K

kattis87

Hej!
Vilka sadlar använder ni när ni rider (distans). Har någon provar en sadel med luftstoppning (wintec cair)?
:bow:
/Katja

Ja, förr red jag distans i vanlig engelsk med bom. Det var ingen höjjdare, varken för min eller hästens rygg. Inte under längre ritter iaf...

Jag rider både med Wintec 500 (allroundmodell utan cair) samt en Montsegur som är en fransk bladsadel. VArierar mellan dessa på bägge hästarna och brukar byta sadel under tävlingar.

Jag har en bomlös SportSaddle.
Har inte provat wintec cair men en ullstoppad. Tror dock att cair är bättre om den passar hästen.
// Linda

Jag rider med bomlöst, har både en fit-form och en bare-foot att välja på. Oftast blir det fit-formen. Både jag och hästen gillar den.

Vad många det är som rider med bomlöst! :)
Är de bra? Kan man t ex hoppa lite i dem? Har ni en engelsk också?
:bump:

Jag kan ju bara svara för mig själv. När jag rider ut och kommer till nedfallna träd och sånt hoppar jag dem i den bomlösa sadeln utan problem. Men är jag på banan just för att hoppa brukar jag rida i en engelsk sadel. Den ger ett mycket bättre stöd för mig över hindret så att jag kan sitta hyfsat korrekt över/efter hindret också. Men småskutt tycker jag den bomlösa funkar bra till. Man får öva lite så vänjer man sig. Jag rider dock inte med bomlöst för att hästen inte kan ha engelskt. Det är bara så att den bomlösa är så mycket skönare och jag får en bättre lodrät sits i den. Den engelska sätter mig i stolsits. Hade jag en skön och bra engelsk sadel som gav mig korrekt sits hade jag nog lika gärna ridit distans i en sån. Jag klämde lite på en syntetsadel av distansmodell för några veckor sedan, om det kan ha varit en Wintec kanske? Hade jag några tusen över skulle jag nog vilja testa en sån. Om inte annat för att ha lite att växla mellan.

Jag har en Appalosa Land trekker. Den är hur skön som helst och min häst har väldigt lätt för att bygga om sig hela tiden verkar trivas med den. Ger bra sits och balans. Den är dock ganska tung, ca 8-9 kg. Man kan faktiskt hoppa i den oxå, fast jag gillar inte hoppning.... Min dressyrtränare gillar sadeln iaf.

Appalosa

Bomlöst är inte min grej. Har ridit mkt i bomlöst tidigare, SS, Torsion mfl men märker att hästarna blir lätt trötta i rygg och ländmuskulaturen. Är det så att vikten bärs mer på revbensbågen? Sedan blir jag oxå trött i ryggen så det påverkar ju med...

För att vara lite annorlunda - jag har en Big Horn Arabian Light som jag rider både distans och western i (det är en westernsadel i både läder och Cordura). Den ligger bra på Spirre även om den är lite lång så jag ska korta den i höst. Dessutom tycker jag att den är skön att rida i.

Har sett fler som har en sån till distans men har då kapat bort hornet på den.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
249
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar