M

Mr Corvette

Hej Vänner !!
Är alldeles grön här på Buke o inom ridsport oxå, så jag har precis köpt mej ett varmblod och tänkte fuska lite i western, mitt problem är att jag provat ett antal sadlar och det verkar som om manken tar i sadlen på allihop, är detta något som är vanligt, eller att jag eller hästen är vanskapt :D
hur lösa ??
Mvh Magnus.

Sv: Sadel !!

Välkommen till Bukefalos,

Det låter allt lite konstigt, din fråga är lite svår att svara på utan att se häst eller sadel.. ligger sadel på rätt ställe? Har du bilder att visa?

Låter som en kanske för bred och för låg gullet höjd. Testa en sadel med högre gullet höjd. Ligger den bra i bredden bakom manken kan du ha samma bredd, annars testa en smalare.

Hej
När jag började testa western hade jag turen att bo nära en tränare som visste några elever och kompisar som skulle sälja sina sadlar, han valde ut några till mig som jag kunde prova under träningen, så fick jag en sadel som passade min häst. :bump:

Ett litet tips.
Kazam

Hej Vänner!!
har fått tag på en ganska hyfsad sadel nu, fick en handgjord mexican saddle av min flickvän :)
(Tror den heter Chorro ay Mexico) Och det bästa är att den ligger som om den var gjord för lilla pållan :)

Senast ändrad av en moderator:

Bra att du hittat en sadel, annars hade jag tänkt tipsa om en, fast då behövs det ju inte :D

Mr Corvette skrev:
Hej Vänner !!
Är alldeles grön här på Buke o inom ridsport oxå, så jag har precis köpt mej ett varmblod och tänkte fuska lite i western, mitt problem är att jag provat ett antal sadlar och det verkar som om manken tar i sadlen på allihop, är detta något som är vanligt, eller att jag eller hästen är vanskapt :D
hur lösa ??
Mvh Magnus.

Kul att du är här och att du nosar på western. Och kul att du hittat en sadel. Det är inte bra att sadeln ligger på vid manken. Jag letar just nu efter en sadel åt min varmblodskorsning. Jag har en w-sadel som är 7" men den är för trång för henne. Den ligger bra på halvblodet. Jag måste minst ha en 7 1/2 eller 8" åt henne och inte för rak. Kanske har en Fabtron på G...håller tummarna för det. Rider just nu i en dressyrsadel och det funkar ju men jag vill ha en w-sadel för w-träningarna. Det är ett mörker med dessa sadlar... :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
900
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka