sadelknutor

Nominous

Trådstartare
min häst har en otroligt svår rygg att passa in sadlar på. hon är 117 grader vid och en väldigt svängd rygg. så hitta sadel som ligger bra har vart näst intill en omöjlighet.

nu för några månder sedan så hittade jag änligen en sadel som har legat väldigt bra och som vi två trivts i utmärkt. den ger jämna och fina avtryck och inget hår ruggas eller luggas - vilket ALLA andra sadlar gjort och gett fläckiga avtryck.

sen nu för några veckor sedan så börjar hon få knutor på ryggen. några stycken på en lite fläck på bägge sidor av ryggen. hon har inte ont när man trycker på dem.

så vad gör jag? har aldrig haft detta problem på nån häst förr. :)

Sv: sadelknutor

Först kolla om den verkligen ligger ok fortfarande. Den kanske behöver stoppas om. Rid barbacka tills de läkt. Ev om det gå att klippa hål i någon padd eller något så att det inte trycker där. Ha alltid rena nytvättade schabrak med oparfymerat tvättmedel. Usch....lider med dig det tar lång tid att läka.
Du har inte bytt foder så att det är foderrelaterade knölar?

kan vara hårsäcksinflammationer pga smutsig päls/schabrak också, det behöver inte vara sadeln (lite tröst :p).

men lägg ett fårskin under sadeln, direkt mot ryggen, om det beror på tryck så borde det bli bättre. kan såklart vara så att hon växt ur sadeln. kolla på den , ligger den i bakvikt??

den är luftstoppad så det har absolut inget med stoppningen att göra.

en padd kan jag inte lägga in. det får absolut inte plats och jag har provat nån ännu bredare sadel så jag kan få plats med en padd men det har aldrig funkat.

om det är fodret så borde ju de komma på resten av kroppen med.

cantaur: jag ska skaffa en renskinnsfäll att byta till. kan inte ha bägge delar så då får jag rida med enbart den.

jag hoppas verkligen att det inte är sadeln - för de finns verkligen inte nån annan som ligger i närheten av så bra som denna :crazy: då vet jag inte vad jag tar mig till.. den ligger inte i bakvikt.

ska prova tvätta med alsolsprit med varje dag.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Utrustning Ytterligare en sadeltråd från mig. I helgen lånade jag hem ett par sadlar. Storleken min häst behöver fanns det tyvärr endast ett fåtal...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Tualma
·
Utrustning Hur ser svettavtrycken ut på era hästars ryggar när ni har ridit? Jag tänker att det ska vara jämnt "svettat" under hela...
Svar
2
· Visningar
6 577
Utrustning Ja, ännu en sadeltråd :wtf: Jag vet att alla hästar ser olika ut i ryggarna, men nu ska jag generalisera lite. Ni med PRE hästar...
Svar
9
· Visningar
3 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka