen går att ändra och att de ligger bra på många hästar. Men de är ju inte gratis i inköp precis.

Har skickat ner mina sadlar till tyskland för justering och det kalaset landar nog på närmre 4 000 kr :crazy:

Men det är ju klart enklare än att behöva byta sadlar för att hästen musklat om sig.

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 354
Senast: ylvalill
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Miljon
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix