sadelknutor?

LadySara

Trådstartare
har fått problem med sadelknutor på min madam.. eller om de nu är sådana..

på vänster sida 5 cm neranför manken blir de som små bulor...
kan även ibland finns 2 mjuka sadel knutor vänster sida vid ryggraden en dm neranför manken.

problemet är att de ej upp kommer när jag rider själv... utan endast då medryttaren har ridit.. trodde att hon kanske slarvade vid sadling då hon är otroligt känslig för veck mm.

så var dock ej fallet förj jag har gjort i ordning hästen åt henne innan hon ridit men samma sak iaf...

igår blev de barbacka för jag ville inte ens lägga på sadeln.. då hade hon ridit 4 ggr under 8-9 dagar..

någon som har nån ide´vad de kan komma ifrån elelr varför de blir så.. och om de nu ens är sadelknutor...

tacksam för era funderingar...

Sv: sadelknutor?

Är det en bulle/knuta i huden som du känner, eller är det en varm öm upphöjning? En knuta i sadelstaden kan vara som en valk eller som en finne och kan uppkomma pga av nötning, eventuellt småsår i huden som blivit infekterade. Det kan också bero på proteinöverkänslighet, insektsbett eller någon allergi. Om du känner en mjuk, varm upphöjning i huden kan det istället vara en tryckskada efter sadeln, dvs sadeln har tryckt i en punkt så att blodcirkulationen hindrats. Först får du en blödning under huden och i senare läge kan du få en vit fläck där vävnaden har brutits ned eftersom inget syre och näring kommit fram till cellerna.

Vid alla problem i sadelområdet bör du kolla att sadeln passar hästen. Ta hjälp av en sadelutprovare, en duktig hästmänniska eller någon som är kunnig på hästens rygg t ex en hästmassör.

mvh
Lejonelle

sadeln är utprovad av 2 olika sadelutprovare.. stallägaren är hästmassör och går igenom henne lite då och då...

när jag rider själv får hon inga knutor men när medryttaren rider är de nästan alltid... det var de som jag funderade över om de kan ha något att göra med hur hon sitter i sadeln eller nått...

Visst påverkar ryttaren hur sadeln ligger på hästen. Hur lång man är, hur stor rumpa man har, om man viker sig i sidan eller hamnar över till höger eller vänster ändrar ju helt hur anläggningsytan blir mot hästens rygg. Du får kolla hur medryttaren rider och se om du kommer på vad skillnaden är. Det kan vara något så enkelt som att din sadel är en storlek för liten för medryttaren.
mvh
Lejonelle

badda med typ desivon före och efter ridtur tills de försvinner, och självklart, kolla utrustningen o tvätta schabrak o Ofta. om det nu är sadelknutor..

/jenny

stor rumpa har hon juh... så att sadeln kan vara en strl för liten är inte omöjligt... ska boka in nån tid med henne när ja kollar lite hur hon sitter mm... tackar för svaret..

det låter nästan som en allergi, för sadelknutor finns kvar minst 24 timmar. men man har ju inte sett allt :)

/jenny

Min häst får såna bullar av ALLA bomsadlar jag provat. Först när jag bytte till bomlös så fungerar det.
Hans försvann inom ett par timmar efter avsadling, är de kvar 24 timmar efteråt skulle jag bli RIKTIGT nervös, och inte utsätta hästen för detta nåt mer.

Liknande trådar

Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023