Sadelhjälp

Marvin

Trådstartare
Skulle provat sadlarna hos min tränare, men Prince tyckte annorlunda och vi kom inte iväg.

Nu behöver jag lite hjälp med att se hur sadlarna ligger, jag är verkligen inte bra på det här! :crazy:

Först ut: Wintec Isabell med vitt koppjärn:
Prince-sadelprovning1.jpg

Prince-sadelprovning11.jpg

Prince-sadelprovning12.jpg

Missade att ta bakifrån här, han hoppade fram och tillbaka hela tiden. :mad:

Sen har vi en Globus Clic, bomvidd 34. (Det finns alltså 2 större bomvidder att få tag på)
Prince-sadelprovning17.jpg

Prince-sadelprovning18.jpg

Prince-sadelprovning19.jpg

Fortsättning i nästa inlägg!

Sv: Sadelhjälp

Wintec är alldeles för smal. Globusen ser också för smal ut men det är svårt att säga för du sadlar för långt fram.

Slutligen hoppsadeln som följde med hästen och som jag rider i i vanliga fall. :crazy:

Prince-sadelprovning111.jpg

Prince-sadelprovning110.jpg

Prince-sadelprovning112.jpg

Skulle provat sadlarna hos min tränare, men Prince tyckte annorlunda och vi kom inte iväg.

Men OJ! Då gjorde det kanske inte så mycket att jag inte hann hasta dit. Tiden räckte verkligen inte till idag :crazy:

Inte lätt att sadla längre bak med den magen ;)

Hej!

Jag tycker tyvärr inte att någon av sadlarna ligger tillfredställande. Wintecsadeln ser ut att vara för trång och har därför den djupaste punkten för långt bak. Ser ut att vara samma när det gäller globusen. Dock kan det ju kanske bero lite på magen som någon redan nämnt ;o) Men när man ser den snett framifrån ser den inte helt bekväm ut, trång. När det gäller klimke miller så ser den ut att släppa bak och följer inte hästens rygg. Hoppsadeln är tyvärr (enligt mig) rena katastrofen :( Släpper jättemycket bak och ligger nog farligt nära manken. För vid kanske?? Nu är jag inte nåt proffs men jag brukar tänka lite som att den ska ge en känsla av att den "bäddas in" i hästen. Som att sadeln blir en del av hästen och inte bara ligger ovanpå. Hoppas du hittar rätt i djungeln :)

Tyvärr har du nog rätt...
Gah, kommer det att bli en hel vinter med barbackaridning igen nu!? :eek::eek:

Globusen går ju att få två ännu bredare storlekar. Ska man be butiken ta hem en sån? Kanske ligger hoppsadeln bättre om jag byter till ett smalare järn där? (Tror det som sitter i är utbankat för att bli tillräckligt vid).

Knights Lady Hawk, kan man få dem i storlekar som kan passa denna grisen?

1. Hur långt bak ska jag sadla?
och
2. Hur ska jag få sadelgjorden att gå runt längre bak? (och stanna där)

använda svanskappa ett tag tills han blivit av med lite mer mage?;)
det finns faktiskt hästar som behöver det...svanskappa alltså.

och håller med föregående att dressyrsadlarna ser väldigt trånga ut särskilt den första.
hoppsadeln skulle jag aldrig sätta mig i på den hästen...

har du provat nån bomlös nån gång??
själv har jag en trekking-modell på en tjockismärr som gått som fölsto flera år ochinte blivit riden alls. snacka om mage, nu i somras var hon desutom skendräktig, typ, så hade extramage från det med:D
nu hade hon lite mer svankig rygg än din kanske men MKT mage som ville putta fram gjorden från början.

hoppas det går bra o hitta nåt!!

Hoppsadeln var verkligen rena katastrofen tyvärr jag skulle inte heller rida i den mer alls om det går.

Du behöver ju som sagt sadla några cm längre bak så inte sadlarna ligger och stör bogbladen men jag vet tyvärr inte hur du ska få dom att ligga kvar där då jag aldrig har haft en tjock häst :p :laugh: Men prova att dra bam dom lite och se om dom ligger kvar. Men tyvärr var väl ingen av dressyrsadlarna ngn hit heller. Lycka till i sadeldjungeln! :)

Jag har ett svagt minne att denna häst hade en Crown Warmblood utprovad till sig? eller en crown va det väl iaf tror jag...hur sitter dom på hans rygg?

Jo, jag har för mig att det var en warmblood hon hade. Men med tanke på att han är rejält bred så skulle jag prova med en crown jessica i så fall.

Ingen av sadlarna ligger bra, hoppsadeln är verkligen katastrof:crazy: snälla använd den inte igen.
Jag skulle föreslå att du tar en sits storlek större också för den du sitter i ser lite liten ut.
Prova gärna en Knights lady hawk, globusen är den som ligger bäst och den är rak liksom knightsen.
Du kan bredda koppjärnet själv med hjälp av ett skruvstäd om det skulle behövas.
Var bara noga med att mäta så att det blir absolut rakt om du breddar själv.
Till Knigtsen skulle jag rekomendera en svängd gjord för ingen sadel lär ligga still på honom där den ska vara med en rak gjord.

uh... Barbackaridning....

Det är ju för fasen ett halvblod, ingen haflinger, tinker eller arab, det MÅSTE ju gå att hitta en engelsk sadel som passar!

Han har haft en crown warmblood, men vuxit ur den.

Sen hör det ju till saken att jag bor i en ände av landet där det inte finns nånting nästan (förutom byggvaruhus?). Finns ingen Crown Jessica att få tag på här. Heller ingen Knights Lady Hawk. Det är ju lite trist att köpa från en annan del av landet bara för att prova... :crazy:

ta ut en sadelprovare till dig då så slipper du åka runt och leta. jag gillar sadel-lasse och laila. någonting i eskilstuna.

Finns inga bra sadelutprovare här heller. Det finns en (1), men har blivit varnad för henom av flera stycken. Eskilstuna är väldigt långt bort.

Jag lägger stropparna i kors för att inte låta sadeln att åka fram. :idea: Så nu när hon har gått ner i vikt så har den till och med åkt för långt bak :o

Men är hästen rund så måste man bara rida på. Att bära på extra kilon sliter, mer än en sadel som inte sitter hundraprocentigt under en period. Det är svårt att passa sadel till en häst som ändå kommer ändra på sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka