Sadelfråga

D

Disab

Jag använder nu socksadelen som Börjes har men vill egentligen ha en riktig westernsadel då jag skulle vilja ha "knoppen" att hänga mig i ibland. ;-) Men det är ju en djungel det där med sadlar.

Jag har vid bom på stocksadeln och den är 18 tum. (jag har stor och bred rumpa). Hästen är en stor och grovs bruksnordis men lite svankrygg. Inte speciellt hög eller låg manke.

Sadeln får heller inte vara för dyr. Runt 6 000 i alla fall.

Tips emottages,.

Sv: Sadelfråga

Sadeln är nog det viktigaste man har när man tränar. En sadel som ligger illa kan förstöra en hel häst.. Min rekomendation till alla som ska köpa ny sadel är kontakta närmaste sadel försäljare och be dom prova ut en sadel till din häst. Många av western butikterna i dag säljer även begagnade sadlar!! =)

lycka till

Jag har faktist ingen aning.. är väll lite skeptisk till bomlöst. Men det grundar nog bara i okunskap. hehe...

Bomlöst kan vara jättebra, men de är oftast inte lika stabila som en bomsadel, de glider lättare i sidled tex. Oftast behöver man en specialpad som bildar kanal för ryggraden eftersom bomlösa sadlar oftast inte har någon kanal för ryggraden. Och så får du inte tävla med bomlös sadel i de lite högre klasserna i western.

Sweet skrev:
Bomlöst kan vara jättebra, men de är oftast inte lika stabila som en bomsadel, de glider lättare i sidled tex. Oftast behöver man en specialpad som bildar kanal för ryggraden eftersom bomlösa sadlar oftast inte har någon kanal för ryggraden. Och så får du inte tävla med bomlös sadel i de lite högre klasserna i western.

Tja, angående tävlandet så är jag bara en fritidsryttare. :-)

Disab skrev:
Vad tycker ni om bomlösa westernsadlar?
Det finns inga bomlösa westernsadlar ! Alla westernsadlar har bom ! Men det finns bomlösa med horn!

Bill skrev:
Det finns inga bomlösa westernsadlar ! Alla westernsadlar har bom ! Men det finns bomlösa med horn!

Besserwisser! ;)
Där jag har hittat dessa så står det i alla fall att det är en westernsadel. Då är det för mig en westernsadel. :)

Haha, det var väl lite tokigt :p
Jag har en bomlös westernsadel som jag ska sälja men den är nog tyvärr försmal för din häst ;) men den har horn och allt och är ganska stadig att sitta i.
Tycker att det är helt ok med bomlösa westernsadlar eftersom "vanliga" westernsadlar inte heller har kanal för ryggraden så man är van vid att man behöver en bra padd till sadeln. Min känns som en vanlig westernsadel förutom att den lättare formar om sej efter hästen.

Totola skrev:
Haha, det var väl lite tokigt :p
Jag har en bomlös westernsadel som jag ska sälja men den är nog tyvärr försmal för din häst ;) men den har horn och allt och är ganska stadig att sitta i.
Tycker att det är helt ok med bomlösa westernsadlar eftersom "vanliga" westernsadlar inte heller har kanal för ryggraden så man är van vid att man behöver en bra padd till sadeln. Min känns som en vanlig westernsadel förutom att den lättare formar om sej efter hästen.

Hur sitter den? Många säger ju att bomlösa sadlar är svåra att få att ligga still.

Min ligger väldigt stadigt. Det beror på att framvalvet är ganska rejält så det stoppar vid manken t ex vid uppsittning. Skulle vilja påstå att den ligger lika stadigt som vilken westernsadel som helst bara man spänner gjorden ordentligt. Den är iofs tyngre än t ex Stall Vrås westernsadlar skulle jag tro, för min väger sisådär 8kg.
Den är också lite fastare i materialet. Har importerat min från USA, priserna ligger ju lågt nu. Det är en bra kopia av Sport Saddle.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Min Prestige Leonardo är för uppbyggd bak och för smal i kanalen för hästen vi lagt den på, så jag spånar på möjliga "efterträdare"...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: caballus
·
Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 787
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka