Sadelgjord, med eller utan resår?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lindgreen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 896
Sv: Sadelgjord, med eller utan resår?

Med resår i båda ändarna eller ingen resår alls, med resår på bara ena sidan lär det bli ojämnt tryck. Jag har hört att det är bäst att ha en resårgjord med tre "lager" resår för om sadelgjorden har det så riskerar man inte att spänna för hårt.

Själv har jag en sadelgjord med resår i båda ändarna men bara två lager resår.

Jag red ett fullblod ett tag som har sadeltvång. Jag har prövat att ta min gamla dressyrsadelgjord med resår på båda sidorna (en Albion, tror att hela sadelgjorden var resår inuti men läder utanpå) och när jag red med den så minskade hans sadeltvång. Vanligtvis har han en sadelgjord med resår på bara ena sidan.

Jag är med dig. Rejäl resår på båda sidorna. Jag är ganska klen, så jag brukar tänka att jag ska inte kunna tänja ut resåren när jag står och håller i gjorden. Resåren är bara till för att sadelgjorden ska flexa bättre och därmed vara bekvämare. Den är inte till för att kunna dra sadelgjorden hårdare.

Med resår i båda ändarna eller ingen resår alls, med resår på bara ena sidan lär det bli ojämnt tryck. Jag har hört att det är bäst att ha en resårgjord med tre "lager" resår för om sadelgjorden har det så riskerar man inte att spänna för hårt.

Själv har jag en sadelgjord med resår i båda ändarna men bara två lager resår.

Jag red ett fullblod ett tag som har sadeltvång. Jag har prövat att ta min gamla dressyrsadelgjord med resår på båda sidorna (en Albion, tror att hela sadelgjorden var resår inuti men läder utanpå) och när jag red med den så minskade hans sadeltvång. Vanligtvis har han en sadelgjord med resår på bara ena sidan.

Okej, toppen! Tack så jättemycket för svar!

Jag är med dig. Rejäl resår på båda sidorna. Jag är ganska klen, så jag brukar tänka att jag ska inte kunna tänja ut resåren när jag står och håller i gjorden. Resåren är bara till för att sadelgjorden ska flexa bättre och därmed vara bekvämare. Den är inte till för att kunna dra sadelgjorden hårdare.

Okej tack, då kör jag nog på resår på båda sidor, spänna jämnt och se till att det är helst tre lager på resåren, så att den inte är för "lätt" att dra i när man drar mellan händerna! Tack så mycket!

Jag kan inte ha resårgjord. Jag tycker de är fruktansvärda att rida med. Det känns som om det skulle vara sjögång när man sitter upp. Så jag har alla mina gjordar utan resår vilket inte alltid är så lätt att hitta.
Men om man nu gillar resår så skall man nog ha i bägge ändar.

Jag skulle aldrig använda en gjord med resår på bara en sida,
det känns inte bra tycker jag.

Jag har enbart dressyrgjordar och alltid med resår på båda sidor eller ingen resår alls (men då orkar jag inte dra åt ordentligt så de använs knappt).

Jag är mycket noga med att spänna lika mkt från båda sidor och att man spänner kanske 2 hål, spänner 2 hål på andra sidan, tränsar eller nåt, spänner lite till och så vidare.

Jag tror det inte uppskattas alls från hästen om man spänner allt på en gång.

det där beror helt på kvaliten... resåren på mina gjordar är så hård att jag inte kan dra ut den med handkraft. så ska det vara! men mamma kom hem med en gjord från hööks i går, shit vad dålig den var. :crazy: resåren var så smal och tunn att jag kunde dra ut den flera cm utan större ansträngning. dessutom var plattan snedsydd. man får vad man betalar för....

Enl en profissionell sadelutprovare och sadelmakare ska det vara resår på båda sidor. Sedan får man se till att inte dra för kung o fosterland. Det tycker jag också verkar bäst.

På min häst funkar det inte hur bra gjorden än är. Jag har testat med en OS gjord och det blev sjögång där med. När jag sedan köpte sadel därifrån så fick jag specialbeställa en gjord utan resår, den tog längre tid att göra än att få upp sadeln.
Sadeln har jag idag inte kvar men gjorden släpper jag aldrig...

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
976
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
400
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 327
Utrustning Har köpt ny sadelgjord i resår, den förra sadelgjorden jag hade var 130 cm det är också denna. Ändå kunde jag spänna den 3 hål kortare...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka