Sadelgjord till sadel med tre remmar?!

lisahjelmgren

Trådstartare
Har köpt Passier Optimum med tre lika långa remmar på var sida men min gjord har bara två spännen. Sadelåterförsäljaren har semsterstängt... Och jag undrar om ngn kan tipsa om lämplig sadelgjord? Passier verkar inte ha ngn gjord med fler än två spännen...?

Tacksam för tips!

Sv: Sadelgjord till sadel med tre remmar?!

Jag har aldrig sett en sadelgjord med tre spännen. Varför vill du ha en med tre spännen? Du använder ju två av tre stroppar, oftast den första och den sista och lämnar den i mitten fri. :)

De flesta sadlar har tre stroppar och det vanliga är attman bara anvädner två, de som passar bäst, om sadeln har en tendens att åka framåt elelr bakåt.

har sett flera olika modeller på dressyr gjordar med 3 spännen i div fyndlådor, allt från 25kr till 250 har de kostat och kvalité därefter.

hittar du inget så kan man ju alltid låta en sadelmakare sy en rem med spänne i varje ände och ha utanpå gjorden för den mittersta remmen

Tack för tipsen! Jag tycker det verkar räcka med att spänna första och sista remmarna, men då hänger ju den mittersta och fladdrar löst (långa stroppar...)

Det är en dressyrsadel alltså?

Kieffer har haft en fin neoprengjord med tre spännen till sin Master-modell. Kanske kan vara svår att få tag på nu när Master är rätt gammal som modell.

men det är ju bara att stoppa ner den lösa ihop med de andra...

har 3 stroppar på min sadel och jag tar bara den lösa ner i en av hällorna om det är två separata.. och nu när jag har alla ner i samma "hälla" så är det bara att stoppa ner den lösa där.. försökte hitta en bild men hade ingen bra där det syns

Antingen så använder man två av stropparna som någon redan har svarat eller också så använder man en sadelgjord och en förgjord, som är en smal sadelgjord med ett spänne.

Jag har en sadelgjord som har tre spännen, tror den är från Ge-Kås / Ullared. Matchar inte sadeln alls, men funkar väldigt bra.

Dock är det vanligast att bara använda 2 av stropparna.

Du använder de två som passar bäst på hästen. Den tredje låter du bara hänga. (eller tar bort den)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
R
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 083
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 418
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden