Sadelgjordslängd

QueenLilith

Trådstartare
Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde vara längre så inte spännerna hamnar där mitt på kroppen? Om man har den gjorden som längre variant är det bara stropparna som blir längre då eller själva gjord delen också?

Bifogade filer

• stubben-equi-soft_j8ofpmjw9mnug6yk.webp
    stubben-equi-soft_j8ofpmjw9mnug6yk.webp
    41 KB · Visningar: 61
Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde vara längre så inte spännerna hamnar där mitt på kroppen? Om man har den gjorden som längre variant är det bara stropparna som blir längre då eller själva gjord delen också?
Det är bara stropparna som blir längre. Jag har en hopp och en dressyr. Magdelen är exakt samma och jag kan flytta den emellan. Det är bara jättelånga stroppar på hoppvarianten.

Det är bara stropparna som blir längre. Jag har en hopp och en dressyr. Magdelen är exakt samma och jag kan flytta den emellan. Det är bara jättelånga stroppar på hoppvarianten.
Funderar på om man skall byta gjord då, för min visar irritation att spännen kommer åt på den på hennes höger sida, jag försöker verkligen mest möjligt att spänna löst, men vid uteritt våger jag inte ha den så löst. är bara höger sidan hon reagerar på och hade ute kiro igår som palperade och inte hittade ömhet i ryggen, men märker själv att hon reagerar vid just höger sidan, så nu började jag klura över gjorden då spännen sitter där mitt på vart hon reagerar. (vi har ett helt annat problem med stum muskulatur i länden på henne, som vi försöker lösa, och lutar nog åt att vi åker in till kliniken och kollar igen)

Funderar på om man skall byta gjord då, för min visar irritation att spännen kommer åt på den på hennes höger sida, jag försöker verkligen mest möjligt att spänna löst, men vid uteritt våger jag inte ha den så löst. är bara höger sidan hon reagerar på och hade ute kiro igår som palperade och inte hittade ömhet i ryggen, men märker själv att hon reagerar vid just höger sidan, så nu började jag klura över gjorden då spännen sitter där mitt på vart hon reagerar. (vi har ett helt annat problem med stum muskulatur i länden på henne, som vi försöker lösa, och lutar nog åt att vi åker in till kliniken och kollar igen)
Kolla med stübben om du kan köpa bara stroppar, så kan du använda samma magplatta. Edit - tänkte lite snabbt där, gjorden hänger ju ihop, men man kan iaf använda samma fluffdel, behöver inte köpa en till sån.

är just det området runt revbenen jag ville ha vadderat, även om spännen hamnar längre upp är min fundering om stropparna är "sköna" nog :crazy: super svårt det där

freedomdressyr.jpg

Det här med hur lång en sadelgjord ska vara är det många som dividerar om. Enligt bilden i TS skulle jag vilja ha fluffdelen 5-10 cm högre upp och gärna någon slags vaddering bakom spännena. Vill man modifiera lite själv kan man ta ett nosludd och klippa på mitten så man får två lagom korta tuber man kan trä på över spännena.

Det här med hur lång en sadelgjord ska vara är det många som dividerar om. Enligt bilden i TS skulle jag vilja ha fluffdelen 5-10 cm högre upp och gärna någon slags vaddering bakom spännena. Vill man modifiera lite själv kan man ta ett nosludd och klippa på mitten så man får två lagom korta tuber man kan trä på över spännena.
Det är så jag resonerar med! och är nu inne på om vi behöver byta gjord helt :angel: vad man då skall välja för någon?

Det är så jag resonerar med! och är nu inne på om vi behöver byta gjord helt :angel: vad man då skall välja för någon?
Vad har hästen för behov? Jag har en Mattes med crescent-form som funkar väldigt bra på min häst. Vi har testat en del olika material och fårskinn är det hon tycks trivas bäst med, neopren hatade hon, läder var okej. Jag har alltid levt i tron att stretch alltid är bäst och var lite tveksam till Mattes först då det inte är någon stretch på dem, men hästen är väldigt tillfreds. Jag har även en ELT-gjord som funkar hyfsat bra men märker tydligt att hon trivs mycket bättre med Mattes, så ELT-gjorden används bara till tömkörningsgjorden numera då Mattes är för lång till den.

Vad har hästen för behov? Jag har en Mattes med crescent-form som funkar väldigt bra på min häst. Vi har testat en del olika material och fårskinn är det hon tycks trivas bäst med, neopren hatade hon, läder var okej. Jag har alltid levt i tron att stretch alltid är bäst och var lite tveksam till Mattes först då det inte är någon stretch på dem, men hästen är väldigt tillfreds. Jag har även en ELT-gjord som funkar hyfsat bra men märker tydligt att hon trivs mycket bättre med Mattes, så ELT-gjorden används bara till tömkörningsgjorden numera då Mattes är för lång till den.
behöver något som är mjukt, får definitivt inte lägga åt och störa. Anatomisk. Hon har trivts bra med stubben förutom som hade varit perfekt om ludden hade varit längre up och spännen hade hamnat längre upp med. Hon är känslig.

Jag har också en stubben. Men där sitter spännena fast i gjorden och stannar där.
Vet inte vilken modell jag har men den är guldvärd för oss. Hästen är alltid nöjd. Nu på bilden är han hälften rakad så lite fluff syns.

Screenshot_20241203_214635_Gallery.webp

Jag gillar en lång, enhetlig dressyrgjord. Känns som bästa kompromissen mellan häst och ryttarkomfort 😅 Använder bara Mattes numera då deras vanliga anatomiska ligger fint till min hästs form, han reagerar inte alls på den och man slipper oroa sig för skav. Tycker den är genomtänkt och bra utformad även vid spännena, det saknas hos en del modeller tycker jag. Men då hänger det ju på att man inte har övriga behov med delad platta och speciell resår o så såklart!

är inne på vi testar en Mattes Crescent, så får jag bara sälja min equisoft :angel:
Det fina med Mattes är ju att de har flera olika former på sina gjordar efter vad hästen har för kroppsform och för oss som har stora hästar med rejäl bröstkorg går deras dressyrgjordar upp till 100 cm vilket är rätt sällsynt.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
714
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: miumiu
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 146
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 708
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar