Sadelgjordar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Horsemanda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 140
H

Horsemanda

Vad föredrar ni för sadegjordar? Läder eller syntet? Varför?

Sv: Sadelgjordar

Jag har läder på hoppsadeln och syntet/sympatex/neoprene på dressyrsadlarna. Upplever att det blir skav av den lädergjord jag haft i dressyr för den är mycket styvare pch bredare än den längre jag har till hoppsadeln.

Generellt sett förderar jag lädergjordar, men rider just nu med en neoprenegjord (rätt vanlig modell).

Gjordar i rep eller textil är hopplösa vad gäller renhållning, plus att fler hästar jag känner fått skav av dessa än läder eller neoprene.

Läder helt klart! Mkt lättare att hålla rena och frächa. Bara dra av efter ridning om hästen vart svettig. Syntet gjordar tar ju tid att torka sen sitter ju svetten kvar. Jag håller mig till lädergjordar jag :)

Själv föredrar jag läder.
Textil går väl, men är svårare att hålla rent, eftersom man måste ha tvättmaskin för att få dom riktigt rena.
Och vem vill tvätta en hårig, svettig gjord i samma tvättmaskin som favorittröjan?

Estetiskt sett föredrar jag lädergjordar. Men använder just nu bara gjordar i sympatex(?) för att de ej ger skav, glider ej lika lätt och är lätta att hålla rena, bara att skölja av efter ridning. Textil är värdelöst.

Läder, alternativt sympatex. Bara att tvätta av utan att det blir grådaskigt som syntet kan bli. Skaver sällan om det hålls rent och ser snyggt ut!

Läder. Härligt material som inte blir tätt mot huden och som blir snyggare med åren om det sköts.

Läder på både dressyrsadeln och hoppsadel. Helt oslagbart!

:)

Läder här med, till både hopp- och dressyrsadeln

Och vem vill tvätta en hårig, svettig gjord i samma tvättmaskin som favorittröjan?

Det har jag absolut inga problem med! :D Känsliga kläder tvättas inte ihop med hästgrejer, men annars går det fint!

De i mitt tycke absolut bästa gjordarna är aerborn humane :love: De är supermjuka: inget skav och inga sura miner fån mitt lite känsliga sto, suger upp svetten och transporterar den till utsidan så hästen slipper bli plaskvåt under gjorden. Dessutom, lösningen på spännena är oslagbar. De löper och ger en optimal tryckfördelning mellan stropparna och är dessutom otroligt mkt lättare att spänna. :love:
aerborn.jpg

Jag har både dressyr och lång gjord av samma modell. Kommer aldrig vilja ha ngn annan gjord.

Däremot, rent estetiskt, så föredrar jag lädergjordar. Neoprengjordar är både fula och hästarna blir jättesvettiga under dem, men visst, de är lättskötta...

Jag har läder på hoppsadeln och syntet (aerogel gjord) till dressyrsadeln. Köpte bara en lädergjord till hoppsadeln för att min vanliga sympatexgjord blev för kort och det fanns inga i rätt storlek. Hade helst haft en areogel gjord till hoppsadeln med, men dom är riktigt dyra och har bara resår på ena sidan (måste ha det på båda sidor) så det fick bli en lädergjord istället... Hästen gillar sympatexgjorden bättre...

Så länge de är bra så tycker jag om bägge delar (så länge synteten är sympatex, textil är ju inget vidare alls...). Har själv både läder och sympatexgjordar. Sympatex är smidigt då det är lättskött - bara att spola av. Men läder är snyggare och har helst det på tävling.

Läder, fast det är nog skönt för hästarna med sån där mjuk lite geléartad syntetsadelgjord. Jag tror det är viktigare hur sadelgjorden är sydd och utformad än vad den har för material. Hata trådsadelgjordar :eek: Min första ponny hade det när han kom, han fick hemska skav av den och den blev äcklig och hade nästan gått sönder.

Kör med läder på hoppsadeln och på dressyrsadeln har vi en syntet lite tillfälligt tills vi hittar en lädergjord som vi tycker om (och dressyrsadeln används väldigt sällan).

Använder läder iaf på hoppsadeln :)! vill ha på dressyrsadeln oxå, men men... den jag har i sympatex är både hel och utfyller sin funktion..

Älska läder!är dom riktigt skitiga är det bara att ta vattenslangen å spola av den och sedan smörja in :)
vill ha resår på båda sidor annars utan, tycker annars att sadeln vill glida åt sidan om det är stumt på ena sidan och resår på andra. tycker nån annan det? eller inbillar jag mej???

Jag använder bara läder gjordar, lättas att hålla rena. Snyggast.. har en lädergjord när jag rider ut hoppar i skogen mm.. och en på bannan..tycker läder gjordar är snyggare också:D

Kör mestadels med lädergjordar. Lätt att hålla rent och bra hållbarhet.

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
490
Senast: iNHALE
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: Zpunk
·
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
881
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka