Sadelfråga till otränad fjording

TCJ

Trådstartare
Hejsvej!
Jag tänker satsa på en W-sadel av bra märke som är helt utpassad till min fjorda. Kommer kosta mig massor, men det är det ju värt.

Nu till frågan, Innan hon har byggt de musklerna/tappat fettet som hon måste för att få en "normal" kroppsform, hur skall jag göra med sadel då?

Ska jag rida i hennes halvdåliga (Skitsadel, western, kostade nog högst 2tusen som ny och är en typisk amatörsadel) sadel och hur påverkar det ryggen?

ELler skall jag rida mestadels barbacka?
Kan jag överhuvudtaget bygga upp rätt muskler med en skitsadel? Om det påverkar hennes rygg negativt, blir inte allt uppåner för oss då?

Jag planerar att endast motionsrida henne i skritt och trav, långa turer, i sommar. För att hon ska bränna fett och bygga kondition.
Bör jag göra det barbacka, eller är det vilket som eftersom vi inte jobbar med ryggen på samma sätt som vid seriös träning?

Jag vill verkligen att allt skall bli rätt och hon ska må bra!

En annan sak. Jag har skrivit fodervärdskontrakt på 2 år. Efter det får ägaren se om hon vill sälja, ska jag lägga ut de här 10-15 tusen kronorna på en sadel, eller vänta de där 2 åren tills jag vet att hon blir min?!
Och hur löser jag sadel-problemet under tiden då?

Många frågor blir det :crazy:

Sv: Sadelfråga till otränad fjording

man kan väl rida seriöst barbacka? i do iaf, haha. bra mycket bättre än med skitsadel. däremot ska man nog inte rida bara barbacka, eftersom belastningen blir så koncentrerad. antar att du kommer tömköra en del osv, så då borde det väl vara lungt.

om jag vore du skulle jag köpa en bra sadel med hyfsat andrahandsvärde, och sen inte måttbeställa förns allt är säkert.

Försök hitta en hyfsad, begagnad sadel som du kan ha ett år. Då har fjordis bantats ner till rätt storlek och du har kommit närmare ett beslut om ev. köp. Lägg inte 10-15000 på en sadel till en häst du inte äger. Lägg de pengarna i kassan du ska köpa henne för. Sen kan du köpa sadel.

Nej du har rätt i att jag inte ska köpa sadel innan jag köpt hästen, :banana: Jag är så ivrig bara :p

Men då köper jag en bättre begagnad i juli då jag får pengar, och tömkör och varierar ridningen med sadel å barbacka :)

Du kan lugnt rida barbacka, det har människan gjort i tusentals år. ;) När man sitter barbacka så glider man hela tiden omkring och belastar olika delar av muskulaturen på hästens rygg, och är du inte helt avsevärt tung kombinerat med supervassa sittben så ska det inte vara någon fara! Om du vill kan du köpa en billig ridgjord och en vojlock med stoppning och kanal, det fördelar din tungd en aning.
En väl ansedd sadelmakare (!) sa till mig en gång att den bästa sadeln till hästen, det är den mänskliga rumpan det! ;) Och det tror jag absolut stämmer!
Annars kan du ju köpa en bomlös sadel, den kan du ju säkert ha även på en annan häst om det skulle bli så tokigt sedan! De finns ju både i westernmodellen och lite mer traditionella former!

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 137
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31