Sadelgjordstunnel

Spói

Trådstartare
Jag hoppas att den här hamnar rätt nu.

Hur gör ni om ni måste ha en sadelgjordstunnel på era dressyrsadelgjordar?
Det är jättekrångligt att spänna sadelgjorden när tunneln är i vägen, det är ju skillnad om man har en lång sadelgjord men vad gör man om man måste ha en kort:confused:

Sv: Sadelgjordstunnel

Jag skulle antingen klippa av den så den blir precis så kort som din gjord är.. eller... Klipp bort "utsidan" på tunneln så du bara har kvar "insidan". Alltså du har bara luddet mellan hästen och gjorden, inte på utsidan.. Men enklast är ju faktis att klippa den så den räcker precis så den är lika lång som gjorden...

Muddson

Den är precis lika lång som sadelgjorden.

Luddet mot hästen var en bra ide men han behöver ludd runt om.
Det är bara så jobbigt att spänna sadelgjorden måste pilla med fingrarna för att få fast den när allt är i tunneln.
funderar på att klippa upp den och fästa den med karrborband så att man kommer åt spännena, har dessurom en häst som inte gillar att man spänner sadelgjorden så man vill inte stå för länge och pilla nu när jag försöker med att sadling är en trevlig upplevelse.

Men ni har kanske inte samma problem med halvbloden där blir väl spännena ovanför tunneln?

Klipp bort typ 1 dm på utsidan av tunnneln.. Då är ju luddet runt hela gjorden förutom vid spännet.. =) Funkar det?

Det skulle funka om det inte var så att han får skav av spännena, ska ta bild idag på hur det ser ut:)

Åhh tack, skall ge mig på ett försök att sy någon dag:)
För tillfället är det löst med en 10 cm längre sadelgjord som jag fick låna av en kompis, men den är egentligen för lång så det går nu när han är lite sommar rund:angel:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar