Sadelmakaren vägrar ta tillbaka sadeln! ( Långt o förtvivlat!)

D

Desert_Wind

Jag är så himla leds på sadlar och sadelmakare!
Detta har hänt:

MIn nyinköpta distanshäst behövde en sadel ( mars 2003) Jag ville verkligen att det skulle bli bra så då åkte jag till ett ställe som tillverkar en svensk bladsadel och sa att vilka tillbehör jag ville ha. De byggde sadeln och jag red ca 4 månader i denna sadel. Hästen är inte en sådan som får ont utan bli rent ut sagt jävlig att sadla och rida. Det tog ett tag innan jag förstod vad det var som gjorde honom så här. Då lade jag sadeln på hyllan ett tag och red i en dressyrsadel. Men eftersom de inte har så stor bäryta som en distanssadel så ville jag naturligtvis ha en sådan som passar.

Jag kontaktade sadelmakaren o de kom ut o kollade. De sa att den inta passade o erbjöd sig att bygga om sadeln och det blev gjort. När de kom ut med sadeln igen så blev hästen helt tokig när vi sadlade o när gjorden spändes så ramlade hästen nästan omkull! Jag fick rek om att rida med lös sadelgjord men protesterade mot detta. De fick mig tillslut att gå med på detta ( ifall hästen nu ville ändra sin uppfattning). Hästen har inga problem med sadeltvång med andra sadlar vilket även påvisades när vi sadlade med dressyrsadeln. Dagen efter snurrade sadeln runt när jag hade suttit upp och jag skadade mig i rygg, höft och axel.

Jag bad dem ta tillbaka sin sadel men de vägrade så jag anmälde dem till ARN. Samtidigt så kontaktade jag en advokat som har skrivit ett förlikingsförslag till dem. Sadeln åter mot att jag inte kräver dem på andra kostnader (sjukvårdskostnader, förstörd utrustning o kiropraktorbesök.) De svarar fortfarande nej. Försärkingsbolaget har givit klartecken om en rättstvist - ska jag gå vidare???

Jag vil poängtera att detta är en sadelmakare som är vida känd i landet, har nu gått ur Sadelmakarnas Branchorganisation men har fortfarande sin verksamhet kvar. Jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa sadlar av denne även om sadlarna i sig kan vara bra för vissa hästar.

Enligt konsumenköplagen har jag rätt att häva köpet om varan inte kan användas för det ändamål köparen tänkt sig. Jag har inga avsikter att köpa en sadel som bara hänger i sadelskåpet! :devil:

Jag är så himla arg o ledsen. Vad tycker ni att jag ska ta mig till???? samtidigt vill jag ju inte gärna sälja sadeln vidare eftersom det skulle kännas fel.

Hjälp!!!!

Oj.. du har verkligen haft otur!!!
Men jag kan ju tänka mig att hästen musklade om sig efter att ha fått bladsadeln, vet många som har fått sälja sina sadlar efter 2-3 månader just på grund av detta... Men att den skulle reagera så när sadeln kom tillbaka ombyggd? Då måste de ju ha byggt om den helt fel? Har du haft annan sadelmakare som tittat på tillpassningen efter ombyggnaden?
Jag tycker att du ska gå vidare om försäkringsbolaget sagt ok!

GÅ VIDARE!

Jag vet vilken sadelmakare du talar om och denne är väldigt duktig på att propagera att de sadlar dom gör är det bästa för hästen och inget annat. :mad:

Jag skulle gissa på att jag vet vem du talar om, gå vidare. Du ska inte köpa en sadeln som du inte kan använda, om den är så bra som de säger så ska inte din häst ha ont av den, då är det något DE har gjort fel!

Tack! Ja ni vet säkert vem jag menar...

Hästen reagerade inte så starkt som han gjorde när sadeln vart ombyggd. Innan så klämde den i bak men inga sådana problem. Sadelmakaren hävdar att de har gjort mer än väl och att min häst har sadeltvång - ja det är klart den har NU!

Ska se till att denne aldrig mer ska få sälja en sadel! ( är så ursinning!)
Precis som ni säger - de måste lära sig att alla hästar inte passar i denna sadel.

14 720 kr fattigare....

Jo förresten så gäller inte garantin på material eller bom om jag låter en någon annan modifiera sadeln.

Har lånat fram pengar och köpt en annan sadel. Hoppas att det fungerar bätte då. Beställde en standard från tillverkaren, aldrig mer en specialbyggd. Det hade man ju inget för... :devil:

Jag förstår att du är arg och ledsen!

Men ändå undrar jag: kan du verkligen få rätt i det här? Du har ju köpt sadeln, de har inte tvingat den på dig. Om ni gjort upp om en prövotid, ett slags öppet köp, då är det en sak. Men som jag förstår det har du ridit i flera månader och sen velat lämna tillbaka sadeln. Det tror jag inte att du kan - du har ju frivilligt köpt sadeln.

mandalaki

Jag förstår vad du menar. Självklart köper alla som köper ngt det frivilligt. Jag har dessutom haft denna typ av sadel förut. En har passat bra hela tiden. En annan fick jag sälja för det fungerade inte. Jag har enligt lag två år på mig att reklamera en vara. Eftersom det hela tiden händer saker med hästar så kan man ju inte värdera tiden i exakta månader.

Ur:
Konsumentköplagen:
Andra fel: Om du inte har kommit överens med säljaren om annat, är varan också felaktig om den:
inte är lämpad för de ändamål som den i allmänhet används för, exempelvis en regnkappa som inte är vattentät
inte heller är lämpad för det särskilda ändamål du tänkt använda varan till och säljaren måste ha insett denna avsikt..//.

Jag ville att deras advokat skulle svara på min framställan men de har gjrot undanflykter om hur händelsen gick till. Dessutom far de med osanningar. Jag vill att de ska svara på de punkter ang konsumentköplagen och då har händelsen ingen betydelse.

Jag har informerat om att sadeln inte ligger kvar på hästen om gjorden spänns för löst. Detta var inget de informerade om innan köpet. Jag gjorde klart att jag ska använda sadeln i distansritt och måste kunna begära högst möjliga funktion hos en sadel.

Vill någon annan rida en häst första sträckan och sedan spänna hårdare- så hårt att hästen lägger sig ner för att sadeln måste spännas för att ligga kvar??

Jag vet inte hur det funkar, men det måste ju finnas en ganska stor chans att få rätt eftersom försäkringsbolaget sagt gja till rättsskydd, ett helt hoppläst fall hade de inte ställt upp på.

Man kan väl inte begära att en sadel ligger still om man inte spänner gjorden?
Jag tror du får svårt när det gått så lång tid.
Man kan ju inte köpa ett par jeans och sen efter 6 månader och sen lämna tillbaka dom för man ändrat sig i kroppen?
Men det måste väl gå att sälja den begagnad?

Man kan väl inte begära att en sadel ligger still om man inte spänner gjorden?

Nä just det! Men man måste ju kunna spänna gjorden så pass så att sadeln inte glider runt när man ska upp? Jag måste alltså spänna jättehårt för att den inte ska snurra! Jag vill ju inte ha med mig en pall när jag rider! Normalt spänt kan jag ju ha den, men då ligger den inte kvar.
Min häst är ingen tunna, en normalt musklad arab.

Frågan handlar inte om tiden för köpet utan att sadeln efter ombyggnad inte ligger kvar, den är alltså sämre än när jag lämnade den.

Jag har ju följt deras rek om att bygga om sadeln efter hästen musklar sig. De har inte angivit någon tid för efter si och så många månader måste man kolla. Sadeln fungerar sämre efter ombyggnad! Innan tryckte den i bak, det är vi överens om, nu ligger den inte kvar alls!

Om jag köper ett par jeans. Ser att de är något fel på dem och lämnar inte det för korrigering så kommer de tillbaka med ett annat fel? Är det då fortfarande mitt problem?

Inte för att vara spydig alls men skulle du vilja köpa en sadel där servicen är så dålig och garantin inte gäller om någon annan mixtrar med den? Mitt samvete kanske är för bra?

Jag är verkligen tacksam för alla åsikter positiva som negativa för det sätter igång tankarna och kanske kan man finna en lösning på detta elände.

Tack

Jag fattade det som att du VILLE rida med lös gjord... :)
Har du provat med en equalizerpad under?
Jag anar vilken sadel du menar, och jag har valt att inte köpa en sån, eftersom det verkar så bökigt att bygga om ständigt och jämn.
Kör med bomlöst...

Missförstånd ooops!

Åh nej! Jag protesterade högt och ljudligt om att jag tyckte det var farligt! De lyckades övertala mig till det!

Jag har i min förtvivilan lånat pengar och köpt en annan sadel, inte bomlöst men så nära man kan komma det. Blir väldigt trött av rida bomlöst ( har tävlat i sådan) och det passar tyvärr inte mig.

Denna sadeln behövs inte byggas om :bump:

Hej!

Jag ser ett par saker som jag tror kommer bli det som fallet kommer att handla om i rätten. Nr. 1 är hur bra man kan kräva respektive dåligt kan man bli tvungen att acceptera att en sadel passar på en häst. Dvs föreligger ett fel.

Nr 2 är huruvida det är så att liknande sadlar måste byggas om när hästen ändrar sig och i så fall om säljaren har upplyst om detta förhållande. (Tyckte mig förstå att så kan vara fallet genom ett inlägg tidigare i tråden)

Citerar lite lagtext...

Varan skall om inte annat framgår att avtalet vara "ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning..." "Varan skall anses felaktig om den avviker från detta eller om säljaren underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som handkände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet." KKl 16§ 2 och 3 st.

Den tredje punkten rör din reklammation. Jag tycker att du har varit sent ute redan första gången. Lagen talar om skälig tid och det brukar vara runt två veckor från det att du märkt eller borde ha märkt felet om jag inte missminner mig. Men då var säljaren snäll och "åtgärdade" felet. Sedan framgår inte hur lång tid som har förflutit innan du påtalar att felet kvarstår. Detta kan bli den springande punkten i detta fall.

Jag skulle säga att det kan gå precis hur som helst. I detta läge finns alldeles för lite fakta för att göra några prognoser.

Sen vill jag bara påpeka att säljaren endast svarar för om varan är felaktig vid riskens övergång. Dvs när den avlämnades till köparen, att hästen ändrar sig över tid är absolut inget som säljaren ansvarar för.

Men säg att du köper ett par slalompjäxor. Expediten och du gör bedömningen att de passar. Sen åker du skidor några gånger och upptäcker att de inte passar - inte får du pengarna tillbaka för det?

Jag tvivlar fortfarande på att du kan få rätt mot säljaren för att varan inte passar. Det är trots allt ditt eget ansvar att avgöra passformen.

mandalaki

Om det är någon som utger sig för att vara expert på att prova ut slalompjäxor som sålt dom till mig hade jag definitivt gått tillbaka med dom om dom inte passade. Jag tycker inte att det är upp till mig att avgöra om varan passar då, har jag anlitat en expert (sadelmakare / slalompjäxutprovare) och betalt för dennes tjänster så är det deras ansvar tycker jag.

De sa att den inta passade o erbjöd sig att bygga om sadeln och det blev gjort

Där kan ju vara något att i så fall gå på. Om de redan medgett att sadeln var fel och erbjudit sig göra om den en gång. Tydligen blev det inte bra då heller. :confused:

Jag vet inte, men speciellt självklart tycker jag nog inte det här faller verkar. :confused:

Fast frågan är hur många skidresor jag kan göra innan jag kommer tillbaka med pjäxorna.

Men jag släpper den jämförelsen eftersom mina fötter knappast ändrar sig på några månader - vilket däremot den här hästen bör ha gjort. Sadelmakaren och hästägaren var ju tydligen eniga om att sadeln passade när den var helt ny - sen passar den inte. Alltså bör hästen ha ändrat sig.

Förresten, Desert_Wind: vilka ändringar gjordes när ni konstaterat att sadeln inte passade?

mandalaki

En fråga till: kan man säga att sadeln var helt och hållet tillverkad för din häst, alltså måttbeställd/skräddarsydd? I så fall skulle jag tro att det ökar dina chanser.

mandalaki

:smirk:Till mandalaki:

Jag åkte med hästen till sadelmakaren och frågade om de kunde bygga en sadel för min häst. De sa att det var inga problem. De tog en av sina bommar och slipade den för min häst. Det tycker jag är en specailbyggd sadel. Att man sedan inte kan modifiera sadeln så att den passar hästen när den ändrar sig borde de i såfall upplysa om. Ja, den låg nog bra i början. Men efter modifieringen fungerade det inte alls. De säger själva att sadeln ska kunna modifieras för hästar med sk problemryggar.

Ja de erbjöd sig att kostnadsfritt bygga om sadeln - det uppfattade jag som en godtagbar reklamation. Inget "snällt av oss, stackars dig grej".

:)Till Alfa: Jag informerade om att sadeln kommer att få stor betydelse för mitt utövande och att jag vill tävla på hög nivå. Ett fel föreligger när jag inte kan använda sadeln för det den är avsedd för - att ridas i.

Vad jag vet så finns det inga andra sadlar som byggs om. De marknadsför sig att när hästen ändras så kan sadeln modifieras. Jag godtar att sadeln måste byggas om men inte att den inte fungerar efteråt.

Jag har förlitat mig på en auk sadelinprovare och sadelmakare, då medlem i Sadelmakarnas Branchorganisation, ( inte numer)

Jag köpte inte en sadel för att använda den i en månad utan i flera år. Hade de sagt till mig att de kanske inte kan modifiera sadeln när hästen musklade om sig så hade jag inte köpt sadeln.

Jag påtalade felet direkt när jag provred sadeln efter ombyggnad.

I konsumentköplagen avses två år om reklamation. Varför skulle inte det gälla?

En sak till:
I och med att de inte låter ngn annan modifiera sadeln för då gäller inte garantin - kan man då anta att de har ett produktansvar som varar så länge garantin finns? Frågan är fortfarande om huruvida man kan godta att det blev sämre efter ombyggnaden?

Tacksam för all hjälp! Önskar att jag hade en lagbok...

"I konsumentköplagen avses två år om reklamation. Varför skulle inte det gälla?"

Det gör det, men du måste reklamera inom skälig tid från då du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Det är ett vanligt problem i tvister, att köparen anses ha reklamerat för sent.

Har du påtalat att det är fel direkt vid provridning efter ombyggnad så är ju det inga problem i den delen.

Produktansvar är inte riktigt det vi talar om här. Det rör mer personskador, miljöskador och annat på grund av varans beskaffenhet. Tror inte att du skulle kunna få till det i detta fall...

Du har fortfarande reklamationsrätt i två år från det att risken övergår på dig, garanti eller ej. Men felet måste ha varit ursprunligt.

Garantin är endast en presumtion (man förutsätter en sak tills dess att motsatsen är bevisad) att felet varit ursprunligt. Du behöver alltså i fall du åberopar garanti inte visa att felet varit ursprunligt, men kan säljaren visa att felet inte är ursprungligt så faller garantiåtagandet. T ex mobiltelefon som slutar fungera. Man öppnar telefonen och den är helt grön innuti, detta beror på att det kommit vatten i telefonen och felet är mao inte ursprungligt, garantianspråket faller.

Du har en lagbok, men du vet inte om det än.

http://www.riksdagen.se/debatt/lagar_forordningar.asp

Kan också rekommendera Konsumentverkets webplats som har mycket bra info om konsumenträtt:

www.kov.se

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 508
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 863
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar