Sadelgjordslängd dressyrgjord

C

Cilia86

Nu när jag letar dressyrsadel (har nosat rätt på två begagnade som ja nog ska prova på pållen) kom jag på att jag inte alls vet hur lång sadelgjord jag borde köpa. Med allroundsadel har hon 90-100cm (d-ponny varken spinkig eller grov.. lite tjock nu bara ;) ) Tips och riktlinjer?

Tack på förhand!

Sv: Sadelgjordslängd dressyrgjord

Beror dels på hur långa stroppar sadeln har och hur tjock hästen är såklart! :p
Till de "ädla" men stundvis tjocka små storhästarna jag haft (ca 153 resp. 158) har jag haft 60-65cm-gjordar.
Med nuvarande sadel och grova tjocka "ponnyn" skulle jag behövt 70cm egentligen men klarar det precis och kan dra ihop fläsket en del när den rört lite på sig.

Så - stor häst ca 70cm, lite mindre eller ädlare häst 60-65, lite mindre eller ädlare ponny 40-55?
Bara som en måttstock, men en del dressyrsadlar har bra mycket längre stroppar och då kan det funka med kortare gjordar medans andra har väldigt korta stroppar och kräver längre gjord.

Jag har hört att hälften av det man har på lång gjord blir bra. Och enligt min erfarenhet så stämmer det ganska bra. :)
Alltså så skulle du ha 45-50 om du har 90-100 på lång gjord.

Jag har hört att hälften av det man har på lång gjord blir bra. Och enligt min erfarenhet så stämmer det ganska bra. :)
Alltså så skulle du ha 45-50 om du har 90-100 på lång gjord.

Oj...
45cm är en väldigt kort gjord. Har haft en sån. Och även en 20-centimeters! ;) Visst kan det funka på en d-ponny men då får den inte vara grov och/eller stropparna på sadeln ganska långa..
Eller så fösöker jag bara inbilla mig att min "ponny" är mindre rund än han egentligen är.? :D

På min lillkille har jag en 120 gjord på hoppesadeln och en 75 gjord till dressyrsadeln. Dressyrgjorden kunde kanske vara lite kortare typ 70 hade nog varit perfekt, men 75 gjord går utmärkt oxå. Det viktiga är att dressyrgjorden inte är för kort så spännena hamnar vid hästens armbågar!

beror helt på vad du har för sadel! kan skilja 10-15 cm mellan olika sadlar. så lägg på sadeln du ska ha och mät.

Tack för tipsen! Nu håller jag tummarna för att min "tilltänkta" sadel kommer ligga bra :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 493
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel, har provat en Globus clic som jag tyckte låg bra och passade även mig. MEN har lite frågetecken om kvalitén...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: biffen
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 955
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar