Sadelgjordskav

mahlmt

Trådstartare
En evig följetong för oss. Skavet kommer några dagar efter ritten som mjälliga skorpor i den tunna huden i "armhålan" bakom armbågen. Med Procell salva så tar det bara ett par dagar att få bort.
Någon som har samma problem som jag eller löst detta problem på något sätt?
// Linda

Sv: Sadelgjordskav

Jag har haft problemet med en tidigare medryttarhäst. Den klarade vi genom att dels tvätta med vatten ofta under ritten, (salterna i svetten bidrar till problemet) dels vid sadling lyfta upp frambenet och dra det framåtför att stäcka ut huden.

Sv: Sadelgjordskav

Jag andvänder alltid en ulligull i fårskinn över sadelgjorden, tvättar så mycket som
möjligt i pauserna. Lägg gärna ett par droppar av apotekeks glidsslem i förebyggande
syfte, det har funkat jättebra för mig.
anne

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
556
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: iNTOHiMO
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 618
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar