K

KikkiMG

Jag har en ganska kort häst med lite högre, manke och det verkar var stört omöjligt att hitta en sadel att rida distans i, av Montsegur får jag ont i ryggen och av det mesta annat får hästen ont i ryggen (de kommer får långt bak) Är det någon som har haft samma bekymmer och har löst det, snälla berätta hur?
Ger snart upp distansen...
Kikki

Sv: Sadel!

Har du bara provat sk. distanssadlar eller har du provat bomlöst och westernsadlar med? Det skulle ju kunna vara ett alternativ om du kan hitta en sån.

vet att min förra medryttarhäst som hade kort rygg med markerad manke (arab) var svår att hitta sadel till. Den enda sadeln hon älskade (dvs inte rörde en min när man spände sadelgjord, satt upp , galopperade m.m.) var american sports saddle. Tyvärr är den svår att få tag i här i sverige men kan finnas beg om du går på ebay uk eller liknande. Den är perfekt för distans!:bump: (om man är villig att lägga ned lite pengar).
Neywaz här i forumet har den (det var hennes jag lånade) och har tävlat många mil i den.

:-)

Hector-sadel?, nån uppbyggd bomlös, typ Star-trekk eller nån variant av westernsadel som ngn annan föreslog...? Det finns ju speciella korta varianter både på bomlös och western....
Sen kan man ju alltid bygga upp ex en bomlös extra med schabrak med fickor som man lägger stoppning i...

Rekomenderar varmt att ha renskinn under också för hästens bekvämlighet....

Skulle satsa på en bomlös. Själv har jag en torsion till min arab som är bred, kort och har manke.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka