Sadelgjord passande Henri De rivelsadel

Tättran

Trådstartare
Vad är det för skillnad på en dressyrgjord och vanlig hederlig gjord.
Jag har en dressyrgjord på 40 cm och den är jättesvår att spänna, får knappt tag i stropparna när man ska sadla.
Vad använder ni och vad tycker ni är bäst?
Tättran

Sv: Sadelgjord passande Henri De rivelsadel

En dressyrgjord är kortare än en vanlig gjord :p

Men 40 cm låter ganska kort, jag hade 50 på min häst på sommaren och 60 på vintern (pga pälsen och vinterhull :p) när jag hade en HdR-sadel.

Alla dressyrgjordar passar dressyrsadlar (med långa stroppar). Köp en längre, en elastisk eller banta hästen!

//karin

Jag kör helt enkelt med en 14strängad som är så lång 1m så att jag med lätthet kan dra mera under ridning utan att hoppa av . Han drar upp magen ganska mycker under ridningen. Skulle aldrig kunna dra så mycket redan från början.

jag har också en HDR och har en top reiter gjord 40 cm som jag drar ca 4 hål på varje sida och jag har en stor islänning 146, men förmodligen är din för fet så rid mer och minska kraften så ska du nog se att det funkar

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 470
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar