Sadelgjordar å sadeltvång

C

CrazyPiggelin

Är de vanligt att använda lädergjord till westernsadlar eller använder man mest syntetgjordar?

En tränare sa att en kompis häst hade sadeltvång som enligt henne berode på att sadelgjorden va i syntetmaterial. Det visade sig främst vid galopparbete.

Har ni hört något liknande tidigare?? :confused: :confused:

Sv: Sadelgjordar å sadeltvång

Tror att det mer handlar om att man inte har elastiska sadelgjordar på westernsadlar. Engelska sadelgjordar är ju ofta lite elastiska.

Lädergjord har jag nog aldrig sett användas. De som jag har sett är i syntet eller med lite stoppning i syntetiskt lammull.

Man ska inte dra åt för kung och fosterland på en westernsadel. Då ligger inte sadeln bra!

Det är nog mest syntet och repgjordar.

Nackdelen med dom syntetgjordar jag har är att när det blir slitage på ytlagret så greppar materialet under fast i pälsen, vilket kan leda till irritation utan synliga skav.

Hur hårt man ska spänna gjorden kan man ju diskutera, men jag tror nog att dom som sysslar med kor och roping gärna vill att sadeln ska sitta ordentligt i alla fall...:crazy:
Själv har jag den ganska tajt när jag tränar på bana, men nåt hål lösare ute i skogen.

Hej, har oxå haft hästar m sadeltvång. Inget kul faktiskt. Det jag märkte var att sadeltvånget kom oftast då jag inte tränade/red regelbundet.
Var på en föreläsning med en av Sveriges främsta w-ryttare i januari. Då berättade han att den muskel som blir spänd/hård vid sadeltvång, den kan tränas upp då man travar hästen mkt. På så vis kan man förebygga ev sadeltvång.

Alltid lär man sig något nytt :)

/Änglahäst

Jag använder en sadelgjord av neoprene, och den tycker jag är väldigt bra! Har aldrig märkt av någon koppling mellan sadeltvång och sadelgjord, fast det finns säkert. En häst i stallet har sadeltvång och det är i alla fall inte kopplat till sadelgjordarna, för han har provat hur många som helst...

Så om man travar mycket så kan det försvinna?:) Vart sitter dendär muskeln?

Jag köpte en repgjord att ha tills ekonomin ökade så jag kunde köpa en bättre. Men min tös fick skav och blev öm av den. Köpte en neopren gjord och allt blev mycket bättre. Vet inte om det bara var hon som reagerade konstigt av den..

Kan vi inte ptta upp den här tråden o se om någon vet nåt om den där "sadeltvångsmuskelen", om det stämmer o var den sitter... hade varit intresant att veta!

Utmärkt idé !!!!!
Alla som VET var "sadeltvångsmuskeln" eller "sadeltvångsnerven" sitter, berätta för oss ovetande!
Bara inget "jag har hört att" .....! utan fakta !

måste vara blåst..:crazy: Vad är ett sadeltvång?

Gamblers two blue skrev:
måste vara blåst..:crazy: Vad är ett sadeltvång?
Ställer mej samma fråga ! Vi är två som är totalblåsta!:smirk:

Hur yttrar sej "sadeltvång" ? Hur reagerar hästen? Snälla, berätta, ni som har har haft sadeltvångshästar!!! Vi vill också veta!

Sadeltvång är när hästen, helt omotiverat, försöker tvinga på dig en sadel som du inte vill ha, där bommen är tillverkad i pressat sågspån och ”lädret” är från Indien och går att riva som papper…

Listen & learn ;)

Skymtar jag en viss droppe av ironi här? ;)

För er som VILL veta är sadeltvång (eller sadeltrång som vissa säger, jag är mycket förvirrad, vilket uttryck är "rätt"?), är vad jag vet när hästen i samband med att man drar åt sadelgjorden antingen bara trillar ihop eller "exploderar", typ far i taket.

Själv skulle jag tro att det i många fall kan ha att göra med oförsiktiga ryttare som drar sadelgjorden alldeles för hårt, men jag tror inte det är helt otroligt om det är en nerv som kan komma i kläm efter en upplevelse jag hade med en häst. Hon ramlade bara ihop en gång när jag sadlade henne, rakt ner på stallgången.
Skitläskigt var det, men hästen var ju hel men jag lyckades slita sönder örat lite då den lyckades komma i kläm på nåt vänster. ;)

Har även hört att den där nerven skulle kunna ligga mer ytligt och utsatt på quarter och araber. Men det är möjligt att det är en myt, har absolut inga fakta. ;)

TDJ skrev:
Sadeltvång är när hästen, helt omotiverat, försöker tvinga på dig en sadel som du inte vill ha, där bommen är tillverkad i pressat sågspån och ”lädret” är från Indien och går att riva som papper…

Listen & learn ;)
Jag skymtar en aning ironi, men, jag köper din förklaring, det låter faktiskt rimligt ! :smirk:

Det är bra att du försöker sprida lite ljus över detta mystiska begrepp, men fortfarande ligger nivån på ”jag har hört” och ”jag tror att det är så här”.
Vore intressant att höra om någon verkligen vet något om den där nerven/muskeln som eventuellt ligger ytligare på Quartrar/Araber…

Absolut, håller verkligen med dig, tänkte jag skulle skriva vad det hela handlade om bara eftersom endel inte verkade förstå vad det handlade om i huvudtaget. :)

Men som sagt, jag är ingen stjärna på området och vet ingenting om det med säkerhet... så det får någon annan stå för. ;)

TDJ skrev:
Det är bra att du försöker sprida lite ljus över detta mystiska begrepp, men fortfarande ligger nivån på ”jag har hört” och ”jag tror att det är så här”.
Vore intressant att höra om någon verkligen vet något om den där nerven/muskeln som eventuellt ligger ytligare på Quartrar/Araber…
Finns det ingen ET här på forumet? Min förra ET sa absolut att det handlar om en nerv som dessutom är förbunden med en nerv i nacken...och ja, det ska tydligen vara extra på QH och Arab. Hade en hyresgäst vars häst formligen exploderade vid sadelgjordsspänning. Hon fick ta det väldigt sakta, lirka, longera en stund och sen spänna lite till och longera en stund innan det gick att sitta upp....
.........
.........
.........och så skulle en annan hyresgäst hjälpa till med ridning under en tid, hästen far i luften vid sadelgjordspänning, hoppar och studsa som en galning i stallgången, tjejen visste inte vad hon skulle göra så hon gick ut och lämnade hästen själv där inne...det tystnade och hästen stod som ett ljus när hon kom in och sen gjorde hon aldrig om detta med denna tjejen;)...krånglade inte heller vid uppsittning förutom med sin ordinarie matte då som alltid fick göra samma procedur varje gång...
.........
.........Sadeltvång eller smart uträknande häst?...inte vet jag...

Sadelgjordar är en hel vetenskap, en del säger si och en del säger så men vad jag har fått lära mig är att man inte skall använda neopren gjordar om man skall rida LÄNGE, då kan det nämligen bli brännskador pågrund av friktionen gör att det blir varmare och varmare. Detta är vad jag har hört av tränare, jag har aldrig använd neopren gjord av den anledningen.

När man väljer att ha repgjord så skall man tänka på vilket meterial den är gjord av, såvida den inte är gjord av Mohair så skall man inte köpa någon, anledningen till repgjorden är för att när man rider ute i terrängen kan det komma in småsten och smuts och grus i sadelgjorden och om man då använder en repgjord så ramlar smutsen ut mycket lättare och orsakar inte skav och sår.

när jag väljer sadelgjord så vill jag har antingen repgjord eller vadderad gjord, helst lammull..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 131
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 487
Senast: Destiny_D
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka