Sadelgjordar, ett ämne som aldrig tas upp!

nej. men det behövs inte om man har en gjord med dubbel eller tredubbel resår.

Jo, man ska inte dra för hårt med en stum gjord heller, men det är lättare att dra för hårt om man har resår i gjorden!
Jag har bara gjordar med resår. På dressyrsadlarna har jag en dressyrgjord från H**ks, en equiguard med resår i båda ändar i sympatex. Jätteskön gjord som inte var svinigt dyr! Den andra gjordena är en lädergjord, lagom bred och mjukt fodrad, resår i ena änden! Vet inte märke eller pris, fick med den när jag köpte sadeln...

Jag har en Appalosa gjord med inbyggd magplatta. Den är super! resår i båda ändar samt två olika hakar under på plattan. mjuk och skön för hästen. Men ganska dyr! 2400:-
Men jag är nöjd! :)

Jag har denna gjord (dressyrmodell) som förhindrar att sadeln glider fram:
http://www.lillhastenistav.se/ronjagj.jpg
Den hindrade inte den gamla sadeln när den gled fram, men den nya sadeln ligger kvar långt bak tack vare gjorden (glider fram så fort jag byter gjord) :).

Nu måste jag dock sälja den och köpa en kortare storlek då hästen bantat efter sommaren. Om någon är intresserad :idea: :)

Jag såg nyligen en repris av TV4 Plus "Hästliv" och där var det en veterinär som påpekade att många drar åt sadelgjorden alldeles för hårt och/eller alldeles för snabbt. Därför är många hästar ömma i de muskler som sitter under magen där sadelgjorden går. Det kan man bl a se på att många hästar trampar runt när man dragit åt sadelgjorden.

Eftersom många hästar blåser upp sig lite när man ska dra gjorden ska man bara dra något hål i taget. Då hinner hästen anpassa sig och musklerna under magen blir inte klämda.

Jag vet inte om det finns någon bra tumregel på hur hårt man ska dra... hur mäter man det? Men jag har i alla fall själv testat att dra ett hål mindre än jag brukar och sedan rida så. När det gick hur bra som helst tog jag ytterligare ett hål mindre nästa gång... På detta sätt upptäckte jag att jag drog åt tre hål för mycket helt i onödan! Sadeln satt ju kvar ändå! Tyvärr är det säkert så att vi är många som rider med sadlar som inte ligger riktigt bra på hästen och kompenserar det genom att dra åt gjorden hårdare...

(Jag använder syntetgjord med resår i ena änden.)

Jag såg nyligen en repris av TV4 Plus "Hästliv" och där var det en veterinär som påpekade att många drar åt sadelgjorden alldeles för hårt och/eller alldeles för snabbt.

Det där tror jag är jättevanligt, många verkar dra så mycket det går redan i stallet och sedan dra lite till innan de ska sitta upp. Det måste ju vara fruktansvärt obehagligt för hästen.

Speciellt det här med att dra fort! I med stropparna och sedan dras det i ett hårt ryck, även om man kanske inte drar så många hål. Jag föreställer mig att gjorden skulle kunna sitta ganska hårt innan den börjar göra direkt ont, bara man drar tillräckligt långsamt, men det här eviga ryckandet, det måste vara väldigt obehagligt.

Om det finns en tumregel så är jag också intresserad av att höra! Med min resårgjord brukar jag dra så att jag utan problem kan dra ut gjorden några centimeter från magen. Med en statisk gjord brukar jag kolla att jag kan dra handen under gjorden hela vägen runt magen på hästen, så att det känns stadigt men inte hårt och "knipigt". Om det gick att förstå... :confused:

Har en ganska bred vadderad sak från Kavalkade som kom med sadeln. Patsy är inte helt förtjust i den. Varierar med en "anatomiskt" sydd i neprene med resår i båda ändarna, den gillar hon bättre.

jag har en källquists, ni vet, en sån som alla har. resår i båda ändarna har den och är "anatomiskt formad". har två sånna, men ska nog satsa på en lite exklusivare, kanske en sån där från chetak?? :d

Jag har en jaguar dressyrgjord med (tredubbel)resår i båda ändar till dressyrsadeln, kostar 1600kr. Till hoppsadeln har jag en Herve Godignongjord med inbyggd platta med resår i båda ändarna, kostade 2800. Är mycket nöjd med båda, både hur de sitter och me kvalitén. Jag drar ut så de sitter, men kan få in en handflata utan problem. Har aldrig haft problem med en sadel som snurrar eller en häst som trampar runt vid sadling. :bow:

Jag har provat det mesta i gjordväg till min pålla, hon har nämligen sadelgjordskramp så jag har letat efter en gjord som hon tycker bra om, och till min stora förvåning så rider jag numera omkring med en tyggjord med resår i båda ändar.
Jag trodde att det var läder och så brett som möjligt som gällde men icke då, har en jeremy gjord hemma, den är väldigt bred och anatomisk, i läder (till salu fö. om ngn är interiserad) tror jag betalde 1500:- för den.(http://www.jeremyrudgesaddlery.co.uk/images/girth-pedressage.jpg) men den dög tydligen inte :D det gjorde inte heller den lång gjorden i läder som jag hade till min gamla hoppesadel. Inte heller den korta dressyrgjorden, smal i läder dög.
Funderar på att köpa en sådan här:
http://www.jeremyrudgesaddlery.co.uk/images/girth-sldressage.jpg , när vi hade sadelkurs sist så vart jag rekomenderad att prova en sån.
Fö. så brukar jag aldrig använda gjordar med resår i ena änden, det blir en ojämn belastning vilket i värsta fall kan leda till att bommen blir sned om man har otur. Brukar också tänka på att dra lika mycket i båda sidorna.

Till min dressyrsadel har jag en gammal Passierlädergjord, helt utan resår.

Till hoppsadeln har jag en Hubertusgjord av läder och med resår i ena änden.

En "fast" gjord kan du knappast dra åt för hårt, det är däremot lätt hänt med en resårgjord.

Immer

Sadelkramp beror ofta på att en nerv kommer i kläm under sadelgjorden. En bred sadelgjord gör antagligen så att gjorden räcker ända fram/bak till nerven, medan en smalare modell "missar" nerven. Bara att gratulera att du hittat en som passar! :bump:

Jag har två, en anatomisk mjuk med resår i en sida 120cm. Sen en vanlig med resår i båda ändar 130cm.

Jag har en svart anatomiska utformadlädergjord från german line. Mjuk och skön. Tror ajg skulle uppskattat den om jag varit häst :)

Jag har i många år haft gjordar med resår i ena änden och har väl aldrig märkt att de drar snett.. :eek:
Vad grundar du det på?? :confused:

om man nu köper en gjord tills sin häst tex 110 cm.. och väljer resår.. är den då kortare för att resåren ska kunna töjjas ut eller ska man köpa en kortare storlek ?! :confused: nån som fattar vad jag menar?
vilket material är bäst?

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Hoarfrost
·
Utrustning Har köpt ny sadelgjord i resår, den förra sadelgjorden jag hade var 130 cm det är också denna. Ändå kunde jag spänna den 3 hål kortare...
Svar
9
· Visningar
842
Senast: aglaonema
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka