Sv: Sadelfråga! FORT
Jag gillar ingen av dessa syntetsadlar dvs. Norton, Hilite och HS. Tycker inte de ligger bra på speciellt många hästryggar och dessutom så slits de relativt fort i jämförelse med en lädersadel. Skulle varmt rekommendera dig en beg. lädersadel i stället. Säg att du kan tänka dig att lägga 2500:- på en beg. lädersadel inkl. tillbehör eller runt 2000:- utan tillbehör. Då får du defintivt mycket bättre utbud, visst det kryllar inte av sadlar i den prisklassen men en och annan finns det faktiskt. Det går att hitta äldre sadlar, märkessadlar som visserligen har Många år på nacken men som kan hålla många år till om den är hel och fortsättningsvis även sköts korrekt. Det finns t.ex. beg. levasadlar, jag har sett dessa på nätet för allt från en femhundring till tvåtusen kronor. Min systers d-ponny har en sådan allround och den är dunderbra för de pengarna. Ponnyns kostade en tusenlapp. Jätteskön att rida, ligger kanon och då har vi haft sadeln i kanske 10 år och innan dess hade den några år på nacken också och den håller säkerligen ett par år till. Dessutom är det oftast Mycket lättare att sälja en begagnad lädersadel än en syntet om du skulle vilja göra dig av med den sedan.
Det finns visserligen en och annan bra syntetsadel, från t.ex. Wintec men de ligger ju i en annan prisklass en den sadeln du var ute efter. I övrigt så har jag nästan bara stött på skräpsadlar när det gäller billigare syntetvarianter..