Sadel vid inridning?

Bellini

Trådstartare
Jag undrar hur ni gör med sadel vid inridningen? Jag har en unghäst som ska ridas in framöver. Ännu bara åring dock.

Provar ni ut en sadel när de är så små? De ändrar sig ju så otroligt mycket! Känns som att man får byta varje månad :crazy:

Sv: Sadel vid inridning?

Jag har ett sto som ska ridas in i vår och som vi har börjat lite smått med... Men vi har fem sadlar i lite olika storlekar till våra andra hästar, så än så länge använder vi en av dem som passar bäst just nu. Sedan när hon har byggt upp sig klart så får vi väl kolla oss runt efter en egen sadel åt henne.
Men än så länge och ett bra tag framöver så kommer vi använda de andra sadlarna.

MVH Karin

De första gångerna när det bara handlade om insittning (max 4-5 gånger, om ens så många gånger) använde jag någon av mina andra sadlar. Min lilla fröken ändrade sig dock väldigt fort och blev breeeeed. Mycket bredare än någon av mina andra hästar.

Provade därför ut en helt ny sadel (Prestige Versailles 37) till henne i maj förra året, då var hon precis tre år. Den kontrollerades igen i höstas (sep-okt någonstans) och togs då in för att pressas ut ännu mer (blev då 37+). Nu i januari var vi på koll igen och då bytte vi till en annan sadel (Wellington Elite, tror bomvidden är 4 eller 5).
Hon har alltså gått igenom tre sadlar/storlekar på åtta månader. Puh! Tilläggas ska att hon inte är ett dugg tjock eller bred någon annanstans. Bara brutalt bred över ryggen. Hon är ett litet sadelbekymmer på så vis.

Så fort jag började rida mer än åka häst så fanns inga alternativ. Hon ska ha en bra sadel som passar både henne och mig.

delvis knapp

Huah! Det kommer bli ett väldans sadelombyte här framöver då :crazy:
Tyvärr har jag inte massa olika sadlar i min ägo. Skulle varit smidigt ;)

Finns ingen anledning att prova ut en sadel till en ett/tvååring. Deras kroppar kommer ändra sig massor den närmaste tiden. Satsa på en sadel med mjuk stoppning och hellre lite för vid än för smal (så kan du ha extra tjockt under = extra mjukt) och helst utbytbara koppjärn (själv har jag köpt en Griffin T6 RW som jag hoppas ska bli bra, den har inte kommit än) så klarar du dig tills du faktiskt börjar RIDA hästen och inte bara sadelvänja den och sen sitta på den.

Din var 1? Blir den ett eller blir den två i år? Hur som helst så dröjer det ju länge tills du ens ska sitta på den och ännu längre innan du rider på den längre stunder. För sadelinvänjning kan man ha vilket skräp som helst - det blir ju ingen belastning på hästryggen (typ bara som en gjord). Men så fort du ska sitta och rida i den tycker jag man ska ha en liiiiiiiiiiiiite bättre sadel iaf. :)

Men som sagt, du behöver INTE prova ut en sadel till en 1 eller 2-åring. Det är bara bortkastade pengar, de kan ändra form på bara ett par veckor. Personligen kommer jag inte ens ta ut/åka till sadelprovare med min blivande treåring (blir tre i maj) utan är så pass duktig med sadlar själv (haft många turer med tidigare hästar) att jag inte sätter något helgalet på ryggen på henne. Hennes första "riktiga" sadel får hon nog som fyraåring tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

Vid sadelinvänjningen har jag en mkt gammal sliten sadel, den sitter vi oftast inte i utan är till för att vänja dem att ha ngt på ryggen. Vid inridning har jag min M&N hoppsadel om den är för vid för hästen har jag en tjock padd under.
Provar ut egen sadel vid 4 år, tidigast.

minpre hade jag en dressyr sadle som passar honom nu som tre aring, sa den anvands for invanjing av sadel och den skall han bli riden i sen ska vi ha sadel fittings varje 6 manader eller om jag ser att han andrar form snabbare..

vanta med att prova sadel tiulls hon skall ridas in, och ha nat som passar, sen far man ju andra allteftersom, men vissa hastar andras sig mer an andra.

Om jag vore du skulle jag prova en bomlös sadel. De har inte samma krav på passform, så hästen har lite att växa i, om du skaffar en som är aningen stor för din häst. Sen tycker jag personligen att man ska sitta in hästen utan sadel. Det blir mycket mindre "konstgjort" då.;)

Stallägarens två åring håller dom på och vänjer vid sadel och du har dom shettisen sadel bara för att han ska ha något på ryggen, tar självklart en annan sadelgjord d:

Jag undrar hur ni gör med sadel vid inridningen? Jag har en unghäst som ska ridas in framöver. Ännu bara åring dock.

Provar ni ut en sadel när de är så små? De ändrar sig ju så otroligt mycket! Känns som att man får byta varje månad :crazy:

jag kommer att använda min bomlösa den funkar ialla lägen :p

När det börjar bli dags för inhoppning, hur gör du då? Vad jag förstått är det inte rekommenderat att hoppa i bomlös sadel.

hahaha snacka om att vi lever i olika världar :p
Jag har en tung brukshäst som kommer att väga ca 800kilo :p
Honom tänker jag då rakt inte hoppa med .
visst han hoppade över staketet i går 5mån gammal ,, hoppar över metern är inte illa *asg*

Ne han ska köras o ridas men inte hoppas :)

Det scenariot finns förstås men det var ju svårt att gissa ;) Lycka till med din häst i vilket fall som helst :laugh:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
486
Senast: Squie
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka