sadelhjälp

S

__Stilett__

va idag iväg med min häst och provade massor av sadlar.
det blev så mkt provande så det känns som jag glömt bort allt :-/
provade bla wintec samt hubertus, dessa ska tydligen ha liknande bommar? är dom raka eller svängda? för det kunde han iaf inte ha (glappade där bak). på wintec hade jag bla normal mot vid järn i (blåa). och det järnet har han i isabell werthen utan problem, men kunde ej ha den på hopp eller allround wintec modellen :-/

kan ngn hjälpa mig, hur exakta gradtal har normal mot vid (blåa järnet) i wintec sadeln? kan det va ca 88-90 grader tro?

sen tyckte jag han sa att wintcen/hubertusadlarna var svänga i bommen (och här kan jag alltså minnas fel!?) Och OM jag nu mintes rätt, så kan ni rekomendera ngn tex syntetsadel (i första hand, men även läder!)? med rakare bom, Måste ha cutback och klara av normal mot hög manke.
hästen är dock ändå ganska maffig och breddar sig. (Frieser)

help?

efter allt provande idag så måste jag nu beställa typ en billig syntet och chansa (och skicka typ tillbaka om den ej tros passa då) eftersom inget passade av alla (många) sadlar av olika prisklasser

hur är :
GRIFFIN ROBERT WHITAKER SHOWJUMPER? (syntet från H''''''')

Senast ändrad av en moderator:
Sv: sadelhjälp

Ja, båda dessa sadlar är svängda! Att Isabell Werth passar kan bero på att den har större kilbossor och är mer uppbyggd baktill. Min häst har också rak rygg och väldigt hög manke. Sadlar som passar honom är Passier och Albion. Samt möjligtvis nyare Stubben med kilbossor, men dom brukar inte alls ligga bra på kallblod.. Griffin ligger inte bra på honom. Försök hitta en begagnad Albion, jag köpte en Style i jättebra skick för 5000kr, det tycker jag var ett kap!! Dom är ganska breda i bommen, och väldigt bred kanal.

jag läste i en annan tråd att griffin ej passar raka ryggar, men att griffin hopp (om det nu är whitaker sadeln?) passade raka ryggar, den enda griffin som gjorde det, undrar om ngn vet mera om den punkten tro?

ska kolla efter albion sadlar! :-)

Griffin är rakare i bommen än Wintec och Hubertus. Jag har en Griffin Robert Whitaker hopp till mitt rakryggade varmblodssto. Den har dock inte cutback. Ska du ha cutback så får du testa HB modellerna.

Det blå järnet på Wintec ligger på 88-94 grader.

Sweet skrev:
Griffin är rakare i bommen än Wintec och Hubertus. Jag har en Griffin Robert Whitaker hopp till mitt rakryggade varmblodssto. Den har dock inte cutback. Ska du ha cutback så får du testa HB modellerna.

Det blå järnet på Wintec ligger på 88-94 grader.
tack för svaret. va synd, hade hoppats på en brun sadel.
dom andra går bara att få i svart.
kanske en HB griffin fish, stora bossor, cutback. skulle kunna passa.
(ngn som har den då?´)

Jag provade min Griffin Robert Whitaker idag på pållen, och den verkar ligga bra.
Inga märken efter sadeln någonstans eller ojämt svettig.

Men jag trodde den skulle vara vidare än vad den var.
Men den verkar ligga bra.
Mitt varmblod är ganska rak i ryggen, HB Allround FISH ska väl vara lite mer svängd i bommen som det verkar. Har inte provat den, dom hade den inte inne i 17,5" nu när jag var iväg och kikade på dom.

Kieffer! Wintec ohc hubertus glappar på min häst men kieffer sitter osm ett smäck..

jag vet ej alls, tycker man får så olika svar.

(ang griffin, vilka som e raka o vilka som e svängda)

han måste dock ha mkt plats för manken så mkt har jag lärt mig.
min underbara hoppsadeln ligger här hemma och skräpar pga att den är för låg i manken :cry:

problemet för mig är att ja måste köpa antagligen en ny sadel (därför helst syntet) eftersom försöket med att prova flera på plats inte gick så lyckat :-( har tyvärr svårt att leta begagnade sadlar och köpa (man kan ju ej lämna tbx dom)

ngn syntet med rak bom och med plats för manke?

Har du testat sigman, den har ju cutback och är billig, vet inte om den är jätterak, men den är iaf inte jättesvängd....

Alla griffinsadlarna är av det rakare slaget, jag har testat den Allround HB som de hade förut (inte med Fisch alltså) vid bom precis som jag har på min RW hoppsadel, HB glappade lite bak (Den var lite för vid för min häst i vintras så det berodde nog lite på det också). Har hört att den nya HB med Fisch är rakare.

Hade jag varit du så hade jag provat en HB Fisch.

Wintec är ju som sagt mer svängd och sen är det ju lite tunt med bra syntetsadlar. Det finns ju Horse saver också, de har cutback har jag för mig men jag vet inte hur de är i bommen. De är bra och billiga och finns numera i två bomvidder, normal och vid. Finns bl.a här

Nu är jag lite förvirrad...
Har kikat igen på min RW Griffin sadel och får känslan att den är för smal.
Men det är vid bomvidd på den, kan det verkligen vara möjligt att en sadel med vid bomvidd är för smal för en varmblodig travare ? :confused:

Jag jämförde den med min Stubben sadel, som har bomvidd 32 och då är Griffin sadeln mycket smalare.... :crazy:
Kan dom ha märkt sadeln fel?
Har ni någon koll på det?
Hittar inga grader någonstans heller på Griffin sadlarna....

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Jag har just nu en Prestige Paris med normal bom som inte längre passar min häst pga den är för smal i bommen. Hästen har lång...
Svar
7
· Visningar
1 169
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 382
Senast: oki
·
F
Utrustning Vill gärna ha lite tips på hoppsadel som kan va värt att prova på följande häst: *Rak rygg, tämligen normal (inte takig eller särskilt...
Svar
3
· Visningar
990
Senast: MoQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka