"Sadelläget"- Muskelförtvining eller naturligt?

moli

Trådstartare
Jag har funderat på detta. Jag är ganska övertygad om vad jag som liten fick lära mig kallades för "sadelläge" kommer av för trånga sadlar. För att reda ut begreppen så förtydligar jag vad jag menar; Sadelläget= de gropar som ofta finns vid bogbladen, där sadeln "skall ligga".

Satte i halsen, och blev riktigt upprörd när jag i en artikel i en hästfynd från ifjol läste detta (ang. inpassning av sadel):
Vid själva tillpassningen på hästen gäller det att först hitta den grop som bildas nedanför manken och bakom skulderbladet. Detta är lättast att se på högersidan. Placera sadeln med ortspetsen pekandes nedåt i denna grop.. osv

:eek: Väldigt många hästar jag stött på genom åren har inte haft korrekt passande sadlar, mer regel än undantag att sadlarna ligger i bakvikt och är framkasade. Ovanligt med jämnt musklade runda fina ryggar, mycket mer vanligt att hästen har ett tydligt "sadelläge" där hästen är smalare. Någonsin tänkt på att oinridna hästar inte har något sadelläge att tala om? vad gör man då med en "för bred" häst som man inte hittar sadel till. Jo, man köper något som hästen skall passa i när den är smal, eller som passar något sånär, sätter svanskappa på den så att den håller sig där man vill att den skall vara och sedan rider man ändå. Vad händer då med musklerna?

Tycker att det är konstigt att det fortfarande verkar vara för lite kunskap hos "gemene man" och även hos vissa sadeltillverkare om hur en bra sadel skall vara uppbyggd. Ofta är de alldeles för smala eller alldeles för långa för den häst de är tänkta till. För att ta tt exempel så är bomvidd 29-32" vanligt på islandssadlar. Det är löjligt smalt på de flesta Islandshästar jag känner. Snarare 34"-42" är vad som gäller när hästen är fullkomligt platt över ryggen, vilket inte är ovanligt. Har man en sadel i rätt vidd kommer man varken att behöva förgjord eller svanskappa i de allra flesta fall.

Jag baserar detta med sadelläget på bland annat att hästar som rids med tillräckligt vida sadlar och/ eller bomfritt inte brukar ha något "sadelläge" utan vara jämnt rundade över ryggarna. Däremot hästar som gått med för trånga sadlar har ofta ordentliga fördjupningar bakom bogbladen och i extremfallen fördjupningar utefter hela ryggen av bossorna.

Visst kan det vara värt att ta sig en funderare?

Sv: "Sadelläget"- Muskelförtvining eller naturligt?

Usch ja! Och groparna bredvid manken...

Så brukar inte mina hästar se ut (inte ens Neffi som är 15 gör det, hon fattas muskler mitt på ryggen pga dålig sadel men det är snart fixat).

När man har hästar som inte har förstörda muskler i de områdena kan det vara svart att hitta en sadel som passar :crazy: Men på något vis är det ett kärt problem. Neffi rider jag i stort sett lika gärna barbacka på så länge men det vill man ju inte på alla hästar.

Det var jättelätt när man var liten och inte kunde något alls, för då passade ju all utrustning!

Sv: "Sadelläget"- Muskelförtvining eller naturligt?

Hej

Du är alldeles rätt ute. Hästar med märken efter sadeln när den inte är på, har ridits med förtrånga sadlar.
Vilket hämmar blodet till musklerna och dom utvecklas inte, dels för det är förtrångt och för att blodgenomströmmningen är för dålig pga att sadelm klämmer där den bör vara mer på hästen.
Man kan även se att frabriks nya sadlar har bossorna för högt upp på sidorna, så dom hämmar trampetzius att utvecklas.Urlakade mankar är tydliga tecken på detta, där man ser kotorna tydligt.
Detta görs för att sadeln är anpassad efter den genomsnitsliga hästen.På fabriken vill man sälja sadlar så man gör så att den skall passa så många som möjligt.

Angående gropen i skuldran kan jag tillägga : det finns ett ställe bakom skuldran på hästen där två muskelgrupper möts, där bildas ett naturligt *hål* . Ibland så litet om en 50öring ibland så stort som 4cm i diameter.
Det är på den platsen man vill ha ortspetsen för att få sadeln *låst* på hästryggen. Når inte ortspetsen dit kommer inte sadeln att ligga still på hästens rygg. Synnerligen på hästar som har problem med det sk sadelläget.

Ofta är inte heller längden på ortspetsarna anpassade efter indeviden, därmed når dom inte alltid dit dom bör.

I regel så kräver grova (nordsvensk) hästar längre ortspetsar än (fullblod)tunnare.Undantaget är nog araben som ofta är mycket bredare än man tror, trots att den är ädel och förhållandevis liten.

Man bör även se hur stropparna lägger sig utmed hästen för att få en anvisning på om hur det skulle kunna funka med en gjord på.
Är stropparna förlångt bak så kommer det bli oerhört svårt att få sadel att passa utan att glida fram.

Tycker det var jätte bra att ta upp ämnet då detta är viktiga saker om man vill komma nånstans med sina hästar, vare sig det gäller tävling eller att utveckla sig själv med sin häst.

mvh
loppis

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 953
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 485
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 678
Senast: Aleel
·
Utrustning Hallå i stugan Jag får hem min första häst om ca en månad och håller på och kollar på utrustning. Det som känns viktigast är då...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar