Sadelgjordar, ett ämne som aldrig tas upp!

M

miss_willow

Vad har ni för sadelgjord?
Vissa säger att om man har en sadelgjord med resår på så får man inte spänna den för hårt.. Borde det inte vara så med vanliga sadelgjordar då också? :confused:

Jag har en Amerigo på min ena, jättemjukt polstrad (måste va latex eller så i den). Resår på ena sidan. Dyr, 1500,-

Den andra har en Pessoa gjord, också väldigt mjuk och följsam, Ganska bred. Resår i båda ändar. Inte billig den heller, 1300,- gav jag...

Har inga gjordar utan elastik numera.... Tror det är skönare för hästen än en stum gjord.

till allroundsadeln har jag en vanlig gjord och en resårgjord (resår i båda sidor.. ej bra att bara ha i ena)

till dressyrsadeln har jag en vanligt gjord och en med resår i båda sidor (den är svart med vit kant och i nått mysko material)

det är lättare att dra åt hårdare med en resår gjord än med en utan resår. men man ska spänna lika med båda

för när ja red på ridskola förut fick jag aldrig dra gjorden lika hårt som en vanlig gjord för då skulle hästen kvävas :confused: ? kvävs den inte lika mycket av en vanlig gjord då ?? :D

man måste nästan dra en elastisk gjord hårdare än en vanlig annar skan resåren glida om man t.ex. galoppar fort i en kurva.

Varför är det inte bra att bara ha resår i ena änden?

jag har en lädergjord med resår i ena änden fråga mig inte om det är bra eller inte. men det funkar för mig o min häst!

Det gör dom inte om du sätter resåren på rätt sida, den ska inte sitta på den sidan du drar på för då drar du sadeln snett! ;)

Hela vitsen med en resårgjord är ju att den är elastisk, den töjer sig när hästen tar i/andas in = bekvämare för hästen, utan att för den skull plötsligt bli för lös när hästen slappnar av, eftersom resåren då "går tillbaka".

Spänner man gjorden för hårt så försvinner ju den effekten. Då kan man lika gärna ha en vanlig gjord. :)

Själv har jag en dressyrgjord modell jättebillig med resår i båda ändar.

ja men det drar ändå bara på ena sidan av hästen när den har sadeln på sig..
det är ju bara ena sidan som kan röra sig

Jag har en kort, breed dressyrgjord utan resår :love:
Inget märke utan handgjord i england av en bekant till min tränare.
Superkvalité :love: :bow:

jag har också en chetack gjord. fast tobacco. dom e super! hur hårt ska man spänna då ? :confused:

Har en tjock gjord , mjuk och luddig :love:med resår i båda endarna , Sen har jag en vanlig utan resår ,
Ska köpa en läder , Men måste köpa dressyrgjord också ,
Kommer troligtvis få hem en dressyr sadel i veckan som jag ska prova , inte för att det hör till ämnet men endå :D
Ska vara en anatomiskgjord iallafall :smirk:

Själv har jag en sadelgjord med magplatta (inbyggd) som eför liten sadelgjorden är 120 och min häst skulle behöva en 140 gjord.. :D

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Hoarfrost
·
Utrustning Har köpt ny sadelgjord i resår, den förra sadelgjorden jag hade var 130 cm det är också denna. Ändå kunde jag spänna den 3 hål kortare...
Svar
9
· Visningar
842
Senast: aglaonema
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka