sadelgjordstvång, eller nåt sånt?

yasmineA

Trådstartare
Hej. Mitt 7åriga sto har börjat bära sig konstigt åt när jag spänner sadelgjorden. Det verkar som att hon tappar balansen, breddar ut frambenen o ställer sig som att hon ska kissa. Jag tar det jättelugnt o väntar ett tag innan jag drar åt nästa hål, o då måste hon trampa om igen, har för mig att jag hört talas om nåt som heter sadelgjordstvång för länge sedan. Hur visar det sig? Jag har haft henne sen hon var bebis o detta har inte visat sig förut. Hon är precis som vanligt att rida, men är nog tjockare nu än tidigare. Det spelar ingen roll om jag har dressyr eller hoppsadeln. Nån som kan ge ett tips? MVH Lojsan

Sv: sadelgjordstvång, eller nåt sånt?

Tycker att det verkar som om din häst har ont i ryggen!!
Om hon dessutom gått upp mkt i vikt så är det säkert så att sadeln inte passar längre..
Jag skulle kolla upp så allt är ok med hästens rygg samt passformen på sadeln, nåt verkar spöka!!
Lycka till!!

Det sitter en nerv där under och träffar man på den så brukar effekten bli så. (rätta mig om jag har fel)
Min låter som en krokodil när jag drar åt jorden :D fast det är för att inte tycker om det har inte visat något av det du beskriver.

sadlarna ligger som de ska enligt beprövade metoder, vad gäller ont så har jag tryckt o klämt men hon visar ingen smärta. det där med nerven i sadelgjordsläget låter intressannt, nån mer som vet nåt om det?

yasmineA skrev:
sadlarna ligger som de ska enligt beprövade metoder, vad gäller ont så har jag tryckt o klämt men hon visar ingen smärta. det där med nerven i sadelgjordsläget låter intressannt, nån mer som vet nåt om det?

Den där nerven är välkänd, och om man träffr den riktigt olyckligt kan benen på hästen vika sig och de liksom tappar luften och trillar ihop. Ovanligt, men händer.

min häst har detta, trodde först att det var sadeln som han fick ont utav men han reagerade likadant på tömkörningsgjorden. han satte sig helt enkelt på arslet, riktigt obehagligt! nu spänner jag gjorden jättelöst och går med honom i några min och drar gjorden hål för hål. då har det inte blivit någon reaktion alls, och han har slutat trixa runt vid sadling...

Testa om det blir battre om du har en bredare gjord tex en oval eller en repgjord. Gamla syntetgjordar brukar ha en tendens att fa smalare och smalare anlaggningsyta med tiden och orsakar darav manga ganger symtomen du beskriver.

Kan det vara att sadeln är för trång som är orsaken att det klämmer nerven?
Jag har haft min sadel i snart fem år på hästen och sedan i våras har hon "ramlat ihop" ett par gånger när jag sadlat och spänt sadelgjorden. Nu spänner jag jätteförsiktigt inne, när jag väl kommit ut så är det inga problem att dra åt.

Är det sadeln som är problemet?

mysko skrev:
Det sitter en nerv där under och träffar man på den så brukar effekten bli så. (rätta mig om jag har fel)
Min låter som en krokodil när jag drar åt jorden :D fast det är för att inte tycker om det har inte visat något av det du beskriver.
Vart sitter den nerven någonstans? Har aldrig hört talas om något dylikt.. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Islandshäst hej! tänkt visa ett kollage på förra ridlektonen för en månad sen ska nämligen rida lektion igen nu på lördag och tänkte jag kunde få...
2
Svar
33
· Visningar
3 155
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka