sadelfråga

Sv: sadelfråga

Jag har en relativt bred häst som min Childeric är måttad till och rider de andra träningshästarna i Childericen OM den passar - annars i hästens egen sadel. Just nu har tur och sadeln passar samtliga hästar.

/Malin

sandrus_1234 skrev:
Jebb, och den borde egentligen ligga på utrustning;) :devil:

Kanske det, men nu diskuterar vi ju faktiskt sadlar för islandshästar:angel: . Då tycker jag att denna tråden är rätt placerad.

När det gäller användningen av Childeric sadeln på flera hästar, trots att den är måttbeställd, är argumenten:

- islandshästar som ras, är ganska likvärdigt byggda, om man jämför med andra raser. Vilket gör att sadeln ofta passar flertalet.

- Sen vet jag att erkända tränare måttbeställer sadel till sig själv, men tar "normal" när det gäller anpassningen till hästen. Vilket också gör att den passar flertalet hästar.
Man kan alltså måttbeställa den till sig själv, hästen eller både och!

En "normal" bom passar mkt sällan en islandshäst.

Jag har haft ett tiotal sadlar av MYCKET olika modell igång för att alltid ha en som passar när jag haft olika hästar.

Det gäller nog att våga se att många tränare använder den sadeln DE gillar, och sedan får hästen anpassa sig.

Titta noga ska ni få se på avelsbedömningarna. På flera hästar kan man se muskelatrofier i sadelläget som ger ett exakt avtryck efter tränarens favoritsadel. Så klart den passar då, när man liksom format ryggen efter sadeln i några månader.

Men man kan inte göra så mkt åt det :(

Det hjälper liksom inte att skicka med en måttad passande sadel om du skickar en häst på träning, tränaren tycker bara det är dravel och trycker ner sin egen ändå :cool:

Tim - som har hästar med 95-160 graders bomvinkel, olika rak/svängd rygg och olika längd på ryggen.

Ofta är islandshästar korta i ryggen. Välj därför en kort sadel, t ex Globus Clic dressyr.

Nu har vi iof kommit i från den första frågan...men men!

Jag undrar hur ni resonerar som köper så dyra sadlar om er häst musklar på sig??
Kanske mycket bra andrahandsvärde på dessa sadlar??

Mitt råd, när det gäller att köpa en Childeric, är att göra det när hästen är färdigväxt och musklad. ;)

För övrig är andrahandsvärdet väldigt högt!

Jag har en häst med väldigt svårt sadelläge. Otroligt bred bröstkorg, jättekort rygg och ingen manke. Plus att hon ät väldigt känslig och blir springig för att balansera upp när sadeln åker fram. Jag gick på alla nitar bl a den att köpa en jättedyr "kvalitetssadel" som var väldig populär bland "alla" islandshästmänniskor under en viss tid. Vi var dessutom på kurs på ett stort återförsäljningsställe och provade ut denna sadel för en massa pengar. Efter bara en kort tid förstod jag att denna sadel inte passade bättre än de andra och åkte till en stor hästaffär med stort seconhandlager plus utbildad och intresserad sadelutprovare, bytte ut min svindyra mot en vanlig dressyrsadel 16" för 3000 kr. Den passar henne strålande och vi älskar den!

Mitt råd till dig är att åka till ett ställe som provar ut en sadel som passar just din häst, ett ställe som inte är återförsäljare för ett fåtal islandsmärken. Detta begränsar nämligen oerhört mycket då många islandssadlar är snarlika och det är tyvärr ej våra islandshästar:crazy: !

Die_Frau skrev:
Men om man har många hästar? Nu vet jag ju att många av våra svenska tränare rider flertalet av sina träningshästar i sin Childeric. Men om sadeln då är måttad efter en häst....
Har nämligen ett 10 tal hästar varav (+/-=) 4 är ridhästar. Har funderat på Childeric men känner att köpa en måttad sådan till endast en häst är ohållbart. Vilka hästar ligger den bra på rent generellt och i vilka storlekar/mått rider de flesta tränare i? (Vet att det här är en på gränsen till inkompetent fråga, men hoppas ni överser med det. Är naturligtvis medveten om att det inte finns en sadel som passar alla hästar, vet även att det finns flera erkända och "seriösa tränare" som rider med samma sadel på sina hästar varesig den passar eller ej)

Jag har 3 hästar, innan vi hade inbrott i stallet hade jag 3 sadlar.
Dvs en till var häst och jag kunde inte byta mellan dom.
Så nu har jag en bomlös för att ha en som passar alla 3.

Konstigt tycker jag att tränare kan rida 10 hästar om dagen i samma sadel när mina inte kunde ha varandras sadlar.

*KL*
Weii, jag vet den är helt underbar :love: Jag är såå glad. Fast mamma sa att vi får vänta tills nästa tävlingsesong eller där kring jul, vi får se. Men trodde aldrig hon skulle vara så "givmild":rofl:

:idea: Den som väntar på nått gott väntar ALDRIG förlänge!!

Jag rider med Pioneer, dom är jätte sköna,både för häst och ryttare!
Dom kostar bara 8900 ink. sadelgjord, stigläder utprovning och sadelöverdrag!
Verkligen att rekomendera!!!

Jar har Ástund oxå, många e jätte avis på den sadeln me ja tycker bättre om min Pioneer:D

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 494
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka