Sadelfråga! FORT

TCJ

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av syntetsadlarna i märket Norton?
Jag har fått ett erbjudande ang en sådan, och säljaren begär 2tusen (oanvänd)

norton.jpg

Sv: Sadelfråga! FORT

fanns inte den uppe på tradera innan?Kankse annan sadel..
Ingen erafrenhet av den men priset är ju inte så högt...

Hm..
det finns tre stycken syntetsadlar som ser identiska ut med varann (har sett alla modellerna IRL), och det är just Norton, HorseSaver och HiLite.
HorseSaver finns det både bu och bä om (sök på forumet), själv hade jag en sådan åt min häst under åren 01-02, och den dög utmärkt.
Men ja, på Lillhästen i Stav, www.lillhastenistav.se tar de ju bara 1920 :- för en HorseSaver, så om den är begagnad är det nog lite överpris tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Jomen. Horsesaver som jag kan köpa från Lillhästen i stav kostar ju också 2tusen, men där får jag mer information om märket och hjälp av personal.

Nu köper jag ju från privatperson, därför är andra människors erfarenheter viktigare! :)

Den är helt ny.

Men om horsesavers är "identisk" med denna, kanske det är likabra att köpa en ifrån Lillhästen!

Sant.
Jo, de är identiska med varandra till utseendet (således skulle det inte förvåna om de är det till uppbyggnad också), så ja.
För övrigt finns det ännu ett märke som är identiskt med dessa tre, Olympic.

Men då satsar jag på Lillhästen då, känns tryggare att köpa från ett företag!

Jag gillar ingen av dessa syntetsadlar dvs. Norton, Hilite och HS. Tycker inte de ligger bra på speciellt många hästryggar och dessutom så slits de relativt fort i jämförelse med en lädersadel. Skulle varmt rekommendera dig en beg. lädersadel i stället. Säg att du kan tänka dig att lägga 2500:- på en beg. lädersadel inkl. tillbehör eller runt 2000:- utan tillbehör. Då får du defintivt mycket bättre utbud, visst det kryllar inte av sadlar i den prisklassen men en och annan finns det faktiskt. Det går att hitta äldre sadlar, märkessadlar som visserligen har Många år på nacken men som kan hålla många år till om den är hel och fortsättningsvis även sköts korrekt. Det finns t.ex. beg. levasadlar, jag har sett dessa på nätet för allt från en femhundring till tvåtusen kronor. Min systers d-ponny har en sådan allround och den är dunderbra för de pengarna. Ponnyns kostade en tusenlapp. Jätteskön att rida, ligger kanon och då har vi haft sadeln i kanske 10 år och innan dess hade den några år på nacken också och den håller säkerligen ett par år till. Dessutom är det oftast Mycket lättare att sälja en begagnad lädersadel än en syntet om du skulle vilja göra dig av med den sedan.

Det finns visserligen en och annan bra syntetsadel, från t.ex. Wintec men de ligger ju i en annan prisklass en den sadeln du var ute efter. I övrigt så har jag nästan bara stött på skräpsadlar när det gäller billigare syntetvarianter..

Hej!
Jag skulle säga tvärtemot, hälldre en syntetsadel och en billiga lädersadel.
Lädersadlarna behöver oftast stoppas om om man köper en äldre, dom är inte så bekväma och ofta snedsuttna.
Då köper jag hälldre en nyare syntetsadel.

Hej.
JAg har en sigma, den ligger i samma prisklass(betalde 1000kr för dressyr obetydligt begagnad, inklusive frakt och renörningsspray)
personligen tycker jag den är skönare än griffin och HS. Hästen verkar också gilla den :)
Har även en wintec isabell :love: Den kostar inte lite mera begagnad men det är en riktigt bra och skön sadel till det priset.

Åååååh! Har du en Wintec Isabell? Med ullstoppning?
Det letade jag efter förut (och är fortfarande lite på jakt efter en sån, förutsatt att nya hästen kan ha en), MEN de finns ju bara sådan med Cair, och jag vill ha med vanlig traditionell ullstoppning.
Undrar om de överhuvudtaget finns längre, då alla ställen jag sett dem på/ pratat med personal så finns de inte... :confused:

Lite (väldigt mycket kanske) offtopic... :crazy: Sorry!

Jag har en med ull, skulle hälldre ha en med cair :smirk:
Nya finns dom nog inte längre, däremot finns det begagnade till bra priser :)

Nu blir jag riktigt avundsjuk!
Du kan ju alltid PMa om den skulle bli till salu, när jag letade ny sadel till henne för ca ett år sen fanns det INGEN Wintec Isabell med ullstoppning till salu, men mängder med Cair :(

Jag hoppas inte den blir tillsalu. Just nu passar den inte hästen men vi ska prova att bredda den yttligare(nu är den vid bom..) HOppas då den ska börja passa igen. Gillar sadeln skarpt!

Var inne på annons sidorna idag, fanns ett gäng bates tillsalu. Lite sugen på en sådan. Dom kostade från 9000kr, och det kan det kanske vara värt?

Hmmm är du säker på att det är privatperson...

Vet att där jag handlar distansträns samt NEONROSA lindor (märks att jag är stolt över dessa...)
Åter till saken, där säljer de Nortonsadlar 2000kr inklusive moms OCH FRAKT...
Har du kollat vad de tar utan frakt, är de de jag tror är de aldrig omöjliga.
Har prutat själv vid större köp (1000kr och mer)

Har du kollat saken ordentligt?

Annars har inte provat Nortonsadlar men däremot haft benskydd norton SUVERÄNA..
häls Turbos

Passar den hästen så är det ju inget att snacka om!
Har du fått den utprovad? Tänk på att bommen är väldigt rak i dom, precis som i HS...

turbos skrev:
Annars har inte provat Nortonsadlar men däremot haft benskydd norton SUVERÄNA..
häls Turbos

Håller med om det! De är super! :love: :bow: Har haft en uppsättning (senskydd fram, kotskydd bak) till pållen i 1½ år nu och de är i fint skick ännu. Nytvättade ser de ut som nya! :)

Precis...
Lika snygga låååång tid.. Bra pris bara fördelar..
Enda felet finns för många färger..
hälsn turbos

Jag har inte kollat upp närmare om det är privatperson eller ej. Men jag antog det då jag fick ett mail av en tjej som hade en sådan sadel.

Domino
Nej jag har inte fått den utprovad, utan tar hem den å provar, passar den ej skickar ja tillbaka.

Tillägg till alla
Sadeln kommer jag använda i ca 2 år, då hästen bantar och bygger upp sig lite, efter 2 år är det meningen att jag ska köpa henne, och köper sedan en annan sadel när hon är färdig i kroppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 079
Senast: Thaliaste
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 903
Senast: maddie202
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka