L

linabergmer

jag har köpt en sadel till min häst, den sitter bra på ryggen, men verkar lite trång på sidorna. ska jag ha en sadel med vid bom eller vad är det för något som ska vara större på sadeln?

Ja, du, det är omöjligt att säga utan att ha sett hästen och hur sadeln ligger. Vad menar du, att sadeln inte riktigt "kommer ned" på ryggen utan att kroppen tar emot? Eller rör sig sadeln på hästens rygg, t ex glider fram eller glider bak? Nöter pälsen? Ger tryck eller ömhet någonstans?

Om man kan lösa problemet genom en vidare bom går inte att säga generellt. Det beror på vad problemet är. Sadelutprovning är svårt... ta gärna hjälp.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
783
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka